Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur ska jag rendera en film i Sony Vegas 8.0 för att få ut bästa kvaliteten.

Det spelar ingen roll hur stor filen blir, vill ha bästa kvaliteten..

Filmen är filmad med en CANON HF100 Full HD kamera.

Postad

jag renderade filmen som quicktime animering, men filmen hamnade på 200 gb fast det bara är 15 minuter...

någon som har något annat tips på hur jag ska rendera den för att den ska passa på den dvdskiva 4,7 gb???

Postad

okej nu börjar du ge lite mer info här oxå BRAVOOO.

Om din film ska ut på dvd ska (måste) du rendera ut till mpeg2 för det är det som är dagens DVD standard. alla dvd filmer är mpeg2 kodade. Kapish!?

Sony vegas mpeg2 kodare är faktiskt ruggigt bra men se till att du ställer in alla inställningar på max en då.

LYYCKKAAAA TILLL

Abbe

ps. det är inget mer vi borde veta innan vi hjälper dig :p

Postad
okej nu börjar du ge lite mer info här oxå BRAVOOO.

Om din film ska ut på dvd ska (måste) du rendera ut till mpeg2 för det är det som är dagens DVD standard. alla dvd filmer är mpeg2 kodade. Kapish!?

Sony vegas mpeg2 kodare är faktiskt ruggigt bra men se till att du ställer in alla inställningar på max en då.

LYYCKKAAAA TILLL

Abbe

ps. det är inget mer vi borde veta innan vi hjälper dig :p

renderade i mpeg2 nu men kvaliteten blev ruggigt dålig, jättestora "pixlar" (skrämmande).

drog upp allt i max, vad är felet?

Postad

ok. vi börjar om från början. vilka project inställningar har du? se till att ha det så det passar dig och din kamera. kolla in specifikationer för kameran ex. sedan när du ska rendera ut ska du ha för att kunna bränna till dvd dessa inställningar.

PAL, 720*576 resolution, interlaced/progressiv (beroende på vad kameran filmat det i).

du kan ju oxå testa att bränna filmen och kolla på tv:n det brukar vara lite skillnad från datorns skärm.

Abbe

Postad
ok. vi börjar om från början. vilka project inställningar har du? se till att ha det så det passar dig och din kamera. kolla in specifikationer för kameran ex. sedan när du ska rendera ut ska du ha för att kunna bränna till dvd dessa inställningar.

PAL, 720*576 resolution, interlaced/progressiv (beroende på vad kameran filmat det i).

du kan ju oxå testa att bränna filmen och kolla på tv:n det brukar vara lite skillnad från datorns skärm.

Abbe

Jag har en CANON HF100 FULL HD, spelar in på högsta upplösningen 25p tror jag det heter eller är det 50i?

Postad

interlaced... vad jag kan hitta:

"HF10 och HF100 är de första HD-videokamerorna från Canon som spelar in HD1080i-video i den högsta upplösning som tillåts enligt standarden AVCHD (Advanced Video Codec for High Definition)"

men se då till att du har dessa inställningar i project och 720*576 PAL 25 interlaced.

Abbe

Postad
interlaced... vad jag kan hitta:

"HF10 och HF100 är de första HD-videokamerorna från Canon som spelar in HD1080i-video i den högsta upplösning som tillåts enligt standarden AVCHD (Advanced Video Codec for High Definition)"

men se då till att du har dessa inställningar i project och 720*576 PAL 25 interlaced.

Abbe

720*576?

Varför inte 1920*1080? :D

Testade att rendera i .m2ts igår kväll, då blev bilden perfekt... men går det att bränna in på dvd och spela upp det i en dvdspelare?

Postad

asså kolla här. om du ska rendera ut i 1920*1080 blir det ju HD, inte sant. Och för att bränna HD måste du då ju bränna till Blue Ray. Jag antar att det inte är din tanke.

Alla dvd filmer är i Mpeg2 och 720*576 pixlar, om inte blue ray då förstås. Så för att du skall kunna bränna din film till DVD måste du ha mpeg2 och 720*576. sedan är det bara att bränna. OCh det skall bli bra kvalle.

