web00132 Postad 14 augusti 2008 Postad 14 augusti 2008 Jag ska sätta ihop en DVD med typ 20 småfilmer som jag har i olika format - avi, mpg, mov, ett par filmer som brända DVDer samt en i m2v-format. Först och främst, vad är m2v? Hur bör jag hantera filmerna på DVDerna? Ska jag rippa dem på något sätt och i såna fall hur? Kan jag lägga in filmerna som dom är i Encore (där jag tänkte försöka mig på att skapa menyer) eller behöver man göra något i t ex Premiere först? En del av filmerna, troligtvis alla, är PAL men tanken är att DVD:n ska vara NTSC - hur ska jag konvertera på bästa sätt? Är det något mer jag bör tänka på? Hoppas någon har tid att hjälpa mig med i alla fall någon av frågorna, om allt skiter sig så är jag eventuellt intresserad av att anlita någon kunnig ;) Tack på förhand! 0 Citera
Martin Öberg Postad 14 augusti 2008 Postad 14 augusti 2008 m2v är DVD standard vad jag vet. Alla filer som ska till DVD skivan bör vara i det formatet. Om jag var dig så skulle jag lägga in alla filmer i en stor timeline på premiere och exportera det som m2v så att encore slipper göra det. Nu får du två stora filer. En för ljud och en för video. Kör nu i encore och "pick whippa" videon och ljudet så att dom samarbetar. Gör nu som vanligt med menyerna och det. Ps. I encore välj NTSC när du skapar ett projekt. Om jag var otydlig vilket jag kanske var så säg till. 0 Citera
kalle112 Postad 15 augusti 2008 Postad 15 augusti 2008 Har exakt ett liknande problem. När jag exporterar från sorenson squeeze i DVD pal format så får jag två filer en för video (m2v) och en för ljud (m2a). Problemet är att om jag klickar på videofilen så spelas inte ljudet upp. Hur kan jag få dom att göra det? Du sa att man kan göra det med encore...men finns det inget sätt man kan göra det direkt via sorenson? Tanken är att föra över filmen till min xbox som ska spela upp den. Sen ska jag även kopiera filmen på DVD skivor. Är det något jag bör tänka på i båda fallen? 0 Citera
Martin Öberg Postad 15 augusti 2008 Postad 15 augusti 2008 Har exakt ett liknande problem. När jag exporterar från sorenson squeeze i DVD pal format så får jag två filer en för video (m2v) och en för ljud (m2a). Problemet är att om jag klickar på videofilen så spelas inte ljudet upp. Hur kan jag få dom att göra det? Du sa att man kan göra det med encore...men finns det inget sätt man kan göra det direkt via sorenson? Tanken är att föra över filmen till min xbox som ska spela upp den. Sen ska jag även kopiera filmen på DVD skivor. Är det något jag bör tänka på i båda fallen? Vad jag vet är att m2v jobbar alltid så, att videon och ljudet blir separat. Det är för att man lätt ska kunna byta till olika språk på DVD skivan. Om du ska kopiera filmen till DVD så kör du m2v och gör så att både video och ljud spelas samtidigt. Om du ska köra på din xbox utan en DVD skiva så kan du inte köra m2v tror jag. 0 Citera
web00132 Postad 15 augusti 2008 Författare Postad 15 augusti 2008 Tackar för svaren! :) Men hur ska göra med filmerna som är brända på DVDer, måste jag rippa dem innan jag drar in dem i Premiere och i såna fall hur? Jag har hört att man kan byta namn på en vob-fil till mpg för att lura Premiere men tappar man inte i kvalitet då? 0 Citera
kalle112 Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 Vad jag vet är att m2v jobbar alltid så, att videon och ljudet blir separat. Det är för att man lätt ska kunna byta till olika språk på DVD skivan. Om du ska kopiera filmen till DVD så kör du m2v och gör så att både video och ljud spelas samtidigt. Om du ska köra på din xbox utan en DVD skiva så kan du inte köra m2v tror jag. *Men hur ska jag göra om jag vill ha DVD kvalitet? Filmen har som sagt formatet MOV just nu... *Om jag bränner filmen på DVD skiva i formatet m2v - hur ska jag då få video och ljud att spelas upp samtidigt? 0 Citera
Martin Öberg Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 web00132 : Ja du måste rippa dom. Sök på dvd rip i google så får du fram olika alternativ. kalle112 : *Ta mov filen komprimera den som m2v *I encore så har du en timeline där du sätter både videon och ljudet tillsammans. 0 Citera
kalle112 Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 jag är faktiskt inte insatt i encore så jag skulle behöva lite hjälp över hur man renderar ut det här... jag har nu importerat de 2 separata video och ljud filerna som jag fick ur sorenson squeeze. Hur ska jag nu m.h.a. encore fixa så att båda filerna blir till en utan några kvalitetsförluster? Jag vet inte heller hur man renderar ut från encore eftersom jag aldrig behövt använda den...så snälla kan nån förklara 0 Citera
