Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej allihopa.

Ska göra en företagsprecentation och den ska filmas med min Canon HV30. Det blir 4 st intervjuer och till det behöver jag en mic. Det ska filmas utomhus så jag tänkte köra på en mygga. Vet nån vilken mygga man kan använda med Canon HV30? hittade en på nätet men den behövde phantom matning. kan inte tänka mig att min kamera har sånna finesser.

Vill ha nån som är bara o koppla in. Några tipps????

Postad

Jag tror de blir bara skit om du kopplar in en som inte går på phantom matning... det blir nämligen enormt mindre strömförsörjning.

Köp nån field recorder och spela in ljudet separat.

Eller köp en sån som går på batteri (om de finns) o se hur de blir...

ha de, mina enormt amatörmässiga tips.

Postad

Tack Yooonis.

Hur phantommatar man en mik ute? Jag jobbat som ljudtekniker men alldrig behövt mata en mik utanför studion. >Finns det nån liten box som går på batteri som kan göra det?

Postad
Tack Yooonis.

Hur phantommatar man en mik ute? Jag jobbat som ljudtekniker men alldrig behövt mata en mik utanför studion. >Finns det nån liten box som går på batteri som kan göra det?

Yess, de finns de. Marenius mono-mixer exempelvis... 3100Eng tror jag den heter eller nåt. Sök på marenius. Kolla också mic-amplifier. Luzer borde veta bättre än mig några bra specifika modeller.

Postad

Det är lite halvsvårt att hitta bra fieldmixers. Dock har det ju dykt upp ett antal bandare som inte är alltför dyra. Fostex har ett par små varianter, FR2-LE bland annat.

Marenius har också en bandare och även ett par mixers men de kostar enligt mig lite för mycket med tanke på vad man får :/ Likadant med de små burkarna som endast är till för fantommatning.

Jag har aldrig behövt använda trådmyggor utan oftast är det ju tillsammans med trådlösa sändare man använder dom. Sennheiser har några prisvärda kit med mygga, sändare och mottagare i G2 serien. Tror det är ett par här på forumet som har dessa och är nöjda :)

Postad

Är du ensam så skulle jag sannolikt inte rekomendera fieldrecorders alls, det blir mycket extra jobb med uppsyncning & riggning som du, förutom att hålla koll på intervjuen & kameraarbetet, måste hålla ett vaksamt öga på.

Arbetar du tillsammans med någon så är läget ett helt annat, men som ensammicklare MÅSTE man hålla allt enklast möjligt. När gäller dokumentära sammanhang, alltså :-)

Jag hade valt ett headset för mig själv på en kamera-kanal & en kameramonterad shotgunmick på kameran på andra kanalen.

Vissa använder inte sina egna röster till det färdiga resultatet, & då kan du skippa headsettet.

Postad

Ok. Några tipps på Shotgun mik? märke, pris, återförsäljare, o.s.v.????

Vi är 2 eller 3 st så det är nog ganska lungt. Jag ska igentligen bara filma men vi är i stort behov av lösa vårt mic problem.

Postad

Vet iof inte vilken budget ni sitter med, men själv jobbar jag med Sennheiser MKH416 när det ska vara shotgun. MKH60 är åsså väldigt bra men har mindre "bett" i ljudet.

Båda två är dock ganska dyra, beroende på hur man räknar. Vet inte exakt vad dom kostar i Sverige, men skulle gissa en 16000 för 416 & nån tusing till för 60.

Sennheiser K6 funkade väldigt fint i 31-gradig kyla, men när jag använde sånna senare så blev jag sjukt besviken trots att det var samma modell på kapseln.

KAN betyda att den är äckligt kräsen med vad man spelar in på & impedansen.

Skumt...

Audio Technica har en hel serie väldigt imponerande shotguns av varierande längd till bra priser, tror dom snittar en 7-8000 ungefär. Lite dämpade i karaktären men med lite värme. Jag betraktar dom som budgetalternativ till Sennheisers MKH-shotguns.

Kan dock inte modellbeteckningen på en enda av dom, tyvärr.

Röde NTG-2 är iof absolut ingen proffsmick & låter lite billig, men är å andra sidan sjukt billig (2 lapp) & VÄLDIGT prisvärd!

Att spela in kommersiell spelfilm med en sån är inte att rekomendera, men den funkar väldigt bra till enklare dokumentärer, intervjuer & saker där man inte har så feta krav på vad man levererar.

Både Schoepps & AKG har några modeller var åsså av god kvalitet, men kan inte uttala mig om dom eftersom jag inte testat tillräckligt mycket än.

Postad

Sikken dyr värld vi lever i. Antar att de inte är mer än rätt att micen ska kosta om de ska låta bra. Men 16 000:-? Mumma va mkt pengar! Det är mer än vad min kamera kostar. Jag uppskattar ett bra ljud enormt mkt och i min naivitet trodde jag NTG-1 skulle leverera detta - men icke sa nicke.

Det får duga bara så är de... så länge de inte är störningar o brus antar jag... o de "hugger" i ljudet när man går från klipp till klipp - om ni förstår vad jag menar. Asså att man hör hur det bryts i ljudet o blir ett nytt ljud... omgivningsljud.

Skitsamma.

Här sitter jag o bittrar mig. Ha de!

PS: söker efter MKH416 - hittar bara MKH418 - är detta en nyare modell som ersatt den gamla?

Har du sån här zeppelinare till för 6000:-?

