Tumbo Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Hejsan. Först och främst, så tackar för ett trevligt forum. Detta är mitt första inlägg, efter att ha varit en gäst ett tag nu. Jag har skaffat mig en Canon HV20, och kommer filma mycket musikvideor. Har skaffat lite tillbehör till den, men har följande fråga. Hur bra är Raynox HD7000 ? Jag kommer som sagt använda den mest till musikvideor och dylikt. Finns det någon annan lins som ligger kanske bättre i pris? Sen, vill jag fråga om en vidvinkellins också har fisheye-inställningen, eller måste jag köpe en speciell lins för det? Tack på förhand! 0 Citera
Zyx Graphics Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Du måste ha en 35mm adapter om du ska koppla på objektiv till din HV20 Själv har jag en HV30 med en Letus 35mm och det funkar kanon. Har dock inte testat med nån fisheye. Kan tänka mig att du förlorar ganska mycket bild när du zoomar in på mattskivan i 35mm adapter. Hmmm kanske inte så bra idé 0 Citera
Tumbo Postad 23 juli 2008 Författare Postad 23 juli 2008 Hmmm kanske inte så bra idé Hur ska jag då få fish-eye effecten då? 0 Citera
jbergman Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Du måste ha en 35mm adapter om du ska koppla på objektiv till din HV20 Ja, om man vill sätta på ett 35-objektiv, men det var ju inte vad frågan handlade om. Tumbo är ute efter en vidvinkelkonverterare, inte ett vidvinkelobjektiv. /Jakob 0 Citera
Tumbo Postad 23 juli 2008 Författare Postad 23 juli 2008 Precis. Så, mitt val av en vidvinellins är alltså bra? Raynox HD7000 är ett bra val? Och har ni några tips för en fisheye lins? 0 Citera
Darth Crulle Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Om du har låg budget kan du alltid köpa en vidvinkel lins och öppna och vända på själva linsen för att få fisheye effekt, du kan dock förlora kvalité på detta... Har själv en kenko SWG/KGW-05 vidvinkel lins som jag gjort detta på, ser inte någon skillnad på kvalitén men min videokamera (sony dcr-pc120e) har ju inte så bra kvalité iallafall, men med en canon hv20 gissar jag på att man ser skillnad... Sen vet jag inte om detta funkar på lite bättre, högkvalités vidvinkellinser... 0 Citera
Cherry Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 Mm, man kan hålla på och öppna linser och joxxa runt, men Raynox brukar erbjuda riktigt bra fisheyelinser med tanke på vad dem kostar. Har ingen personlig erfarenhet av just den Raynox linsen, har du budget för det och det finns något som passar, satsa på Century Optics. Mvh fo8 0 Citera
ronnylov Postad 4 augusti 2008 Postad 4 augusti 2008 Kör själv med Raynox DCR-6600PRO vilket är samma lins som HD-6600PRO-52. Använder den med 43 mm - 52 mm stepup-ring och tycker det funkar bra. Denna lins ger alltså mera vidvinkel till kameran men ingen fisheye-effekt (med fisheye-effekt menar jag som det ser ut närt man kollar ut igenom ett titthål i en lägenhetsdörr). Raynox har lite jämförelsebilder för HV20 med olika linser här: http://www.raynox.co.jp/comparison/video/comp_hv20.htm 0 Citera
Tumbo Postad 13 augusti 2008 Författare Postad 13 augusti 2008 Så att om jag ska köpa min Raynox WA lins, så måste jag också ha en 35 mm adapter också då?? 0 Citera
patrik_a Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Det finns fish-eyelinser som fungerar som en universal lins, jag har en sådan till min kamera.. den kan apteras på kameror med 27 - 37 mm. Det finns säkert liknande med mindre och större differens. 0 Citera
Wh1spY Postad 8 mars 2012 Postad 8 mars 2012 Halooojjjj! Bumpar den här gamla tråden! Är nämligen på jakt efter en vidvinkellins och macro till min HV20 också. Har kikat runt lite på nätet men det verkar inte finnas några alls så länge man inte vill lägga ut 2-3k och såna pengar kan jag inte undvara till sånt just nu. Hittade den här sidan där någon testat en lins från Merkury som verkar uppfylla mina krav. Canon HV20 Wide-Angle Lens Något att ha? Isåfall. Någon som vet vart jag kan få tag på en sådan, hitta inget på ebay eller på scandinavianphoto eller på cyberphoto.. Tack på förhand! //ZH666 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.