shredhedder Postad 6 oktober 2008 Postad 6 oktober 2008 Hej allesammans! Jag är helt nybörjare i filmskaparsammanhang men ändå tagit på mig att spela in en "musikvideo" till mitt band. Ni får även ursäkta ifall detta är vanliga bekymmer i forumet, men när jag sökte hittade jag ingenting angående detta. Videon är gjord med lånade DV-kameror och sedan ihopklippt i Premiere Elements. Jag kör monitor på en separat skärm och när jag lägger på lite kontrast samt beskär bilden lite så upplever jag att bilden liksom laggar lite. Den blir liiiite suddigare och "laggar lite". Detta syns det inget utav när jag exporterar det. MEN, grejen är att jag tycker det ser snyggt ut när det "laggar" lite. Det känns liksom lite mer levande än vad det ofta känns när man arbetar med DV samt att kameran inte verkar skaka så mycket. Filmen blir helt enkelt mjukare på något underligt sätt. Jag kan ibland uppleva DV som väldigt hastig av sig och rörelser kan verka nästan som de spelas i dubbla tempot fast de synkar perfekt. Detta upplever jag inte när jag tittar på det i monitorn. Vad jag nu är ute efter är tips på hur man kan åstadskapa denna "effekt", fast denna gång med kontroll över det. Detta kan låta lite konstigt, men är det någon som förstår ungefär hur jag menar? Funderar också på tips om efterredigering som man generellt brukar tillämpa. Något för att limma ihop mixen kanske? Olof 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.