Rasmuswedin Postad 21 september 2008 Postad 21 september 2008 Det här en fråga till alla som frilansar inom filmbranchen: Tar ni betalt per dag eller timme? Enligt mina erfarenheter är det vanligast att ta betalt per dag, men det slog mig här om dan att det kanske inte är så ultimat. Alla som vart på en filminspelning vet att det ALLTID tar längre tid en vad producenterna planerat, och man måste nästan alltid stanna längre än vad man trodde. Om man får jobba en 15-timmars dag, så får man såleds lika mycket betalt, även fast man jobbat 5 timmar övertid. Vore det inte bättre att ta betalt per timme då? Drar produktionen ut på tiden så får du ju betalt för det med. Vad är era åsikter? Är övertiden inräknad i ett dags-gage? Vad är bäst? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 21 september 2008 Postad 21 september 2008 Vad jobbar du som? Som assistent och andra C-jobb får man ofta en fast dagslön och för det mesta är det svårt att komma ifrån det. Men man tar såklart betalt för övertiden om man har en viktigare roll inom produktionen, man får dock aldrig OB eftersom man kan behöva anpassa inspelningen till tiden på dygnet. Inte så roligt om fotografen hävdar att det krävs mörker för scenen bara för att han vill ha extra cash. ;) Jobbar jag själv tar jag en klumpsumma för produkten. 0 Citera
Rasmuswedin Postad 22 september 2008 Författare Postad 22 september 2008 Jag är ljudtekniker och tar också oftast klumpsumma. Men min poäng är alltså att kanske skulle inspelningsschemana bli bättre plannerade om producenterna visst att de var tvugna att betal för 15 timmar om dagarna började bli så pass långa. Å andra sida kanske det inte skulle spela nån roll eftersom filmen måste göra klar no matter what. 0 Citera
JRvideo Postad 25 september 2008 Postad 25 september 2008 Min åsikt är att ha ett fast pris på gundarbetet, löpande timmar på tillkommande tid. Oavsett vad man jobbar med (tror jag) så är det timmar in man vill ha. Om man tror att man kanske inte får jobbet om man vill ha timmar så kan man "flagga" att man kan förhandla om priset. Timtaxa gör att man tänker sig för innan man vill "ändra" något i klipprummet till e.x. Har man inte någon slags gräns för timmtiden så vill ( "folk" ofta privatpersoner, eller elaka chefer:) gärna ändra ytte pytte saker som annars kanske skulle prioriterats bort. Men om det är helt gratis att peta.....Då petar man...Kostar det, då rycker man på axlarna och intalar sig själv eller sin övre instans att detta duger, ingen tääänker på det. Slutligen om du skall göra ett jobb, och det ofta drar ut på tiden, så måste du få betalt för den tiden, annars sjunker din timtaxa för de första 8 timmarna/Heldagen. När mina kunder (de få jag har) vill ha fast pris, eller bara 8 timmar, hoppar jag över jobbet eller offererar löpande timmar efter 8, med motiveringen, för ingen kan jobba gratis, eller den tiden måste täckas på ett eller annat sätt. När jag upphandlar tjännster vill jag självklart i god förtagsanda ALLTID ha fast pris av min stackars underleveratörer. Med glimten i ögat :-) "Citat Mikael Bay regissör Transformers" Till den heta motspelerskan som inte sätter scenen - Do you know what, we have so much money in this production that i don`t care if we stay here all night long to get this one shot. /Johan 0 Citera
Adrijan Postad 30 september 2008 Postad 30 september 2008 jag gjorde ett reklamjobb som el-ass här om månaden där fakturerade jag 250/tim och 1/7 av dagslönen per övertidstimma ungefär lite mer komplicerat men jag orkar inte förklara(lite för att jag inte förstår allt) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.