Gå till innehåll

Hur skriver jag detta?


Fredrik

Recommended Posts

I mitt manus sitter en man och en kvinna i en bil. Mannen börjar berätta en sak, endast med rösten - (V.O), men denna röst övergår till kvinnans V.O samtidigt som bilden tonar över till när hon sitter och skriver. Sedan ser vi att hon dessutom skriver det hon berättar (dvs det han har berättat). Frågan är hur jag skriver det här i manuset så att det blir tydligt? Förstår ni hur jag menar? Jag klistrar in scenariot som jag skrivit det nu, men som känns fel:

 

---

 

[De sitter i bilen]

 

Hadar börjar berätta, men hans röst övergår till Katis. Samtidigt ser vi henne med block och penna och hur hon sitter och skriver dessa ord.

 

 

HADAR (V.O)

Detta är det skönaste landskapet på jorden, ingen borde behöva dö härifrån. Om du i den här landsändan...

 

 

KATI (V.O)

...sträcker ut handen på måfå så pekar du alltid, vare sig du vill det eller ej, på ett naturens under, en sevärdhet eller ett mirakel som vida övergår ditt förstånd. Själv har jag aldrig sett någon annan trakt, aldrig behövt.

 

Tillbaka i bilen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du att hans röst ska tona ut och hennes tona in samtidigt så det blir en mjuk övergång?

 

Var sitter hon och skriver någonstans? I bilen eller?

 

Jag behöver grunna lite på det hela, så ska jag om ett tag presentera min lösning på det hela. Men om du kan svara på frågorna så underlättar det för mig att svara.

 

tjo,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog skriva någonting så här. Egentligen skulle jag välja att inte lägga mig i bildlösningen och hur berättelsen framförs, utan mer på berättelsen.

 

Jag misstänker att det är svårtolkat, och då behövs en mer gedigen förklaring som sticker ut och lägger sig i historien. Och jag tror så som jag skrev det kan vara förvirrande och därmed också skapa ett läsavbrott.

 

Hoppas att du fick någorlunda svar.

 

jon

övergång.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...