Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har börjat skriva på ett manus men undrar nu ifall den kan vara något o ha.

Den utspelar sig på en skola där klasserna slåss mot andra klasser som ett krig och så kommer det en kille till skolan en dag som ska sätta stopp för "kriget".

Jag vet inte riktigt om det låter som en bra idé men jag tyckte personligen att det kunde vara roligt att blanda ihop en krigsfilm som "Braveheart" fast som utspelar sig bland barn mellan 10 - 16 år.

Vad tror ni?

Postad

Den utspelar sig på en skola där klasserna slåss mot andra klasser som ett krig och så kommer det en kille till skolan en dag som ska sätta stopp för "kriget".

Jag vet inte riktigt om det låter som en bra idé men jag tyckte personligen att det kunde vara roligt att blanda ihop en krigsfilm som "Braveheart" fast som utspelar sig bland barn mellan 10 - 16 år.

Vad tror ni?

Det låter ju som om du har en bra ide. alltså det är ju svårt att säga nu när man inte kan läsa manuset, men jag tycker att iden låter intressant, om det blir en seriös kortfilm/film =)

Postad

Jo jag har faktiskt börjat skriva på ett manus men som tyvärr inte är så bra men ska dock skriva om den o rätta till vissa saker.

Den har än så länge blivit 55 sidor men har trotts det inte ens kommit så värst långt i handlingen.

Jag kan lägga upp den när jag har renskrivit den

Postad

Vad tror ni?

Med tanke på de alltför populära massmorden på skolor runt om i världen kommer nog många att uppfatta krig på en skola som sådär måttligt roligt. Men bra kan det ju bli ändå.

Postad

Jag associerade faktisk inte alls till massmorden. Sen står det ju faktiskt "krig" med citattecken, vi vet inget om vilka former det tar sig i det här manuset. Däremot så tänker jag på en film jag såg på Stockholms Filmfestival 2006: "Brick" (http://www.imdb.com/title/tt0393109/), det är en film noir i amerikansk collegemiljö, det kanske är något liknande koncept?

Postad

det kanske påminner om den filmen fast min idé är att det är som en maktkamp i skolan och att klasserna har slagit sig ihopp till olika gäng.

Som sagt så lägger jag upp manuset när jag har renskrivit det så kan ni avgöra själva.

Postad
Okej men hur ska jag utveckla det tycker du?

Ja, vad jag har sett så har du bara skrivit ett fåtal rader som förklarar filmens idé, alltså inte så utvecklat om själva ploten.

Jag vet inte vad Asterix vill veta men jag är iaf nyfiken på huvudkonflikten, karaktärerna, vad de olika "gängen" drivs av, varför de "krigar" och vad de olika gängen står för, miljö, tema, stil osv.

Skriv ner mer sånt och du har dig en utveckling :P

Postad

haha trodde han menade att själva idén var för tunn xD

Själva handlingen är om en kille som heter Dennis som har vuxit upp i Rågsved som hela tiden slåss och bråkar med alla där fast att han inte vill det. Han slåss mot sin vilja. Själva huvudpersonen (Dennis) är en trevlig typ som även är ganska smart men som aldrig riktigt får visa hur smart han är eftersom han hela tiden blir påhoppad av gäng som bara är ute efter att slåss.

En dag så hamnar han i bråk med ett gäng nere i rågsveds centrum och under slagsmålet så råkar Dennis se till så att en liten flicka får en flaska i huvudet och får en hjärnskakning.

Detta leder till att han lovar för sig själv att aldrig mera slåss och får även höra talas om en skola som är bra på att ta hand om bråkiga ungar.

Han börjar där och inser snabbt att hans uppfattning om skolan var helt fel när han ser misshandligar och bråk ske.

Det finns tre av varje klass d.v.s 1 - 3A/B/C, 4 - 6A/B/C och 7 - 9A/B/C.

En klass är en av de tre bosktäverna. T.ex: 1 - 3A är en klass och ett gäng, 1 - 3B är en klass och ett gäng, 1 - 3C är en klass och ett gäng o.s.v.

Alla gängnamn är: Yo Mamma, Farsta fighters, Back Pump, De Allierade, Watt o loco, Roofs, Knoget, Hammerstrike och X-Rays.

Själva konflikten är just att Dennis vill få slut på allt bråk i skolan och går därmed i "De Allierade" för att hjälpa dem att få slut på det.

I början så är det bara som en helt vanlig skola där dem höga klasserna mobbar dem mindre men när Dennis ställer sig emot dem med sina vänner så blir det till ett s.k krig. Att klasserna möts i sina totala mängder och slåss för att sedan skrämma och skada så många som möjligt till att gå över till dem eller att få dem att sluta göra motstånd.

Självklart så blir det även några små fighter mellan enstaka personer.

Det handlar mest om Dennis och hans 5 kompisar som är med i De Allierade. Dem heter Rikard, Norton, Dempa, Daniel och Owais. Sedan så finns det med några enstaka personer som inte har så mycket stor betydelse men det finns ytterligare 2 personer som handlingen kretsar runt om. De är ledare över Hammerstrike (Iron Eye allias: Tim) och (Martin: Ledare över Knoget).

