Mister Postad 22 september 2008 Postad 22 september 2008 http://www.gothenstudios.se/gfx/miffot.jpg Mathias och Andreas, den mobbade samt mobbaren, har inte träffats på tre år. Då en gemensam vän planerar en övernattning i sin sommarstuga, så möts de igen. Mathias åker dit i förhoppningen att komma över det förflutna, något som inte visar sig vara så lätt... Det är en film om forna fördomar och dess påverkan på en idag. Om svårigheten att stå upp för sig själv och för andra. // Slutprojekt i 3:an. Gjord av mig (Niklas Andersson) samt Jesper Nilsson, (pld) 30min lång. streamas via vimeo. ses här: http://www.gothenstudios.se/watchmiffot.html Lite info + bilder på dess sida: http://www.gothenstudios.se/miffot.html egna tankar: Svårt att veta vad jag tycker om den. Stundels gillar jag den. Gillar dock inte början av den. Känner att manuset inte var helt tillräckligt så även min regi. Känns både som ett steg fram, men även lite som ett steg bak. Kommentarer om huruvida namnet skulle ha kopierats undanbedes, detta har redan tagits upp i en tidigare tråd (trailerns tråd) och är helt oväsentligt att disskutera. Miffot är inte MIFFO! 0 Citera
Lump Postad 22 september 2008 Postad 22 september 2008 Det bästa i filmen var han som spelade Mathias! Utan tvekan! Sen var dialogerna överlag ganska bra. Annars, generellt sätt, så var fotot jobbigt att titta på (förrutom första minuten i scen 1, det var vackert!), ljudet innehöll för mycket "white noice" och blev distat på många ställen, de andra två skådespelarna var OK men jag köpte dom inte till 100.. Sen tyckte jag scenen på 10 min var för tung, och storyline:en var för tunn. Inget som stack ut eller var speciellt med den tycker jag.. Ska kolla lite andra filmer på er site nu, hoppas de krossar denna! 0 Citera
Mister Postad 25 september 2008 Författare Postad 25 september 2008 jag tackar för din uppriktighet, det uppskattas! 0 Citera
Kopparmarra Postad 25 september 2008 Postad 25 september 2008 Jag gillade filmen! Speciellt sovrumsscenen var stark. Det funklade bra där med en enda lång tagning, trots att man inte ens såg ansiktena på dem långa stunder. Håller med Lump ovan om att han som spelade Mathias var duktig. Lite klyschigt (Bullen-aktigt) att de verkade mötas i sista scenen kanske. Jag hade väntat mig att Erik skulle stå upp för Mathias till slut, och att det skulle vara det som blev vändpunkten. Han gjorde det lite grand, när han låg i sängen och inte ville säga att Mathias var en tönt. Det hade kanske varit ännu starkare om Erik hade varit tyst i det läget också, jag vet inte.. Jag tänkte att Erik hade bjudit Mathias och Andreas på den där helgen för att Andreas skulle få chansen att be om förlåtelse för tidigare mobbing, att han skulle medla mellan dem på något sätt. Inga sådana ansatser visades vilket var lite förbryllande. Man förstod inte riktigt hur Erik tänkte. Han måste ju ha insett att det skulle bli konstig stämning om han sammanför mobbaren och den mobbade som inte har träffats på tre år. Samtidigt var det lite intressant att man satt och väntade på vad Erik skulle göra, men han gjorde aldrig något. Är det det som är en McGuffin? Visst filmen har förstås sina skavanker (vissa repliker, ibland i skådespeleriet, ljud, foto) men känslan fanns där och det är det viktigaste för mig. Ska bli kul att se vad ni gör framöver! 0 Citera
Mister Postad 25 september 2008 Författare Postad 25 september 2008 Erik är feg. Han är den som försöker göra alla till lags och att undvika ta någons sida av rädslan att förnärma någon. Genom detta gör han just ett val, utåt sett så blir det att han tar Andreas parti. Han är den "starkaste". Jag ser jälv inget riktigt möte på det sättet i slutet. Andreas försöker på något sätt att be om förlåtelse, men Mathias godkänner det inte. Potentiella bullen-känslor är det som jag delvis syftar på i spoiler-tagsen, försökte undvika sådant. Tack för kommentaren! 0 Citera
jernby film Postad 28 september 2008 Postad 28 september 2008 Bra att du bygger upp ett drama med långsamt tempo. Tittaren följer ett oförutsett facit, där de flesta har egna erfarenheter. Sommarstuga, ett flak bärs. Kan ju ta vilka vändningar som helst. Du håller ned tempot med fast kamera. Inte många som kan göra film på detta sätt. Bra jobbat ;) Helt OK skådisar ;) /nils 0 Citera
jbergman Postad 28 september 2008 Postad 28 september 2008 Är det det som är en McGuffin? Nä... http://en.wikipedia.org/wiki/Macguffin /Jakob 0 Citera
Kopparmarra Postad 29 september 2008 Postad 29 september 2008 Hej Jakob Jag har hört MacGuffin användas i betydelsen "planteringar som aldrig ger någon payoff", vilket jag tycker kan fungera produktivt många filmer. Det är tråkigt att se en röd handske flimra förbi i början av filmen och vara säker på att den kommer tillbaka och får avgörande betydelse i slutscenen. När man läser på Wikipedia-länken om MacGuffin som du postade ovan så håller jag med om att det inte stämmer. Hitchcocks förklaring med skottarna på tåget är underbar men kanske inte helt klargörande :-) /Lars 0 Citera
JoelG9 Postad 29 september 2008 Postad 29 september 2008 allt var okej, ljudet var sådär. regin vara ganska bra. men jag känner ändå att jag slösade bort 30 min på ingenting. väntade på en twist. men nej.. men credds till skådespelet. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.