TopGee Postad 10 oktober 2008 Postad 10 oktober 2008 Jag är förvirrad. Kan nån föklara vad skillnaden mellan i25 och i50 är? Och mellan p25 och p50. Jag förstår att "i" är interlaced och "p" är progressivt. Och att i Europa används 25 fps för tv, i USA 30 fps och för film, 24 fps. Men 50 fps och 60 fps då? Varför och när använder man dem? Tacksam för utförliga svar! Vill gärna förstå det ordentligt. :) 0 Citera
Zapper Postad 10 oktober 2008 Postad 10 oktober 2008 Man anväder det för att filma fler bilder i sekunden, vilket leder till att det ser bättre ut med hastiga rörelser och att du kan göra snyggare slowmotion. USA är 60 och Europa 50. 0 Citera
Kimster Postad 10 oktober 2008 Postad 10 oktober 2008 Skillnaden 50/60 har med att göra hur elen distribueras i de olika världsdelarna. USA 60 hertz och Europa 50 hertz. 25 är delbart med 50 och 30 med 60 Finns flera inlägg som förklarar detta utförligare på forumet om jag inte minns fel. 0 Citera
TopGee Postad 11 oktober 2008 Författare Postad 11 oktober 2008 Ok, så om jag ska göra slow motion så bör jag använda 50 fps, och om jag inte ska det så är 25 fps standard för PAL, eller? Varför använder man då inte alltid 50 fps om den är bättre? Gäller 50 för både Interlaced och Progressive 0 Citera
Kimster Postad 11 oktober 2008 Postad 11 oktober 2008 Varför skulle 50 fps vara bättre? Eftersom du bakar in mer frames på en sekund (filma i 50fps )så är det ganska logiskt att det lämpar sig för slowmo när du ska titta på det i 25fps Om du tittar på en film i 25fps och 50fps och jämför så förstår du kanske varför 25fps är det bättre formatet. Film ses ju helst i ~24fps av en anledning. 0 Citera
TopGee Postad 11 oktober 2008 Författare Postad 11 oktober 2008 Varför skulle 50 fps vara bättre? Eftersom du bakar in mer frames på en sekund (filma i 50fps )så är det ganska logiskt att det lämpar sig för slowmo när du ska titta på det i 25fps Om du tittar på en film i 25fps och 50fps och jämför så förstår du kanske varför 25fps är det bättre formatet. Film ses ju helst i ~24fps av en anledning. Ja bättre eftersom man får dubbelt så många frames per sekund och snyggare slow motion. Eller finns det några nackdelar med 50 fps? Vad är anledningen till att film filmas i 24 fps? Har ni några tips på clip filmade i 25fps och 50 fps? 0 Citera
vilcans Postad 11 oktober 2008 Postad 11 oktober 2008 Det finns flera anledningar till att man ofta använder 25 eller 24 fps istället för 50: Film har som standard 24 fps. Alla projektorer på alla biografer i hela världen klarar att visa det. Att släppa en film i 50 fps skulle inte vara särskilt värdefullt eftersom ingen skulle kunna se den på vanlig bio. En PAL-TV klarar att visa 50 fps. Ändå väljer många att filma i 25 fps. Anledningen är att eftersom film går i 24 fps, så ser 25 fps mer ut som film än vad 50 fps gör. Många föredrar filmens lite hackiga rörelser just av estetiska skäl, som en del av "film-looken", även om det tekniskt sett egentligen är sämre. 0 Citera
TopGee Postad 12 oktober 2008 Författare Postad 12 oktober 2008 Ok, så man väljer alltså att filma i 25fps bara för själva lookens skull? Att de ska se lite mer filmlikt ut? Och om man vet att man ska göra slow motions så filmar man i 50fps? Hur många fps är vanligast för tv-program resp. musikvideos? Jag ska göra en musikvideo snart och vet fortfarande inte om jag ska köra interlaced eller progressivt och 25 eller 50 fps. Jag vet iaf att det ska vara HDV. 0 Citera
vilcans Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Ok, så man väljer alltså att filma i 25fps bara för själva lookens skull? Att de ska se lite mer filmlikt ut? Och om man vet att man ska göra slow motions så filmar man i 50fps? Ja. Ytterligare en anledning är att det är lättare att göra effekter i 25 fps. Dels för att det är färre frames att göra effekten på, dels att man slipper interlacing, vilket krånglar till det Hur många fps är vanligast för tv-program resp. musikvideos? Jag ska göra en musikvideo snart och vet fortfarande inte om jag ska köra interlaced eller progressivt och 25 eller 50 fps. Jag vet iaf att det ska vara HDV. Vad som är vanligast vet jag inte, men jag tycker det är fult när Room Service kör 25p när de gör panoreringar över sina "före"- och "efter"-bilder. Just panoreringar är något som lätt ser fult ut i 25p. Men det är en smaksak, och det är din smak som avgör hur du vill ha det. Men se till att du vet skillnaden. Det verkar finnas många som säger att 25p ser snyggare ut än 50i bara för att de hört att det är "filmlook" och utan att egentligen se skillnaden. 0 Citera
TopGee Postad 13 oktober 2008 Författare Postad 13 oktober 2008 Ja. Ytterligare en anledning är att det är lättare att göra effekter i 25 fps. Dels för att det är färre frames att göra effekten på, dels att man slipper interlacing, vilket krånglar till det. Får jag problem om jag kör i 1080i50 och vill göra effekter i FCP? Vad som är vanligast vet jag inte, men jag tycker det är fult när Room Service kör 25p när de gör panoreringar över sina "före"- och "efter"-bilder. Just panoreringar är något som lätt ser fult ut i 25p. Men det är en smaksak, och det är din smak som avgör hur du vill ha det. Men se till att du vet skillnaden. Det verkar finnas många som säger att 25p ser snyggare ut än 50i bara för att de hört att det är "filmlook" och utan att egentligen se skillnaden. Helt ärligt så vet jag bara det teoretiska om 25p och 50i. Däremot vet jag inte hur det ser ut i verkligheten. Har du några tips på clip där man kan se skillnad? 0 Citera
vilcans Postad 15 oktober 2008 Postad 15 oktober 2008 Får jag problem om jag kör i 1080i50 och vill göra effekter i FCP? Som sagt, det kan vara svårare än om du kör 25p. Helt ärligt så vet jag bara det teoretiska om 25p och 50i. Däremot vet jag inte hur det ser ut i verkligheten. Har du några tips på clip där man kan se skillnad? Ja, faktiskt. Tyvärr kan det vara svårt att visa skillnaden på en dator. Om skärmens frekvens inte är jättehög och inte är delbar med 50 så är jag rädd att det kan bli hackigare än vad det hade blivt på en TV. Men jag har ett exempel. Köp DVD:n "Nasse hittar en kudde och andra historier" från Happy Life. Titta på introanimationen innan förtexterna och animationen under förtexterna. Du bör kunna se skillnaden. Om du inte vill köpa en barn-DVD så finns det ett enklare alternativ om du har en kamera som har 25p (t.ex HV20 eller HV30). Panorera halvsnabbt med kameran och betrakta displayen (eller hellre koppla den till en TV där det syns bättre) och växla mellan 25p och 50i. 0 Citera
Martin Öberg Postad 15 oktober 2008 Postad 15 oktober 2008 Kan man ändra fps på tex en sony pd-150? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.