Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har kollat runt ett par veckor nu men kan inte bestämma mig för vilken skärm jag ska köpa för max 5000:-? Men det lutar lite åt den här http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1815

Eller ska jag utesluta alla skärmar med TN-panel och satsa på PVA?

Vad har du för bildskärm och vad tycker du om den?

(Jag har idag en Nokia 700C 17" CRT som jag haft i 7 år.) Funkar kanonbra :)

Postad

Sitter med en Samsung 2253BW.

Som spelskärm är den underbar men har hittills inte lyckats få film att se bra ut på den. Kan bero på den stora upplösning på 1680*1050 men skulle nog inte rekommendera den om du ska hålla på med videoredigering.

Om din budget ligger på 3500 är TN nästan det enda valet. Tror bara det finns 2 eller 3 skärmar med PVA i den prisnivån.

Tips!

När du har hittat en skärm du vill ha, kolla om det finns något varuhus som har den. Då kan du se hur bilden är innan du köper den. Något jag själv borde ha gjort.

Postad

Tack för svaren!

Jag hoppas det finns nån mer här som har skärm :) som vill tipsa.

(Jag kommer jobba väldigt mycket med 3d dom närmaste åren...jag fick reda på att jag kom in på 3d-utbildningen jag sökt idag!)

Postad

En Eizo s2201w SE

Lätt värd de 3000kr den kostade för några månader sedan! Rekmenderas grymt!

1 cm kant, så bildytan känns större, Ingen ghostning vad mitt öga kan se.. Bra synfält, blir inte svart när man kolla från sidan (inte vid vanlig tittning iaf...)

Och foten är otrolig, tilta i 90 grader hur som haver

Edit: Oj. såg inte att du tittat på samma hehe. Är ett bra val, gick också över från min crt som jag suttit på i x antal år, de första man tänkte på var hur färgerna var anurlunda, ingen större skillnad men lite, tog kanske 1 vecka så var man helt van, och jag menar. 90% av dem som ska se dina filmer sitter på TFT endå!

Kan väl tilllägga att jag sitter i 3d för de mesta jag med

Postad

Samsumg 2232BW och jag är toknöjd förutom att Samsung erbjuder för många kalibreringsmöjligheter så när jag redigerar bild i Photpshop stämmer inte alltid färgerna som jag vill men det har enbart med inställningarna att göra.

Postad
En Eizo s2201w SE

Lätt värd de 3000kr den kostade för några månader sedan! Rekmenderas grymt!

1 cm kant, så bildytan känns större, Ingen ghostning vad mitt öga kan se.. Bra synfält, blir inte svart när man kolla från sidan (inte vid vanlig tittning iaf...)

Och foten är otrolig, tilta i 90 grader hur som haver

Edit: Oj. såg inte att du tittat på samma hehe. Är ett bra val, gick också över från min crt som jag suttit på i x antal år, de första man tänkte på var hur färgerna var anurlunda, ingen större skillnad men lite, tog kanske 1 vecka så var man helt van, och jag menar. 90% av dem som ska se dina filmer sitter på TFT endå!

Kan väl tilllägga att jag sitter i 3d för de mesta jag med

Hur tycker du skärmen funkar när du jobbar med 3D? Jag kontaktade nämligen Eizo och dom tyckte att jag skulle köpa 22" FlexScan S2231WSE WideScreen istället för den var mer lämpad för mitt ändamål.

Är det nåt som du tycker är negativt? Undrar om det ät värt att lägga 2000 till? Annars köper jag 19" FlexScan S1932SE.

Postad

Hm...Ja, jag funderar också på en ny skärm...en till, har en 22" Fujitsu Siemens nu...

Va o kollade på en affär för några dagar sen och jämförde lite skärmar, och ja kan ju säga att eizo & benq (framförallt eizo) skärmarna hade mycket bättre färgåtergivning och kontrast, som fick alla andra skärmar att se gråa och tråkiga ut, som bla. var av märkena LG, Samsung & Fujitsu Siemens :)

Märket BenQ verkar också ha bra budget skärmar, typ...Men om man har pengarna så är nog eizo bäst!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...