Gå till innehåll

Super 8-filter


Tobbger

Recommended Posts

Jag satt lite nu och mixtrade ihop ett eget Super 8-filter i Final Cut Pro 3. Jag vet inte om jag fick till det jättebra eftersom att jag bara sett väldigt lite Super 8-material och gjorde efter det jag kom ihåg. Det är inget filter du laddar ner och installerar utan jag kan posta värderna här och en lite snutt på hur det ser ut. Kritisera gärna och säg om det är likt eller ej! ;)

 

Jag använde mej av RGB Balance, Color Corrector (inte 3-way), Strobe och Gaussian Blur. Jag har en riktigt svag processor på Macen så renderingstiden var mittemellan. Dock snabbare än vad jag trodde att det skulle ta. Här kommer värderna.

 

RGB Balance

Reds

Highlights: 255

Midtones: 100

Blacks: 0

 

Greens

Highlights: 226

Midtones: 138

Blacks: 0

 

Blues

Highlights: 250

Midtones: 100

Blacks: 0

 

Gaussian Blur

Channel: Alpha+RGB

Radius: 2

 

Strobe

Strobe duration: 1.5

 

http://gerhard.freeserverhost.com/colour.jpg

Colour Corrector

 

Resultatet (.mov)

Länk till kommentar
Share on other sites

Coolt. Testa också Channel Blur (eller vad den heter) och lägg olika mycket blur på olika kanaler. Det har jag märkt ger en super 8-känsla. Det lär till och med vara korrekt att Super 8 (eller all film för den delen) har olika skärpa för olika färger eftersom färgerna ligger i olika lager som ligger på lite olika avstånd från objektivet så blir det olika skärpa på olika lager, om du fattar vad jag menar. Testa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...