Martin Öberg Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 jag är faktiskt inte insatt i encore så jag skulle behöva lite hjälp över hur man renderar ut det här... jag har nu importerat de 2 separata video och ljud filerna som jag fick ur sorenson squeeze. Hur ska jag nu m.h.a. encore fixa så att båda filerna blir till en utan några kvalitetsförluster? Jag vet inte heller hur man renderar ut från encore eftersom jag aldrig behövt använda den...så snälla kan nån förklara Förstog inte riktigt men du har alltså: Tex: Klipp ett med separat video och ljud. Klipp två med separat video ljud. Eller? Iallafall för att kombinera ljud och video så tar du och importerar videon som timeline. Sen importerar du ljudet som en asset. Ta timelinen du nyss gjort och pick whippa ljudet som du importerat. Voila dom spelas upp automatiskt! Om du nu vill spela upp klipp två så väljer du att end actionen ska vara klipp två, som du har gjort på samma sätt som klipp ett. Det kommer att ske ett litet hack imellan klippen med den metoden men vad jag har förstått så är det olika filmer så det borde inte göra nåt. 0 Citera
kalle112 Postad 23 augusti 2008 Postad 23 augusti 2008 börjar upptäcka att det är lite problem med datorn. Men hursomhelst...det jag gjort nu är att jag lyckats komprimera filmen som mpg-format. Och om jag nu ska bränna filmen på en DVD-skiva...hur ska jag då göra? Finns det nån spec. metod man måste följa eller är det bara o flytta över filerna till brännaren? 0 Citera
VHS Postad 26 augusti 2008 Postad 26 augusti 2008 tror nero har en grej var man kan göra egna dvder, man slänger bara in lite olika filformat och sen konverteras de automatiskt, kommer inte ihåg vad det hette men ingår säkert i nåt av nero brännings paketen :P lycka till 0 Citera
web00132 Postad 1 september 2008 Författare Postad 1 september 2008 Om jag var dig så skulle jag lägga in alla filmer i en stor timeline på premiere och exportera det som m2v så att encore slipper göra det. Nu får du två stora filer. En för ljud och en för video. Kör nu i encore och "pick whippa" videon och ljudet så att dom samarbetar. Gör nu som vanligt med menyerna och det. Ps. I encore välj NTSC när du skapar ett projekt. Hallå igen Martin, nu har jag kommit igång och testat rätt mycket men jag har fortfarande inte fått ihop min DVD. Problemen har varit följande: du skrev att jag skulle göra en fil av alla filmer i Premiere innan jag lade in allt i Encore, men problemet är då att eftersom vissa filer är 16:9 och andra 4:3 verkar en del filmer klippas i kanterna eller dras ihop så folk ser smala ut. För när jag exporterar från Premiere så måste jag ju välja något av formaten eller hur? Jag har också testat att lägga in filmerna som dom är i Encore så dom får varsin timeline och därefter försökt skapa en DVD-imagefil av det hela men då får jag felmeddelandet det står om här: http://www.adobeforums.com/webx/?128@257.Osq2ibUSVNn@.3bc493fc Jag har testat att ändra mina filnamn enligt den trådens råd, och när jag försöker skapa en mpg-fil med både ljud och bild (som tråden också föreslår) så får jag ju det här problemet med avklippta kanter och "smala människor". Hur ska jag gå tillväga? Finns det kanske något bra sätt att konvertera 16:9 och 4:3 och hur ska man tänka när det gäller såna grejer? Vad ska man välja för att det ska bli en m2v-fil i Adobe Media Encoder? Hoppas du har tid att hjälpa mig, tack på förhand! 0 Citera
web00132 Postad 3 september 2008 Författare Postad 3 september 2008 Ok, nu har jag hajat att jag behöver konvertera filerna från PAL till NTSC en efter en. Då har jag några frågor: 1. Funkar det att konvertera med hjälp av Adobe Media Encoder eller är det bättre att köra Canopus Procoder? Jag har testat med Adobe Media Encoder och dessa inställningar: MPEG2-DVD, NTSC 720x480 29,970, drop frame, Lower, Quality 4.0, CBR, 6.00Mbps Ljudet: 224kbps, 48khz, 16 bit, Stereo, MPEG Multiplexer: DVD Jag tycker det ser ok ut, blir det ännu bättre med Canopus Procoder? 2. Det är en film som är i mov-format där man ser små små ränder när något i filmen rör sig snabbt, och dessa ränder blir mycket större och fulare när jag konverterar till NTSC. Vad kan man göra åt detta? 3. Två av de 20 filmerna är filmade med 16:9 widescreen (och NTSC) medan alla de övriga är i 4:3 (och PAL), går det att ha två 16:9-filmer och resten 4:3-filmer på samma DVD? Hur ser det ut då när man kollar på TV:n sen, ställer den om sig liksom? Hoppas någon kan svara, måste vara klar med detta om några dagar. Tack för hjälpen oh du fantastiska forum! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.