Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min mexikanska svåger skickar i bland filmer och denna gång kom en pärla jag måste tipsa om. Om filmen kommer upp på svenska biografer vete tusan, och det vore ju typiskt i så fall. Prisvinnare och allt. Trailern är lite missvisande vad det gäller språket då antalet engelska meningar räknas på ena handens fingrar. En film på spanska (med engelska undertexter som tur är).

Att korsa gränsen är en tuff resa för somliga grupper och ännu tuffare om man är nio år.

http://www.foxsearchlight.com/underthesamemoon/

Postad

Tycker den verkar lite prettosliskig. Känns som en amerikansk producent har fått för många fingrar i syltburken. Jag kan ha fel. musiken och speakrösten förstörde nog en del. Men som du säger, kan ju vara så att trailern är medvetet gjord så för att locka den stora amerikanskanska massan.

Vill man se en annan film på (delvis) samma team rek jag Babel varmt.

Postad

Ja, både hemsidan och trailern är amerikaniserad så det visslar om det. Jag valde den för jag tänkte att det inte dräller av spansktalande i forumet. Babel har jag sett och det är en annan typ av film. Den mexikanska tråden av Babel liknar denna film en smula, men babel är mycket mer USA-produktion än La misma luna. Jag gör ett nytt försök.

Regisören är föresten ung, kvinna och latina. Nu är jag lite partisk eftersom min fru är mexikanska och filmens hjärta och blod är mycket mexikansk. Appråpå musik så är filmen musik rakt igenom välkänd mexikansk musik och när min fru och jag såg filmen, så sjöng hon med i alla låtar hela filmen igenom.

PS: America Ferrera är Ungly Betty

Postad

Agree! Och det är den musiken som genomsyrar hela filmen. Bandet som syns i trailern är tydligen skitberömd i mexico, typ som Sven Ingvars här.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...