Om ni vill så kan jag lägga upp en handlingsplan som nämner allt som ska hända ifall jag gav er dålig upplysning.

Postad

Jag fick iaf en mycket tydligare bild utav filmen som helhet. Namnen på gängen är lite skrattretande.. men det är samtidigt så, gängnamn är oftast töntiga. Det enda coola jag känner till är "Mara Salvatrucha" som är ett sjuukt gäng borta i mellanamerika och US.

Dessutom blir det extra töntigt när det visar sig att det är barn som står bakom dessa namn... När jag var liten (10 år) var jag med i ett "gäng". Vi hette "hål i huvet-ligan" :P

Det jag menar är att du kanske ska anpassa gängnamnen efter deras faktiska ålder. Tror ingen unge skulle kunna komma på namnen Roofs eller X-rays för den delen..

Annars tror jag faktiskt att det skulle kunna bli en intressant film, absolut!

Men jag undrar bara en sak, finns det inget tjej-gäng? eller tjejer över lag!? Det finns ju loooads utav bråkiga tjejer som lätt skulle kunna slås ihop till minst ett kick-ass gäng iaf!

Dessutom tycker jag filmen verkar vara en mix utav "IF...", "The Warriors", "Ondskan" och "Flugornas herre".

Kan bli coolt! För alla dom filmerna är förbannat feta ;)

Lycka till!

Postad

Intressant. Det jag kom att tänka på är varför Dennis vill få slut på allt bråk. Kanske skulle ske något som gör att han handlar i en "antingen eller situation" tillslut. Antingen slutar misshandeln på skolan eller så kommer Dennis att tas om hand av socialen och ungdomsvård. Trots att det inte är hans fel utan att han blivit syndabock. Då blir det lite djupare och lite mer allvar. Plus att du kan utveckla hans försök att rentvå sitt namn som bara leder till att han dras in i mer skit. Eller något. Kör hårt!

/KN

Postad

Bra inlägg måste jag säga, jag har fått en lite bättre syn på min idé nu och tänker nog finslipa gängens namn och tänka ut några bra konflikter.

Fast det här med gängnamnen så har Lump en poäng. Namnen ska inte låta så häftiga eftersom det är yngre ungar som har kommit på dessa namn därför tänkte jag ut några ord och namn som jag själv har hört i min barndom och kom fram till dessa namn. Dock så fick jag lite brist på fantasi med de sista men ska nog försöka ändra på dem.

Annars så får jag fortsätta på mitt manus och till slut se hur den blir.

• 2 veckor senare...
Postad
Jag lägger upp första scenen på mitt manus så får ni själva säga vad ni tycker.

Säg gärna till om ni ser att det kan förbättras

Jag tycker din idé är intressant men det här första utkastet är tyvärr inte mycket att hänga i granen. Du borde ladda hem tex Final Draft för att lära dig hur man formaterar ett manus på rätt sätt, innan du skriver ännu mer.

Annars så får jag fortsätta på mitt manus och till slut se hur den blir.

För att skriva ett bra manus, och undvika att sväva ut i scener som inte har nån betydelse för storyn, ska du ha början, mitten och slutet klart för dig innan du sätter dig för att skriva. Helst ska du veta dina "plot points" för varje akt också (alltså händelser som "grabbar tag" i historien och leder till en klassisk dramaturgi). Så det är mina tips.. och detta är inget tråkigt arbete, förarbetet tycker jag är skitroligt. Sen när du har det klart för dig kommer det bli mycket lättare att skriva också.

Lycka till och återkom gärna med mer, hur du än väljer att göra!

Postad

Okej, men denna scen är början av filmen som berättar om när Hammerstrike och Knoget tog makten, 2 år innan Dennis började i skolan. Bör jag ändra lite på det eller kanske ta bort det helt och hållet?

• 2 veckor senare...
Postad

du kan ha rätt, men det är själva meningen att det dem ska låta lite vuxnare än normalt men jag håller på att rättar alla fel i manuset just nu så jag tar nog och ändrar lite på det

• 2 veckor senare...
Postad
du kan ha rätt, men det är själva meningen att det dem ska låta lite vuxnare än normalt men jag håller på att rättar alla fel i manuset just nu så jag tar nog och ändrar lite på det

Jag sitter här och läser om din idé där maktkamper utspelar sig i skolmiljö och även utanför i det offentliga rummet (Rågssveds centrum). En del anser att ungdomarnas språk verkar för torftigt. Eftersom det saknas mobbande eller frånvarande lärare och föräldrar kanske det är orsaken till att barnen pratar för vuxet. De är ju trots allt inte vuxna. Du skriver att barnen som är högst mobbar de yngre. Vilka är de som mobbar barnen i de högre klasserna? Tror att en fördjupning skulle skapa den mix av synliga och osynliga makthavare som alltid verkar....Kanske är de de osynliga som triggar de mobbande barnen och barnen får bära hundvuvud? Man kan ju konkretisera dessa för barn skadliga vuxna eller med mer diffusa medel få fram det på ett kittlande sätt.

Jag menar; vilka är det som mobbarna egentligen vill utdela snytingar till? Mobbarna är ju fortfarande mer eller mindre barn fortfarande och verkar besvikna och arga/ledsna. Det viktigaste är att du har klart det här för dig själv.

• 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...