gorse Postad 22 juli 2008 Postad 22 juli 2008 Det är lite offtopic för detta forum, men jag har köpt en digital systemkamera. Jag har plåtat lite, och det känns som jag fattade snabbt hur man använder den. Nu blev den lokala brukskulturföreningen intressade av mina bilder jag plåtat i omgivningarna. Men, jag har inte en susning vad jag skall ta betalt. De klurar över att göra en ny turistbroshyr över de ekologiska museerna (i princip gropar i naturen efter gammal gruvdrift). Den tidigare broshyren hade lite bilder typ 5x4 cm bilder, ibland mindre. Komunen har tagit sin hand från brukskulturen, så numera drivs verksamheten ideelt med stödpengar från kommun och stiftelser. Men, jag har inte en blåsning. Skall jag ta 5, 50, 500 eller 5000 kronor per bild? Det finns en prislista att köpa från bildföreningen, men lite känns det som att prislistan kommer att äta upp min eventuella förtjänst. Mitt övriga dilema är att jag vill inte komma i konflikt med lokala expertfotografen, men inte heller sänka brukskulturens ekonomi. Egentligen kan de slita bilderna med hälsan, för det är ju bara en fritidshobby. Å andra sidan, kan avbetalningen av kameran få lite hjälp är jag inte heller ledsen. Jo, föresten, de bilder de sett finns tillfälligt att se på http://www.ida.liu.se/~gse/foto/ Det är mest Stenebo gruva de gillar mest. Edit: Joföresten, jag har ingen firma och planerar inte heller att starta någon heller. Vad gör man med skatt och moms och annat sånt jag aldrig annars brukar betala? 0 Citera
16kolon9 Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Du säljer licensen att utnyttja dina bilder i tryck. Licensen hanterar du som en royalty. Du har redan tagit bilderna vid ett annat tillfälle och inte som beställningsjobb för trycksaken. 1. Du tar upp inkomsten och drar i första hand av alla dina kostnader under året. Om nettot blir noll eller mindre räknas din royalty som hobbyinkomst och inget blev kvar att skatta för. 2. Om du för ett positivt netto räknas du som enskild näringsidkare och följer bokföringslagen samt deklarar överskottet (med reservationer och dispositioner enligt sed) och gör avsättningar till sociala avgifter och skatt. I fall 2. är det första gången du gör detta och kan således öppet deklarera alla intäkter och utgifter samt försöka få hjälp av den lokala skattmasen med blanketterna. Men du inser snart att de behöver få mycket betalt för att det ska löna sig. Priset på dina publiceringslicenser sätter du i samråd med ditt samvete och behov av direkt avdragsgilla investeringar. 0 Citera
StenR Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Det räknas faktiskt som hobbyverksamhet även om det går med vinst, se här: http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf Som det står så får du drar av t ex kostnaden för din kamera under en flerårsperiod, och du kan spara avdraget under de år som du går med förlust. Prissättning är inte lätt, du kan ju räkna på vad du borde ta om du vill gå runt på din hobby och säljer rätten till x bilder per år, men det finns ju fler faktorer att ta hänsyn till, som att de helt enkelt går ut och fotar själva om de tycker att det är för dyrt. Sen använder du ju säkert kameran privat också. 0 Citera
16kolon9 Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Syftet med hobbyverksamheten är inte att generera vinst. Detta för med sig att underskott inte kan sparas ur länge som helst och sedan kvittas mot senare års vinster. Ett underskott i en hobbyverksamhet betalas med skattade pengar. Det viktiga är syftet med verksamheten. Är den vinstdrivande är det en näringsverksamhet, är den inte vinstdrivande är det en hobbyverksamhet. Det tydligaste exemplet är att äga en travhäst som hobby. Inköp och första två års träning är kostnader som inte går att kvitta mot vinster i andra inkomstslag eller verksamheter. Tävlingsårens utgifter går att kvitta mot vinster. Åren efter tävlingsålderna är kostnader som betalas med skattade pengar. Att för en tid sedan tagit bild och nu sällja publiceringslicensen kan hamna i näringsverksamhet eller i hobby. Det beror på om du klassar licensen som royalty eller inte. För royaltyinkomster gäller regler om näringsverksamhet utan att du är registrerad företagare. Jämför författare och musiker. Broschyren är tydlig men inte helt täckande i fallet roaylty som behandlas för sig in Inkomstskattelagen. Däremot är broschyren en god ingångpunkt om du betraktar ditt fotojobb som ett beställningsjobb. Du kan alltid begära ett förhandsbesked hos lokala skattemyndigheten. Du kan räkna med att få beskedet ett par år efter att du har lämnat in deklarationen. Det finns normalt tre begrepp som ställer till det när du försöker förstå beskattningslager. De tre är logik, sunt förnuft och rättvisa. Skattelagar bara är som dom är för stunden. Du har normalt inte råd att processa mot skattemyndigheterna. Skatteverkets personal läser själva in tolkningar i lagtexten (något som de saknar grundlagsstöd för men ändå gör), och låter dig ta processkostnaden för att tolka lagen. Således är de råd och uppslag du för här på chatten inte något att förlita dig på. I slutänden beror utslaget på vem som hanterar ditt ärende hos lokala skattemyndigheten, och alla instanser förvaltningsdomstolarna. (Det är oftast samma person som utreder dig och svarar för skatteverkets åsikt hela vägen genom processen.) För att tvista med skatteverket bör du ha cirka två miljoner avsatta för att orka med processkostnaden hela vägen till EUs rättsapparat. Om du har mindre än två miljoner att processa med är det billigare att bara göra som skatteverkets personal finner lämpligt. Så med andra ord, det som skatteverket skriver i sina broschyrer är inte på något vis heltäckande men tillräckligt för att göra dig förvirrad. Inkomstskattelagen är full med undantag på undantagna platser som kräver lexikalt minne. 0 Citera
gorse Postad 23 juli 2008 Författare Postad 23 juli 2008 Tack för alla svar men det var inte riktigt vad jag förväntade mig. Det är säkert rätt även om jag inte riktigt förstod. Hm, jag måste nog förtydliga mig. Jag köpte kameran för mina egna privata pengar för mitt eget och familjens privata bruk. Jag har ägnat sommaren åt att plåta lite i omgivningarna där jag bor. Bortsett från kamerans köp och lite nöjesåkning med bilen har det inte kostat något alls, utan alla utgifter är på mitt nöjes-/fritidskonto, precis som entrebiljetterna till Kolmårdens djurpark. Någon ambition att tjäna pengar har aldrig funnits. Skall det vara krångligt, så ger jag hellre bort bilderna. Jag hade en föreställning om att jag säljer mina bilder för några hundralappar och skriver de hundralapparna på "övrig inkomst" på självdeklarationen. Hade det varit en privatperson hade jag stoppat pengarna i fickan utan att deklarera dem, på samma sätt som jag sålt en begagnad bok till en vän. Frågan kvarstår; Skall jag ta 5, 50 eller femhundra för en bild? 0 Citera
Kranen Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Här har du lite riktlinjer: http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.