Abbe

Postad

Jag hjälper till

DVD och HD går inte ihop. Bara för att du har filmat i HD kan du inte visa HD med en DVD lika lite som att du kan visa HD på en gammal bildrörstv

DVD-Video kan innehålla som bäst MPEG-2 med upp till 9.8 Mbit/s (9800 kbit/s) eller MPEG-1 upp till 1.856 Mbit/s (1856 kbit/s).

En professionell DVD idag brukar ligga på mellan 5 och 6Mbit/s men kan även gå upp i 8Mbit då det är mycket rörligt i bilden, actionscener motsv.

De format som är tillåtna med MPEG-2 video är:

(med 25 fps PAL)

720×576 MPEG-2

704×576 MPEG-2

352×576 MPEG-2

352×288 MPEG-2

Alltså, bara MPEG-2 och som mest 720x576 pixlar

Ska du köra 16:9 kan du bara ha 720x576

Sen att det finns vissa DVD-spelare med HDMI som kan uppkonventera DVD-materialet till 720P/1080i är en helt annan sak. Fortfarande är materialet på en DVD-skiva inte större än det som nämnts ovan.

Slutligen, om bilden nu är pixlig även om du använt 7-8Mbit, vilket sällan ska behövas, så har du inte ställt in övriga inställningar rätt, som att att köra med 2-pass kodning osv.

Postad

tack för alla klockrena svar! om jag vill rendera filmen så att den får plats på en dvdskiva för att kunna spela upp den på en polares dator... hur ska jag rendera då för bästa kvalitet...

filmen är cirka 15 minuter...

ska spela upp med vlc... finns det något bättre än mpeg2 då?

Postad

Ja, jag kanske skulle nämna att givetvis går det att bränna HD-video på en DVD-skiva, som sedan ska tittas på en dator. Det svårt att hålla isär begreppen ibland.

DVD som jag nämnde innan handlade om att spela upp det i en DVD-spelare. Det borde jag förstått nu när jag läser dina första inlägg igen.

Du kan givetvis göra en "fil" i HD-upplösning som sen går att spela upp på en dator/skärm som klarar den upplösningen.

Då kan du göra filen max 4.7 GB eller 9.4GB om du har en dual layer-brännare (DL) och DL-skiva.

Vilket format du väljer spela mindre roll. Det behöver inte vara mpeg2.

Prova Quicktime container med H.264 codec eller Windows Media formatet, båda stödjer HD och har bra kvalité på hög komprimering.

Exakta inställningar är en vetenskap isig. För de flesta handlar det om att testa sig fram.

Postad
Ja, jag kanske skulle nämna att givetvis går det att bränna HD-video på en DVD-skiva, som sedan ska tittas på en dator. Det svårt att hålla isär begreppen ibland.

DVD som jag nämnde innan handlade om att spela upp det i en DVD-spelare. Det borde jag förstått nu när jag läser dina första inlägg igen.

Du kan givetvis göra en "fil" i HD-upplösning som sen går att spela upp på en dator/skärm som klarar den upplösningen.

Då kan du göra filen max 4.7 GB eller 9.4GB om du har en dual layer-brännare (DL) och DL-skiva.

Vilket format du väljer spela mindre roll. Det behöver inte vara mpeg2.

Prova Quicktime container med H.264 codec eller Windows Media formatet, båda stödjer HD och har bra kvalité på hög komprimering.

Exakta inställningar är en vetenskap isig. För de flesta handlar det om att testa sig fram.

jag kan bara välja H.261 och H.264??

Vilka andra "bra" format finns?

Vilket format är det "bästa" för att bibehålla orginalkvaliteten. dvs. FULL-HD 1920*1080?

Postad

H.261 ska du inte välja, det är en codec designad i början av 90talet till konferensvideosystem

H.264 är bra om du vill få ner filstorleken.

