Gå till innehåll

Tal i en körande bil


gorse

Recommended Posts

Ett intrikat problem; Hoppas det är rätt avdelning nu.

 

Jag kollade på Ninja Furu som jag hittade på nätet från en annan tråd här på forumet. En iaktagelse jag gjorde var att i en scen åkte de bil och pladdrade en bra stund. Jag fattade inte jota vad de sa, för bilens buller och trafikbuller gjorde det helt ohörbart inte bara för den svåra brytningen av engelska utan mest för att det var så mycket buller.

 

Lite senare kollade jag en "riktig" film på teve och där hade de en snarlik scen och bilen var tvärtyst, inget trafikbuller eller motorljud. Talet var kristalklart och tydligt. Hur gör man det? Jag funderade på om de spelade in utan ljud och läste in replikerna i efterhand (med det trassel det innebär med läppsynk) eller om de bogserade runt bilen på släpkärra?

 

Troligaste är väl att de har attans avståndskänliga mickar och hade de mer eller mindre mickarna under näsan på skådespelarna. Men jag tycker bilbullret skulle störa i alla fall. Hur gör man?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var lite det jag spekulerade i.

 

Efter det jag skrev detta var det nått reseprogram på teve där de var långt ute i världen och de åkte runt på beachen i bra fart i en convertibel i nerfällt läge medan de pratade om hur fint det var här. Kameramannen i baksätet. Inget motorljud, inget trafikbuller och inget vinddrag. Rena rama studiotagningen. Lägger de verkligen ner så mycket energi på ett reserepotage?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte svårt alls om man kör med en extremt riktad mick & bilen inte låter så speciellt möe själv. Rekomenderar en bra shotgun-mick, finns bla riktigt bra från Senheiser.

Ninja Fury låter i mina öron som en sen 70-tals-rulle, & min erfarenhet var inte precis att dom bilarna var speciellt tysta....

Senast jag spelade in i bil själv så var allt som hördes ett lätt dovt muller, inte möe mer :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

När man mickar upp live så kör man mycket med Shures SM-58 & Beta 58. Dom är så fruktansvärt avståndskänsliga så har man dom inte i praktiken rätt i munnen så hörs det knappt nåt :-)

Vidare får man vara väldigt försiktig med equalizer & kompressorn måste vara absolut minimum.

Även mickarnas placering mot wedgar (medlyssnings-monitorer), gitarrförstärkare & sånt spelar väldigt stor roll.

 

Arbetar möe med live själv, & kan säga att det krävs en del för att få bästa möjliga ljud fritt från rundgång :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ninja Fury är en hemmagjord film jag laddade ner efter det jag läst en annan tråd. Det märktes ganska mycket att det var hemmagjort. Men min lista över saker jag skall försöka unvika eller saker jag inser att man skall lägga mycket krut på växer hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Haha... jo... mycket blir det.

 

 

Två saker...

 

1. Minimera diffusljud. (billjudet i det här fallet)

Bättre och tystare bil eller Towtruck som nämndes tidigare.

 

2. Mikrofontyp (riktad) och framförallt... avståndet.

Halvering av avståndet fyrdubblar volymen på direktljudet. (talet)

Vidvinkel på kameran gör att du kan komma närmare med den och på så vid kommer du också att ha möjlighet att komma närmare med mikrofonen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ju bättre om det är så lite vidvinkel som möjligt. Tvingar ju fotografen att ligga nära. Med vidvinkel så är det ju lättare för honom / henne att få med mycket luft vilket gör det svårare för ljudteknikern att komma nära med miken. Och har du vidvinkel men ändå ligger nära så hamnar kameran nära miken vilket inteh eller är bra för då är det svårare att få bort kamerasurret. Så från ljudteknikerns sida, mycket tele och längre ifrån !

Länk till kommentar
Share on other sites

Hey Luuzer...

 

Okey... filmar du med 8-16 eller 35mm???

Men om du nu råkar filma med mini-DV... så... har man kamerasurr i en bilcupé så har du gjort det jävligt bra. Haha...

 

Mycket tele är ju också trevligt. Hur fan har du tänkt fått plats då?? Låter genomtänkt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Myggor är otyg som kravlade upp ur helvetet när satan glömde stänga dörren & ska enbart användas i nödfall om ens då. (nu talar jag ENBART om film & musik, i teater är dom livräddare som jag ser det :))

Orsaken att jag är så grinig på myggorna är inte enbart att dom låter mellan trist till skit, utan att jag riskerat bli nervvrak pga dom små lynniga sakerna när jag tvingats använda dom. Dom ÄLSKAR att paja när man minst önskar det :-(

 

Jag håller med Luzer, med vidvinkel så har man iof fritt närmare bakom kameran, men man får mycket sämre riktningsmöjlighet.

Själv brukar jag starkt föredra att kameran kör bilden så smalt som omgivningen tillåter & använder mer än gärna Sennheisers Shotgun-mickar rakt ner på DAT eller DV.

Med en Shotgun riktad bort från motorn så minimeras bakgrundsljudet maximalt samtidigt som den starka proxieffekten shotguns har kan användas (men försiktigt) tillsammans med en försiktig gate till att dränka resten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo myggor gillar vi inte, visst det är en bra "backup" ibland. Men spöt tar man alltid med. Och vill man inte lägga ut närmare 50 000 på ett myggset med sändare & mottagare så låter det inte bra. Funkar väl om man skall göra något dokumentärt där det räcker att man hör vad dom säger. Men när jag har spelat in amatörfilm så försöker jag göra allt för att övertala regissören (som ofta tycker man kan mygga rubbet) att lösa bilderna så att man kan plocka allt med spöt.

 

ProduceraTv -> Jag har tagit ljud i bilar både när de filmat med 16 och dv och det surrar likförbannat var man än är så länge man är nära kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...