Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, i 2 olika ämnen har vi likadan läxa: Vi ska se en film och analysera den.

Jag har glömt vad analysera är:-S.

Jag blandar ihop det med recension hela tiden och är helt borta.

Vad är skillnad mellan en recension och analys?

Och hur analyserar man en film? Skriv gärna enkelt. Jag har läst på internetet, men har ej fattat något. Skriv gärna ett exempel.

Jag funderar fortfarande på vilka filmer jag analyserar. Full Metal Jacket var det längesen jag såg, men har den ej på DVD:-S. Någon som kanske har ett filmtips som jag borde se när jag ska analysera? Jag ska se analysera 2 filmer.

Jag tackar för hjälpen på förhand!

Postad

Analys av verk/film, klassiska uppgifter i många media utbildningar.

Att analysera t.ex. en film handlar i stort om att bryta ner den i delar och förklara varje del för sig. T.ex. en delanalys kan vara att titta på klippningen av en film; hur verkar filmen vara klippt, varför, och finns det någon relation till att klipparen gjort just så, samt kan man berätta om det finns mer att läsa om just den sortens klippning.

En annan kan vara berättelsen eller manuset. Hur ser manuset ut att vara skrivet, eller vad anser man själv utmärker berättelsen i filmen och går den ihop bra eller finns det brister som man kan påvisa med exempel eller annan fakta.

Ett ytterliggare exempel som jag själv skrivit om när jag gick kursen var att analysera en films färgton. Varför är vissa filmer t.ex. bruna och varför har vissa blåton, och vilka filmer har vad och vad är relationen osv.

En recension handlar mer om att berätta om HELA filmen samlat. Som susning.nu säger: Att både berätta lite om vad verket handlar om, lite om dess artistiska kvaliteter och om hur det passar in i den kulturella tidsanda och genre det tillhör.

Postad

Sen finns det ju olika sorters analys. För att nämna några som jag själv gjort i skolan den senaste tiden:

Semiotisk analys

Neoformalistisk analys

Kritisk diskursanalys

Ett tips på film att analysera är Hero, den är tacksam på det området.

Postad

hehe nej inte Hero:-P jag gillar inte kung-fu filmer även om den inte ligger helt åt det hållet, men tack för tipset:-).

Ehm, är inte recension lite hur man förklarar filmen, men samtidigt ger läsaren lite av vad man själv tycker om det? Typ "Filmens upplägg är otroligt sliskigt och handlingen har så många plotholes att jag vill gå och spy"

Eller har jag fel?

Kimster, du hade inte velat lägga upp en av dina analyser så att jag kan studera hur du skrivit det?

Jag tror att analyseringen inte ska vara så super-avancerad, dock gör jag allting avancerat för att imponera:-P. Men typ att man skriver lite allt i allo när man analyserar. Tar lite mer ingående och lite mer över det hela så man blandar lite av alla analyserings-stilarna.

Postad

Jag ska ärlig säga att jag inte har en susning om min analys finns kvar någonstans. Det är några år sen nu. Hittar jag den så kanske jag gör den tillgänglig.

Sen är det som i mycket annan undervisning och framförallt på högskolenivå motsv. , att det blir vad man gör det till. Antingen kan man gå in och verkligen belysa detaljer och många sidor av en sak och därmed även kanske få tillbaka en rad massa kunskaper eller erfarenheter som man hittar under själva arbetets gång. Saker som kan vara bra att ha med sig till nästa uppgift, eller jobb för den delen. Eller så gör man det ytligt och lätt för sig. Man kan få godkänt för det med, men det är vad man själv får tillbaka och vilka ambitioner man har med utbildningen som sätter ramarna för hur avancerat man ska göra det. Detta vet lärarna också oftast om när de delar ut uppgiften, de låter eleven bestämma nivån själv, då det har med själva utbildningsprocessen att göra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...