Gå till innehåll

Frame rate i After Effects


gunnar_g

Recommended Posts

Hej jag har ett problem. Jag har hämtat in film i Premiere som på bandet var inspelat med long play. Var där tvungen att ändra frame raten till 29,97 istället för 25 när jag hämtade in den för då kom den i rätt hastighet. Än så länge såg allt bra ut. Sedan skulle jag lägga på en effekt i After effects och även då gick det bra men när jag renderat spelar det ingen roll hur jag gör det går i alla fall inte att få den i rätt hastighet som slutresultat. När jag kollar på egenskaper på råmaterialet (alltså efter Premiere) står den på frame rate 25. Kan någon berätta vad jag gör för fel?

 

Mvh / Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

när du konverterar från 25 fps till 29.97 fps så byter oftast inte hastigheten....(beror på program). i ditt fall så måste du nog helt enkelt ändra speed. 25 x ca 119 = ca 29.97

 

prova t ex i premiere att sätta speed på 119%. men då måste du ha tagit in klippet i ett ntsc projekt tror jag. är lite osäker... allt som har med fps-konvertering är otroligt krångligt.. iom interlace'n å grejer.. men prova kan du alltid göra.

 

lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var så att när jag importerade filmen till premiere så gick filmen i fel hastighet när jag importerade i 25fps. Eftersom jag inte visste varför detta uppstod testade jag mig fram och fick filmen i rätt hastighet när jag importerade den med 29,97fps. Var dock tvungen att rendera i premiere innan jag ens börjat arbeta med den vilken jag inte behövt med filmer som har importerats från short play och 25fps. Om det går att göra på något lättare eller bättre sätt skulle jag vara tacksam för det.

 

Ja just det kom på att när man kollar på egenskaper på den slutliga filmen (dvs efter after effects) så står den korrekta fps:en men när jag kolla på filmen verkar det nästan som att datorn plötsligt blir jätteslö och processorn går på högvarv. Jag kollar på filmen i Winamp och där kan man se fps under hela tiden man spelar upp filmen. När filmen startas så ligger den på ca 20fps men går sedan ner mot ca 15fps. Själva filen är inte jättestor så det är inte datorn som är slö för jag kan kolla på filmer som är många gånger större utan några som helst problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...