Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det finns ju ganska många utbildningsalternativ för den som lite luddigt vill "jobba med film" (och den som vet vad den vill också för all del).

Något som är underförstått med dessa utbildningar är ju att de i sig inte leder någonvart. Det finns ingen behörigheter. Inga formella examina. Om jag känner arbetsförmedlare och studievägledare rätt skulle de aldrig kunna ge några ordentliga riktlinjer om vad som behövs för att jobba med film, och hur man går till väga. De skulle nog mest åma sig om någon sa att den ville bli regissör.

Jag kan inte föreställa mig att det finns några studier på vilka filmutbildningar som "ger jobb" på samma sätt som för akademiska högskole- och universitetsutbildningar. Huruvida man får jobb har helt enkelt med så mycket mer att göra än utbildningen (en själv).

Men, om ni skulle få uppskatta baserat på erfarenhet, fingertoppskänsla, vad ni hört, vad ni tror:

Vilka utbildningar ger jobb (bestäm utsträckning själv)?

Folkhögskola? Vilka? Stockholms filmskola? Kulturama? Mediautbildningar på universitet?

Alltså; vilka utbildningar värderar arbetsgivare? Vilka utbildningar gör en redo? Vilka leder till kontakter?

Postad

DI, Dramatiska Institutet, är väl den främsta skolan i Sverige. Vad jag förstår så kan de flesta examinerade eleverna faktiskt jobba och livnära sig på att jobba inom filmbranschen (långfilm, reklamfilm, musikvideos etc). Då tänker jag främst på deras 3-åriga utbildningar. Lite svårt att bli antagen dock när endast 4 pers om året blir antagna.

Postad

Jag tror kontakter ger jobb i denna branschen, kontakter kan du ju få genom att gå en filmskola också. Vet lite folk som inte har gått någon filmutbildning som ändå livnär sig på att jobba inom film, fast dem gör väl mest reklamfilmer och musikvideor.

/Jesper

Postad

jimboy. Ja, DI väger såklart tyngst. Men som jag förstått det främst folk som redan är "inne" som kommer in där, och bara 4 om året antas om jag minns rätt. Därför står den lite för sig själv tycker jag.

Jesper. Jo, kontakter ger jobb, det har du rätt i. Men nu pratar vi om utbildning, och en av mina underfrågor är just detta; vilka utbildningar gör att man får kontakter / kommer in i branschen? Det är ett viktigt kriterium för huruvida en filmskola är bra.

Postad

Som sagt. Se till vad forumet heter; "filmutbildningar". Jag vet att det är ett flummigt ämne när det gäller detta yrkesområde, men försök håll er till just utbildningar.

• 1 månad senare...
Postad

Själv så är jag förespråkare av folkhögskolor och många runt om i landet håller hög kvalité, det bästa är att man går in på skolornas sida och ser vad de har för kameror och lärare, sen är det bara packa sin väska och storsatsa ett - två år. Det är en intensiv tid med arbete på helg och kvällar och det är roligt och man lär känna folk som vill jobba med samma saker. Sedan "får" man väl inget jobb direkt men man kan komma in på Göteborgs filmhögskola, DI eller så jobbar man med film på egen hand, lär sig söka pengar och bara gör det man ska och hoppas man inte måste jobba allt för mycket extra som vårdare. Sen efter några år så gör man det man gör och är man missnöjd kan man alltid bli medialärare på nån folkhögskola. Biskops Arnö, Fridhem, Kulturama (kostar) Stockholms filmskola (kostar) och om man vill göra dokumentärfilm är Ölands dokumentärfilmskola superbra. Folkhögskola kanske inte har så hög status men det är dom filmer man gör under utbildningen som betyder mer än själva namnet på skolan man gjorde de på.

Postad

Jag vill lägga mitt ord då det gäller detta med utbildning och möjligheter. Jag går på en teknisk högskola, där de flesta sysslar med programmering och design för bl.a. hemsidor och spel, de har faktiskt lagt för lite tyngdpunkt då det gäller film. Och de blir inte bättre av att personalen faktiskt inte vet saker om t.ex. hur man fixar till redigeringsdatorerna osv.

Dock har jag lyckat snappat upp en del kunskaper både i skolan och utanför skolan, som har gett mig en aspekt om vitiga saker att tänka på om man vill jobba med film som dels:

- Synas på nätet

- Kunna jobba med olika program som hjälper dig att göra en film( allt från Redigeringsprogram till flash )

- Kontakter utanför skola och i skolan

Samt sist men inte minst vår egen vilja att jobba med detta.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...