Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

jag har börjat fatta att det är en bra ide att lyssna på det ljud kameran tar in med något bättre än öronpluggar.

Som vanligt sneglar jag på något med dual purpose ... skulle det funka bra med ett par sennheiser med aktiv ljuddämpning, eller behöver man liksom något med externa heltäckande öronkapslar?

Och en fråga till: när man sätter på sig hörlurar (jag är ett one man team), skapar det inte ett stort mentalt avstånd till intervjusubjektet, som sitter och pratar med en person från en annan planet, alltså en hörlursbärande snubbe?

/Bjurge

Postad

Jag rekomenderar BeyerDynamics DT250. Lite baktunga men väldigt jämn frekvensgång, & väldigt dämpade.

SOm svar på frågan om avstånd; Ja, jag tror det.

Att ha någon form av hörlurar alls kan ge intryck av att inte lyssna, även om man är fullständigt uppenbart med i diskusionen.

Det gör åsså att du riskerar koncentrera dig lite för mycket på tekniken, något du inte bör bry dig alls om i en sån situation för att inte faktiskt låta dig distraheras.

Postad

Jag hade ju provlyssnat lite först, men när man intervjuar personer flyger ju inte reglarna upp och ner direkt. Du sätter ofta en nivå som funkar hela vägen igenom. Sen kan du alltid splitta och spela in på fler kanaler, gör alltid jag, och de flesta, om man bara använder en mik men alltid i allafall har två kanaler. Så safear du den ena så är du hemma hela tiden i princip. Även om det rent tekniskt är jättebra att lyssna jämt så rekomenderar jag inte att sitta med lurar när man intervjuar någon. Jag hade nog känt mig lite dum som intervjuobjekt skulle jag tro.

Dt250 är dock ett par riktigt bra lurar och de är relativt billiga. Köp och använd säger jag, men inte under intervjun ;)

• 3 månader senare...
Postad

Är det värt att gå upp ett snäpp från dt250 till dt770 pro? Funkar dessa både i fält kopplade direkt till kameran och vid dator utan separat förstärkare?

• 5 veckor senare...
Postad

Jag kör Sennheiser HD201. Billiga och bra.

Som min gamla ljudmentor Per Carleson sa, nått i stil med: "Man ska ha ett par lurar man är bekant med och vet hur de låter, det spelar ingen roll hur dyra de är."

Så typ: Köp ett par och använd dem jämt jämt jämt...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...