Bjurge Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Hej, jag har börjat fatta att det är en bra ide att lyssna på det ljud kameran tar in med något bättre än öronpluggar. Som vanligt sneglar jag på något med dual purpose ... skulle det funka bra med ett par sennheiser med aktiv ljuddämpning, eller behöver man liksom något med externa heltäckande öronkapslar? Och en fråga till: när man sätter på sig hörlurar (jag är ett one man team), skapar det inte ett stort mentalt avstånd till intervjusubjektet, som sitter och pratar med en person från en annan planet, alltså en hörlursbärande snubbe? /Bjurge 0 Citera
Christian van Caine Postad 26 juni 2008 Postad 26 juni 2008 Jag rekomenderar BeyerDynamics DT250. Lite baktunga men väldigt jämn frekvensgång, & väldigt dämpade. SOm svar på frågan om avstånd; Ja, jag tror det. Att ha någon form av hörlurar alls kan ge intryck av att inte lyssna, även om man är fullständigt uppenbart med i diskusionen. Det gör åsså att du riskerar koncentrera dig lite för mycket på tekniken, något du inte bör bry dig alls om i en sån situation för att inte faktiskt låta dig distraheras. 0 Citera
Luzer Postad 26 juni 2008 Postad 26 juni 2008 Jag hade ju provlyssnat lite först, men när man intervjuar personer flyger ju inte reglarna upp och ner direkt. Du sätter ofta en nivå som funkar hela vägen igenom. Sen kan du alltid splitta och spela in på fler kanaler, gör alltid jag, och de flesta, om man bara använder en mik men alltid i allafall har två kanaler. Så safear du den ena så är du hemma hela tiden i princip. Även om det rent tekniskt är jättebra att lyssna jämt så rekomenderar jag inte att sitta med lurar när man intervjuar någon. Jag hade nog känt mig lite dum som intervjuobjekt skulle jag tro. Dt250 är dock ett par riktigt bra lurar och de är relativt billiga. Köp och använd säger jag, men inte under intervjun ;) 0 Citera
Bjurge Postad 26 juni 2008 Författare Postad 26 juni 2008 Alltså, det här forumet är ju skitbra! Bra svar som man fattar. Tack! /Bjurge 0 Citera
kingen Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Föreslår akgs 240 lurar,mycke bra grejjer för ca 1000kr 0 Citera
Christian van Caine Postad 29 juni 2008 Postad 29 juni 2008 Mindre lyckade för locationjobb. VÄLDIGT trögdrivna & inte särskilt dämpade. 0 Citera
StenR Postad 8 oktober 2008 Postad 8 oktober 2008 Är det värt att gå upp ett snäpp från dt250 till dt770 pro? Funkar dessa både i fält kopplade direkt till kameran och vid dator utan separat förstärkare? 0 Citera
Christian van Caine Postad 8 oktober 2008 Postad 8 oktober 2008 Jodå, dom kostar lite mer, men man får mycket för pengarna! Du bör dock testa i affären så dom går att driva med vanliga jack. Jag TROR inte det ska vara några problem, men det är kanske lite dumt att chansa :-) 0 Citera
deerel Postad 6 november 2008 Postad 6 november 2008 Jag kör Sennheiser HD201. Billiga och bra. Som min gamla ljudmentor Per Carleson sa, nått i stil med: "Man ska ha ett par lurar man är bekant med och vet hur de låter, det spelar ingen roll hur dyra de är." Så typ: Köp ett par och använd dem jämt jämt jämt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.