Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Jag ska göra en "one-man" fanfilm på en känd tv-serie där jag håller kameran med mig, som i Cloverfield.

Kameran kommer att tappas/rullas runt på marken vid några tillfällen. Hur vårdslös vågar man vara min sin HV30? Kan man bygga något sorts hus som skydd? Optik osv. i själva kameran, hur känsligt är det? Bandet som rullar, hur mår det av att flyga i backen...?

Att köpa en extra HD hårddiskkamera är sista lösningen, dock undviker jag helst att bränna 6000 kr på en ny kamera bara för en film...

Tips? (Jag ska typ, släppa kameran i backen och låta den ligga när den filmar osv).

Postad

Kanske inte jättebra tips? men du kan ju typ hålla i kameran och sen röra den i luften som om den ramlar och sen bara dra den lite lätt i backen. E.v ha något på marken som skyddar fallet, kudde eller så...

Postad
Kanske inte jättebra tips? men du kan ju typ hålla i kameran och sen röra den i luften som om den ramlar och sen bara dra den lite lätt i backen. E.v ha något på marken som skyddar fallet, kudde eller så...

men gör man fel då kommer det se extremt komiskt ut... pröva att ha skumgummi ellr kuddar på marken där du tappar kameran, det borde väl funka?

Postad

Om kameran ska rulla så föreslår jag att du lindar in den i valfritt tyg så att den får en rundare form och inte skadas, annars så tror jag att du kan experimentera fram det mesta när du väl är på inspelningsplatsen;)

Postad

Band- och hårddiskkameror är ganska dåliga på att rulla runt på marken under inspelning. HDV (band) är otroligt sårbart för framedrops som är risken när magnethuvudet studsar i samma takt som marken. Hårddisk är, ja ni förstår säkert själva, en hårddisk rör man gärna helst aldrig på när den arbetar.

Så vad är lösningen? jag skulle tippa på en minneskortkamera. Inga rörliga delar som kan ta skada. Möjligen chassi och optiken. Men de är lättare att skydda med vadering och yttre skal motsv.

Postad

Om jag stoppar i SD-kort i stället för band i Hv30 då? Det jag inte gillar är att man "hör" optiken bara man skakar på kameran lite grann, kanske blir mindre bra med kraftiga stötar...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...