Jump to content

Recommended Posts

Posted

Går det att spela in en kortfilm utan någon speciel belysning?

cirka 60% av filmen är under natt och då bär karaktererna på facklor, hur blir det? jag har ingen tillgång till någon belysning (utom ficklampor) undet natt senerna i skogen. Hur blir resultatet? går det att filma ändå. Jag använder en ganska billig miniDV kamera.

Tack

Posted

"Går" gör det alltid, men resultatet är inte att leka med. ;)

Filma på kvällskvisten och mörka ned med hjälp av filter på kameran, i efterarbetet (via redigeringsprogrammet) eller i sista fall med bländaren (eftersom det påverkar skärpedjupet).

Dagens videokameror må vara ljusstarka, men ljusstarka är de inte.

Posted

Jag filmade en gång en serbisk dogmafilm nattetid utomhus (eller i alla fall hälften). I dogma får man ju som bekant inte använda någon extern ljussättning så vi bestämde oss för att dra minimalismen till sin gräns och använda så lite ljus som möjligt. Halva filmen utspelade sig inomhus och det enda ljus som användes var två väldigt matta glödlampor som satt fast på väggen och skenet från det öppna spisen i rummet. Slutet filmades utomhus precis i skymningen när allting var helt mörkt utom himlen som hade en vacker mörkblå färg. Man fick då se siluetten av karaktären mot himlen (mycket grodperspektiv alltså) och allting blev faktiskt väldigt effektfullt.

Så, om du lägger ner lite jobb och eftertanke i bilderna så kan du helt klart klara dig på fackelsken och siluettbilder. Tänk dock på att solen går ner väldigt snabbt så du planerar dina siluettbilder. Själv fick jag svära mig fördärvad när vi missade solnedgång efter solnedgång.

Tips! Bilder i fackelsken är snyggast på riktigt nära håll eller på relativt stort avstånd så de endast ses som små prickar. Du får ha ganska kraftiga facklor om du ska få ett bra resultat i "mellanläget".

Till alltihop ska det kanske tilläggas att vi filmade med en VX1000 med 3CCD, är det en sämre DV-kamera måste du vara ännu nogrannare så du slipper "gaina" för mycket.

• 6 months later...
Posted

Det är alltid bra att ha med ljus eller få nått slags ljus.

DV är inte så fruktansvärt bra ändå på ljus att du klarar

natt utan extra ljus. Filma hellre lite tidigare på kvällen

och lägg på filter, blända ner och ändra slutarhastigheten.

Ta gärna med stora frigolitbitar och använd de för att reflektera

det lilla ljuset som ni har. Hjälper alltid lite.