Gremanz Postad 10 augusti 2008 Postad 10 augusti 2008 Jag har en bunt med Hi8-band till familjens gamla kamera, som de vill göra backuper av. Videon är INTE interlaced när jag kollar från kameran direkt till TV:n - bilden grötar sig ingenting. Men när jag tar in materialet i Premiere 1.5 så har jag inget annat alternativ än att ta in det som interlaced, och videon ser för jävlig ut efteråt. Är det Premiere som är boven? Borde inte ett proffprogram kunna ta in videon progressive direkt? Eller hur ska jag göra för att få in det i bästa kvalité? 0 Citera
High1ander Postad 10 augusti 2008 Postad 10 augusti 2008 Jag har en bunt med Hi8-band till familjens gamla kamera, som de vill göra backuper av. Videon är INTE interlaced när jag kollar från kameran direkt till TV:n - bilden grötar sig ingenting. Men när jag tar in materialet i Premiere 1.5 så har jag inget annat alternativ än att ta in det som interlaced, och videon ser för jävlig ut efteråt. Är det Premiere som är boven? Borde inte ett proffprogram kunna ta in videon progressive direkt? Eller hur ska jag göra för att få in det i bästa kvalité? Varken Premiere eller din kamera gor fel. Det ska vara interlaced. Signalen ar fangad interlaced och den skickas till datorn korrekt. Nar du har kameran uppkopplad till TV sa "De-interlace:ar" den pa direkten sa det blir ratt, men i datorn sa maste du komprimera om eller/och ha pa en effekt som de-interlace. Visst det kan finnas andra alternativ du behover stalla in for att fanga Hi8, men just interlacing ar korrekt. 0 Citera
Gremanz Postad 11 augusti 2008 Författare Postad 11 augusti 2008 Aha, okej. Då får jag köra allt igenom premiere alltså. 0 Citera
Rogge Postad 11 augusti 2008 Postad 11 augusti 2008 Videon är INTE interlaced när jag kollar från kameran direkt till TV:n - bilden grötar sig ingenting. Men när jag tar in materialet i Premiere 1.5 så har jag inget annat alternativ än att ta in det som interlaced, och videon ser för jävlig ut efteråt. Och hur ser videon ut om du bränner en DVD och tittar på den på samma TV? Det sista du vill göra för att få bättre kvalitet är att de-interlacea videon innan du bränner din DVD då grundmaterialet är interlaceat. Dvs, de-interlacear du tappar du kvalitet, du vinner ingen. :) 0 Citera
vilcans Postad 11 augusti 2008 Postad 11 augusti 2008 Gå inte på myten om att interlacing ser förjävligt ut. Det gör det inte på en TV. Datorskärmen är progressiv, och det är därför interlacat material ser illa ut. En TV är gjord för att visa interlaced, antingen genom att visa 50 fields per sekund (som en gammal 50 Hz CRT gör) eller med någon form av deinterlacing (antagligen tillsammans med någon motion estimation-teknik). 0 Citera
video_sync Postad 12 augusti 2008 Postad 12 augusti 2008 Hi8 banden är garanterat inspelade med en Interlaced bildsignal. Det som då är viktigt när du överför till datorn via Premiere, är att fastställa vilket fält som skall börjas skriva först. En Interlaced signal bygger på att bilden ritas upp i två fält innan båda fälten uppgör en och samma bild. Du skall noga se efter i Premiere, vilket fält som börjar att skriva din överförda videoström. Vill ha för mig att PAL Hi8 börjar med det övre fältet först, dvs Upper Field First. Tråkiga resultat blir det om kameran skickar ut en Interlaced signal med Upper Field First när mottagaren skriver en ny ström med signal enligt Lower Field First. Se efter i både din Capture hårdvara, samt i Premiere. 0 Citera
Rogge Postad 12 augusti 2008 Postad 12 augusti 2008 Se efter i både din Capture hårdvara, samt i Premiere. Premiere tar bara emot den signal som hårdvaran ger, så det finns ingenstans i Premiere där man kan ställa in i vilken Field Order data skall tas emot. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.