Gå till innehåll

Dålig fontupplösning i AE


e93mw

Recommended Posts

Hej!

 

Jag försöker lära mig After Effects genom att göra Star Wars-introt

(gud, så orginellt). Dock har jag ett problem:

 

Jag importerar den rullande texten ("There are dark times for the alliance etc")

från Adobe Illustrator. Problemet är att när texten är uppskalad så ser man

att upplösningen är begränsad. Vad måste jag göra för att få fonter utan hackiga kanter?

 

Måste jag importera en text med storlek 200 för att komma runt problemet?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejdå, jag tror bara att du glömmt att ändra "Quality" -knappen till bästa kvalitet. Den är alltid på sämsta som standard...

 

För att ändra det ser du till att du har de olika symbolerna framme på din "timeline". Är de inte det trycker du på "Swithches / Modes" som finns på din "timeline". Den switchen som styr kvaliteten har en symbolm som ser ut såhär: \

Klicka i den rutan på din layer så blir det bästa kvalitet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljuvligt! Det fungerar hur bra som helst! När jag ändå är igång så kan jag lika gärna ställa en annan fråga:

 

Jag har fått för mig att det är Quicktime-formatet som gäller när man exporterar till Premiere. Stämmer detta?

 

Dessutom har jag hört att man bör välja antingen Animation eller PNG som codec. Är jag någorlunda rätt på det?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]

Dessutom har jag hört att man bör välja antingen Animation eller PNG som codec. Är jag någorlunda rätt på det?[/citat]

 

Någorlunda i alla fall. Animation är en okomprimerad 4:4:4 codec som inte påverkar innehållet alls. PNG däremot har en förmåga att "justera" färgerna lite på egen hand har jag märkt.

 

Den bästa kompromissen brukar oftast vara en av JPEG codecarna satta till +90% (justera mellan 90 och 99 efter behag). Dock är 100% ingen idé. Då kan du lika gärna köra Animation eftersom JPEG då blir större fil.

 

Att köra AVI Okomp. är onödigt slöseri med disk. Den är precis lika okomprimerad som Animation med tar mycker mer plats och går inte lika bra att köra i realtid. Har man en ny dator kan man spela upp Animation utan att det hackar vilket är väldigt trevligt.

 

Jag rekommenderar att du gör dina egna tester. Jag och en arbetskamrat gjorde ganska mycket tester i vintras när vi skulle jobba på foto som var sjukt bra från start. Vi testade massor med inställningar och codecs och jämförde sedan samma bildrutor för att se hur mycket (om något) som hade ändrats genom att lägga dem över varandra och mäta skillnaderna i AfterEffects (eller Photoshop). Vi märkte till exempel hur en mycket liten justering i JPEG codecarna inte ger något resultat tills man passerar en tröskel då filen helt plötsligt blir hälften så stor med väldigt små skillnader i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Som sagt finns det en hel uppsjö av codecs till Quicktime.

 

Själv tycker jag att Quicktime är väldigt lämpligt att använda till aftereffects. Den codecen jag använder främst är "DV-PAL" finns lite olika men du kan ju prova dig fram, arbetar man mycket mot Avid så är tipset;

Ut ur AVID = Quicktime Reference (genvägar till orginalfilerna i AVID, typ nästan noll exporteringstid)

Ut ur AE = Make movie, Quicktime, Codec=DV-PAL eller DV-AVID

 

Att arbeta mot Adobe Premiere borde vara ännu enklare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...