Det är inte alltid bra att ha en stor fil, även om formatet och mediumet tillåter det. En stor fil med hög bitrate på flera GB har t.ex. DVD/CD läsare svårt att hinna med ibland pga begränsningar i t.ex.IDE gränssnittet som många spelare fortfarande kör på.

Om jag vore du skulle jag prova köra ut det i H.264 med så hög inställningar som möjligt, likaså med WMV-formatet. Börja med t.ex. 8mbit i bitrate på video och kanske 192 kbit på ljudet. Kör på 1920x1080 om du vill, men tänk på att skärmen som ska visa filmen måste stödja 1920x1080 eller mer för att det vara någon idé med att köra full-upplöst.

Nu har jag aldrig använt Vegas till att.. jag har nog aldrig kört Vegas alls.. så jag vet inte exakt vilka val den ger dig. Annars kör ut den i Quicktime animering eller annan lossless codec och sen ta in den i ett annat program som t.ex. Quicktime Pro (billigt) eller Sorensson (dyrare) eller ffmpeg (gratis) finns fler program som löser sånt, jag bara gav lite exempel. Men alla dem har bra inställningsmöjligheter för t.ex. H.264 formatet, och även många andra som t.ex. WMV som jag nämnde innan i förslagen.

Bästa tipset jag kan ge dig är att prova dig fram. Det finns liksom ingen genväg till perfekt bildresultat genom att välja en viss kombination av inställningar. Det skiljer sig ganska mycket från klipp till klipp pga innehåll, källformat, bildutsnitt, rörliget etc.

Postad
H.261 ska du inte välja, det är en codec designad i början av 90talet till konferensvideosystem

H.264 är bra om du vill få ner filstorleken.

Det är inte alltid bra att ha en stor fil, även om formatet och mediumet tillåter det. En stor fil med hög bitrate på flera GB har t.ex. DVD/CD läsare svårt att hinna med ibland pga begränsningar i t.ex.IDE gränssnittet som många spelare fortfarande kör på.

Om jag vore du skulle jag prova köra ut det i H.264 med så hög inställningar som möjligt, likaså med WMV-formatet. Börja med t.ex. 8mbit i bitrate på video och kanske 192 kbit på ljudet. Kör på 1920x1080 om du vill, men tänk på att skärmen som ska visa filmen måste stödja 1920x1080 eller mer för att det vara någon idé med att köra full-upplöst.

Nu har jag aldrig använt Vegas till att.. jag har nog aldrig kört Vegas alls.. så jag vet inte exakt vilka val den ger dig. Annars kör ut den i Quicktime animering eller annan lossless codec och sen ta in den i ett annat program som t.ex. Quicktime Pro (billigt) eller Sorensson (dyrare) eller ffmpeg (gratis) finns fler program som löser sånt, jag bara gav lite exempel. Men alla dem har bra inställningsmöjligheter för t.ex. H.264 formatet, och även många andra som t.ex. WMV som jag nämnde innan i förslagen.

Bästa tipset jag kan ge dig är att prova dig fram. Det finns liksom ingen genväg till perfekt bildresultat genom att välja en viss kombination av inställningar. Det skiljer sig ganska mycket från klipp till klipp pga innehåll, källformat, bildutsnitt, rörliget etc.

Jag testade med Quicktime animering förut, då renderingen hade kommit till 48 % va filen 98 GB :S

.m2ts är det ett bra format?

Postad

en till fråga, vad är bäst att rendera i för bästa kvalitet?

filmen bör helst inte överstiga 20 GB

testade mpeg2 igår (.m2t) blev helt okej...

men finns det något bättre format?

Postad
en till fråga, vad är bäst att rendera i för bästa kvalitet?

filmen bör helst inte överstiga 20 GB

testade mpeg2 igår (.m2t) blev helt okej...

men finns det något bättre format?

.mov , h.264 Är fint.

windows HD inställningar i .wmv funkar fint.

Dvix funkar fint.

xvid funkar fint.

när de handlar om 15min så är de inte mycket som behöver komprimeras.. Men vill du ha riktigt bra kvalité

Exportera som Tiff-sekvens och exportera en Wave fil med ljudet (rekomendras inte :P)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...