Gå till innehåll

HD-Kamera - band - flash - HDD...

Recommended Posts

Postad

Jag är ute efter en kamera som skall spela in 1920-1080p eller i.

Men...antingen är jag helt pucko men att spela in på flashminne?

Var lagrar man minneskort? spela över till band = ruggigt omständigt.

Jag har heller inte ultrabråttom att tanka över till dator.

Så till frågan!

Vilken HD-kamera anser NI att man skall köpa när det gäller kameror i storleksordningen HV30 etc?

Band

Flashminne

HDD

Flashminne/HDD

Om det bara är snabbheten, att vid grymma nyhetsbilder skall i kameran kunna göra förrredigering eller snabbt kunna tanka in datorn så det är lönlöst att köpa en sådan (flash, HDD etc)kamera.

Postad

Skulle säga Hv20 / Hv30, har själv en Hv20 som jag är jättenöjd med, vilket dom flesta andra också är. Många brukar oftast få intrycket av att kvalitéten på bilden från Hv20n är helt otrolig, och det är den verkligen! ;)

Här har du ett bra klipp från Hv20n med en sk. DOF, Depth Of Field adapter, vilket gör att bilden blir mer som på film kan man väl säga..http://www.philipbloom.co.uk/Philip_Bloom/HV20__Letus_Mini_test.html

Ang. hårddisk och minneskort baserade kameror...Dom komprimerar oftast klippen mycket mer än vad MiniDv gör, vilket gör att bilden förlorar kvalité.

Sen med MiniDv har du möjligheten att spara viktiga band, istället för att kanske behöva ha allt material som verkligen är viktigt sparat på en hårddisk som lätt går sönder vid en liten smäll eller så...

Många tror att så fort det gäller band, MiniDv, så är det omodernt, men faktum är att MiniDv är en digital teknik och inte analogt som tex. VHS-kassetter...

Så, jag skulle helt klart säga Hv20 eller Hv30, du kommer inte att ångra dig!

Lycka till!

/Stefan Lindblom

Postad
Skulle säga Hv20 / Hv30, har själv en Hv20 som jag är jättenöjd med, vilket dom flesta andra också är. Många brukar oftast få intrycket av att kvalitéten på bilden från Hv20n är helt otrolig, och det är den verkligen! ;)

Här har du ett bra klipp från Hv20n med en sk. DOF, Depth Of Field adapter, vilket gör att bilden blir mer som på film kan man väl säga..http://www.philipbloom.co.uk/Philip_Bloom/HV20__Letus_Mini_test.html

Ang. hårddisk och minneskort baserade kameror...Dom komprimerar oftast klippen mycket mer än vad MiniDv gör, vilket gör att bilden förlorar kvalité.

Sen med MiniDv har du möjligheten att spara viktiga band, istället för att kanske behöva ha allt material som verkligen är viktigt sparat på en hårddisk som lätt går sönder vid en liten smäll eller så...

Många tror att så fort det gäller band, MiniDv, så är det omodernt, men faktum är att MiniDv är en digital teknik och inte analogt som tex. VHS-kassetter...

Så, jag skulle helt klart säga Hv20 eller Hv30, du kommer inte att ångra dig!

Lycka till!

/Stefan Lindblom

Såg klippet men det laggade otroligt...

philip bloom, är det ngn frilansare?

Jag kan inte tro att filmen är tagen med en HV20, helt makalöst!!

Men det kräver ju bra ljus, bra stativ och går knappast att köra i minus 30 (lappland) och kall vind men det är ju skitsamma.

Nej jag har själv arbetat med miniDV på mitt förra jobb, då hade vi DSR500AP kameror.

Så band=skit är ju helt fel då det är digitalt, och det är ju enkelt DV=Digital Video, hur kan det misstolkas?

Och det kommer bli lite svårt att från axelkamera köra med "sprutmålarkameror"

Återigen..grym film, skulle dock vilja se den lite mer smooth.

Postad

HV20/30 har ju en bildkvalité som lär vara det bästa man kan få inom den prisklassen. Kolla bara vad andra här på forumet säger.