//Y

Postad

416 är verkligen top of the line och värd sin vikt i guld, men man får ju se lite don efter person :) Jag hade nog börjat med en Röde Ntg-2a och jag tror du kommer bli nöjd. Vill man ha bättre prylar men inte har så mycket pengar kan man ju alltid kolla begagnatmarknaden och ebay. Med lite flax kan du hitta en 416 för 8000. Men om du sen behöver pistolgrepp och zepp å grejer så det velar lätt iväg.

Att det byter omgivningsljud när du flyttat miken kommer du ju inte ifrån med en dyrare och bättre mik. Där kan man bara komma undan om man är duktig på plats och vet vad man ska tänka på. Sedan att man lägger tid (och är duktig) i posten. Det finns en anledning till att dialogläggaren sitter med en långfilm i 6 veckor ;)

Postad
416 är verkligen top of the line och värd sin vikt i guld, men man får ju se lite don efter person :) Jag hade nog börjat med en Röde Ntg-2a och jag tror du kommer bli nöjd. Vill man ha bättre prylar men inte har så mycket pengar kan man ju alltid kolla begagnatmarknaden och ebay. Med lite flax kan du hitta en 416 för 8000. Men om du sen behöver pistolgrepp och zepp å grejer så det velar lätt iväg.

Att det byter omgivningsljud när du flyttat miken kommer du ju inte ifrån med en dyrare och bättre mik. Där kan man bara komma undan om man är duktig på plats och vet vad man ska tänka på. Sedan att man lägger tid (och är duktig) i posten. Det finns en anledning till att dialogläggaren sitter med en långfilm i 6 veckor ;)

Fyfan sikket jobb.

Tycker som sagt att ljudet i en film - att det ska vara felfritt är ENORMT viktigt. Finns inget som kan förstöra en illusion så hårt som att ljudet felar... och något som kan förbättra den så enormt om ljudet är bra.

Jag väntar med en MKH416. Men i framtiden - kanske. Jag älskar ljud.

Är den starkare? Alltså får man fram ljudet på högre volym samt brusnivån lägre? Hur "skär" MKH416 av omgivningsljud? Inte så bra antar jag i.o.m det du sagt.

Tackar för tips igen.

//Y

Postad

Nej hur stark signal du får från miken har inte så mycket med det att göra. Även om dyrare mikar har ett större s/n förhållande och brusar mindre. 416 är svår att träffa rätt med, men när man lyckas så får man ett gött bett i dialogen och den framhävs väldigt tydligt och bra. Vilket kanske i sin tur gör att man inte behöver lägga den så högt i volym som man annars skulle behövt. Och när det gäller riktverkan så fungerar de flesta riktmikar på samma sätt, jag tror de fasar ut ljud som inte kommer framifrån på något vänster. Ju mer riktad hör inte ihop med bra ljud.

Postad

Well, menade inte att NTG1/2 är dåliga, bara att dom inte är professionella. Jag tycker dom är grymma till ganska mycket om man inte har så mycket pengar, & rekomenderar dom varmt till bla ZYX.

Jag är den första att hålla med om att 16000 är en sjuk summa! Det är för bövelen lika mycket som var listpriset för min fieldrecorder!

...& sen tillkommer som du sa zeppen åsså för en omotiverat fet summa pengar...

Som Luzer sa, don efter person! Jag skrev listan som en ekonomiskt fallande lista över dom mickar jag gillat bäst av dom jag testat tillräckligt noga, & med allihopa, även åtminstånde en gång med K6:an, har jag fått ett resultat vi allihop varit väldigt nöjda med :-)

Ljudteknik är allt annat än svart/vitt, en mick som inte fungerar så bra med vissa typer av filmer kan mycket väl vara fullt tillräcklig för andra, i vissa fall kan en mick som låter grymt på min röst låta fan på exempelvis min sångerska.

Fördelen med 416, vilket är störta orsaken att jag valt den personligen, är att den hittills låtit lika bra på alla, har lågt brus, & snygg karaktär. Det är äckligt mycket pengar, men för dom har man ett verktyg som kan användas till extremt mycket.

Trots det så klarar den sig inte själv, så i mitt kitt ingår ett antal mickar från bla Oktava, AKG, Shure & Line för att nämna några.

Faktum är att jag är bra pissed på prissättningen på många saker inom det här. En sketen skena kan kosta 200 spänn, & ett jävla handtag från Sennheiser, UTAN upphängning (!), för en &%¤#¤ femhundring! En liten spinkig kabel för att koppla RC Ackar (en typ av batteri) till min FR2 ligger på 400:-!

6000 för en zeppe? Vad i helvete betalar man för egentligen?? Tyvärr får man, ifråga om sånt, stå ut för tillfället, men bla Röde gör att framtiden är ljus då dom erbjuder enklare saker (boompolle bla) för humana priser, så hoppas sakerna kommer halka ner i pris vad tiden lider.

Mickarna är värda sitt pris, men kringutrustningen absolut inte :-(

Postad

Det är sant.

Olika mickar funkar till olika saker, personer oberoende av prisklass. Kan bara berätta att vi hade en Focusrite för 40 lax i studion, några neuman som är grymma och många Ggr slutade med att vi blev tvungna att spela in men men en Röre för 8 lax eller en annan mik (vilket jag inte äns kommer ihåg namnet på) som gick på 2 lax.

Olika röster funkar olika bra med olika mickar.

Smartast är självkart att göra som du gör och skaffa sig 4 eller 5 olika men just nu är det ekonomiskt omöjligt. Ni kanske kommer att garva nu men jag tänkte lägga max 1000:- på en mic. Får köpa några dyrare i framtiden om jag känner att jag behöver det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...