Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag satt lite nu och mixtrade ihop ett eget Super 8-filter i Final Cut Pro 3. Jag vet inte om jag fick till det jättebra eftersom att jag bara sett väldigt lite Super 8-material och gjorde efter det jag kom ihåg. Det är inget filter du laddar ner och installerar utan jag kan posta värderna här och en lite snutt på hur det ser ut. Kritisera gärna och säg om det är likt eller ej! ;)

Jag använde mej av RGB Balance, Color Corrector (inte 3-way), Strobe och Gaussian Blur. Jag har en riktigt svag processor på Macen så renderingstiden var mittemellan. Dock snabbare än vad jag trodde att det skulle ta. Här kommer värderna.

RGB Balance

Reds

Highlights: 255

Midtones: 100

Blacks: 0

Greens

Highlights: 226

Midtones: 138

Blues

Highlights: 250

Midtones: 100

Gaussian Blur

Channel: Alpha+RGB

Radius: 2

Strobe

Strobe duration: 1.5

http://gerhard.freeserverhost.com/colour.jpg

Colour Corrector

Resultatet (.mov)

Posted

Coolt. Testa också Channel Blur (eller vad den heter) och lägg olika mycket blur på olika kanaler. Det har jag märkt ger en super 8-känsla. Det lär till och med vara korrekt att Super 8 (eller all film för den delen) har olika skärpa för olika färger eftersom färgerna ligger i olika lager som ligger på lite olika avstånd från objektivet så blir det olika skärpa på olika lager, om du fattar vad jag menar. Testa!

Posted

Jag tycker inte att du lyckades med färgåtergivningen. Jag arbetar med just super8-film och gör det för färgernas skull. Om man vet vad man gör så är färgerna på riktig film att föredra. Varför så skakig bild? Det har ju inget med super8-film heller att göra.

Posted

Den skakiga bilden hade inget med Super8-looken att göra. Ska försöka fixar lite av det som ni sa. Men berätta lite mer om färgerna. Länka till en Super8-film, det skulle vara guld värt!

Posted

Jag måste säga att jag är riktigt imponerad! Det är möjligt att färgerna inte riktigt stämmer med riktig S-8, men för en vanlig lekman (som jag:)) så ser det riktigt verkligt ut!