Minneskort däremot är helt underbart att arbeta med, vill man kolla ett klipp trycker man bara på play i stort sett, istället för att som med band spola tillbaka, leta osv och riskera tidskodsbrott. Går fort att tanka över materialet till datorn oxå. Jag hade nog köpt en Canon HF10/100 om jag hade köpt en kamera idag.

Postad
HV20/30 har ju en bildkvalité som lär vara det bästa man kan få inom den prisklassen. Kolla bara vad andra här på forumet säger.

Minneskort däremot är helt underbart att arbeta med, vill man kolla ett klipp trycker man bara på play i stort sett, istället för att som med band spola tillbaka, leta osv och riskera tidskodsbrott. Går fort att tanka över materialet till datorn oxå. Jag hade nog köpt en Canon HF10/100 om jag hade köpt en kamera idag.

Jag med, kanske, om ett år eller så. Fortfarande så är ju redigeringen bökigare med minneskortskamerorna, inte för att det är minneskort i sig utan för att AVCHD-standarden inte stödjs av alla redigeringsprogram.

Postad

Just det, spela in, pausa, spela in mera...kolla på klippet på sekunden...

Det är ju ett argument för att köpa en kamera med minneskort...

Men Du måste ju lagra materialet och vad är alternativet? Jag vill inte lagra på HDD utan på band eftersom det är en 100 % säker metod om du lagrar banden korrekt..

HDD å andra sidan är känsliga för stötar och mig veterligen är det ingen som köper 1Tb diskar som ligger i stötkänsliga emballage på hyllan, dessutom måste du ju fylla upp disken INNAN du kan lagra HDD.

Band: säker metod och du har råbanden direkt på band, bara att spara i fodralet. Nackdelen är ju spola under pågående projekt och därmed riskera tidkodbrott vilket händer ofta! (du kan ju tanka in rått förvisso)

HF10 såg fin ut men jag såg inte om den kameran har en liten fokusring? är den snarlik HV30 i övrigt? menyer utgångar etc?

Jag hade köpt en kamera för länge sedan men våndan över minneskort/HDD/band eller inte gör att jag väntar plus att jag vill ha en BRA kamera till relativt lågt pris.

AVCHD-standarden: Jag kör Adobe premiere pro och har helt övergett AVID som är skräp, ett aber att tanka in en helt vanlig .mov film eller andra format!!

Funkar AVCHD-standarden på adobe?

Postad
blahi blaha

AVID är ju överlägset premiere på alla sätt och vis =)

Vad är det med dig pojkvasker.

Att tanka in QT och andra format i redigering är ett stort nejnej tycler jag. AVID är gjort för att tanka in, redigera, exportera och sen göra effekter och liknande.

Postad
AVID är ju överlägset premiere på alla sätt och vis =)

Vad är det med dig pojkvasker.

Att tanka in QT och andra format i redigering är ett stort nejnej tycler jag. AVID är gjort för att tanka in, redigera, exportera och sen göra effekter och liknande.

Helt ärligt tror inte jag att du vet vad du talar om :)

förvisso är AVID´s gränssnitt enkelt, lätt och användarvänligt..

Men skall du ha t.ex. en äkta slowmotion får du betala för det och då pratar jag inte AVID Express DV utan snarare AVID HD adrenaline med B-out box!

Har du råd med det som privat-filmare?

Då är det enklare med Adobes-familj då det är LÄTT att integrera videos på ett enkelt sätt.

AVID i all ära men inte när det gäller priset och kompatibiliteten.

Postad

Filmat med HV20, klippt och färgkorrigerat i Sony Vegas.

HDV (DV-band alltså)

1080p

(för segt klipp har jag fått förklarat för mig och jag håller med, men ändå. Jag klipper ett nytt framöver, nu var det kameran vi pratade om. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=iZCCCMJhPtM&fmt=18

Jag är hur nöjd som helst med den lilla rackaren till kamera MEN, man ska veta att det krävs en del pyssel och workarounds för att få ut all kräm ur den. Har spenderat många timmar på olika forum och försökt lära mig så mycket som möjligt. Det som är knöligast är att få kontroll över alla autofunktioner som flyger och flänger.

Johan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...