Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjabadabadoo.

Jag har hör via en kolega att man kan få lite mer filmkänsla om man använder en effekt som heter strobb eller nått sånt. Hon säger att en snubbe som hon brukade jobba med använder det på sina produktioner och det får nån typ av filmkänsla vad det nu betyder. Jag har hittat en effect i Final Cut som heter Strobe men det den gör är att skippa frames. Kan inte vara samma sak som han använder. Han kör tydligen med Avid. Själv kör jag Premiere men Har även Final Cut. Är det nån som vet vad jag babblar om och i så fall förklara hur man gör och exakt vad strobe gör för nått. Vet att det finns många trådar om filmlook men ingen nämner Strobe vad jag vet.

http://www.yablo.se

Postad

Detta är jag också intresserad av och det jag har hört är att få lite mer fake "filmlook" så ska man jag sänka antalet bilder per sekund till 24 eller nåt sånt har jag för mig. Så det där med att skippa frames kanske är nåt.

Vill gärna höra av nån som kan.

Postad

Det som Strobe i FinalCut gör är att stanna kvar på ett frame ett antal frames istället för att spela nästa frame.

Om jag t.ex. väljer ett värde av 2 så stannar den kvar på varannan fram under 2 frames. Vet inte om det går att få den att skippa var 25e frame.

Som sagt. Ni som kör det här partytrixet. Please dela med er :)

http://www.yablo.se

Postad

ärligen talat... har aldrig riktigt lyckats utröna vad som egentligen gör strobe-effekten så filmlik... vad det är som den ska fixa...

Möjligtvis är kanske att den fungerar som en slags fake-de-interlacer om man lyckas få hastigheten så exakt så att man får bort varannan field för att få 50i till 25p... men det finns bättre sätt för sånt... De-interlacing tillexempel.

En annan möjlighet kanske kan vara att man slänger in en svart bild mellan varje frame men behåller frameraten. bild-svart-vild-svart-bild... Det blir också en halvknasig de-interlaceeffekt om man kör det på fieldnivå och om man redan har progressivt så kan man på detta vis simulera en 12,5fps-projicering med 180graders slutare... Kör man det på fieldnivå och visar det hela på interlace-TV så får man en deinterlacead bild som visas i 50hz med varannan bild svart... som en 25fps-projicering med 180graders-slutare...

Ingetdera känns hållbart för något som man inte vill skapa ögonverk med... jag blir halvtokig om jag tittar på en datorskärm med lägre än 75hz uppdateringsfrekvens... skulle inte vilja tänka mig att titta på en hel långfilm i 25fps där varje bild bara visas 1/50dels sekund... flimmer!

Nu kommer säkert någon att nämna biografernas 24-25fps... men dom visar med s.k. fjärilsslutare, som visar samma bild minst ett par tre gånger innan nästa bild matas fram. så då blir det mer 25fps i 75hz... och det är en jäkla skillnad det;)

Eller missar jag något fundamentalt?

Postad

Personligen avskyr jag den effekten men om du måste så leta lite i effekt menyn. Använder du Premiere Pro så är den enkel att finna. Tro det eller ej men moviemaker har ett bättre filter för att få till typ stumfilmseffekt men moviemaker kan inte exportera till något vettigt format så det går bort.

Postad

Om du kör 24p har du redan strobing så det räcker. Långsammare än 24 blir väldigt extrem strobing. Ett sätt att få det att se mer "strobigt" ut utan att minska bildfrekvensen är att filma med kortare slutartid. Saving Private Ryan är ett exempel som brukar nämnas.

Postad

En annan film som använder kort slutartid som en effekt är 28 dagar senare (när zombiesarna springer runt). Den är ju dessutom filmad på video.

Sen så är kort slutartid i och för sig något man normalt associerar med video, inte film.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...