Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå alla teknik vetare :P

Jag hade tänkt att köpa extern mic till min Panasonic NV-GS500

Jag har kollat runt lite, och sett att Röde verkar vara bra. På Cyberphoto finns det även panasonics egna som är stereo, men de kostar mer. Panasonic VW-VMS2

Jag ville bara höra vad ni anser, vilken som verkar bättre. Om det är värt att betala mer för panasonics.

Tack för svar :)

Postad

Jag har en "Röde NTG-2" på ingång! Den verkar hur sweet som helst!

Sen vet jag inte vad du har för krav på ljud och dess kvalité men jag anser mig inte kräva det bästa för mina produktioner då min ekonomi inte håller för det..

Och det är inte alltid det högsta priset pekar på det bästa.

Tror att jag kommer bli nöjd med Röde iaf :)

Postad

vW-VMS2 tar ström direkt från tillbehörsskon, nackdelen är då att den inte går att placera på avstånd från kameran (för att slippa störande kamerabuller), sen kan den ju ha andra finesser som att zooma ljudet i takt med bilden (har inte kollat). Röde Videomic finns både i mono och stereo (dubbla priset), båda drivs med batteri. Jag har själv använt Videomic mono men ska uppgradera till NTG-2 nu, du behöver en adapter mellan 3.5mm och XLR för att använda den med gS500, den kräver också batteri om du inte har XLR-ingång på kameran. Vad gäller ljdukvaliteten så får man oftast vad man betalar för, undantaget är nog de märkesspecifika micarna som nog oftast är överprissatta.

• 2 månader senare...
Postad

Hur nöjda är ni som har en Röde Videomic? Jag behöver en extern mic för att spela in lite dialoger i kortfilmer, tänkte då montera den på en boom. Duger den till det? Min budget säger mig att jag inte har råd med så mycket mer, så är den prisvärd?

• 2 veckor senare...
Postad

För sitt pris är RODE NTG-2 en mycket bra mic, har bara gott att säga om den.

Valfritt om du vill köra +48V Phantommatning eller på ett enkelt AA, dock för din videokamera krävs det, som redan postats, en XLR till 3,5 mm tele, vilket därav inte kan driva NTG-2an med 48V.

Att driva via AA ger i regel inte den exakta matningen som miken egentligen kan ta emot. Personligen har jag upplevt en märkbart svagare insignal (Db) vid AA drivning än vid 48V.

Postad

Jag vet inte om det var mitt inlägg du svarade på, men jag frågade om en Röde Videomic, inte om NTG-2. Men hursomhelst så har jag köpt en Röde Videomic nu och jag är nöjd även om jag inte hunnit med att testa den så mycket än!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...