Gå till innehåll

Hårdvara liknade Black magic capture


pinto

Recommended Posts

Vad finns det för andra hårdvaror förutom black magic hd capture card som kan fånga in okomprimerad hd.

 

Jag använder Canon hv20 och vill veta något kort som skulle passa bra till den.

 

Redigerar i Premiere Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vill ha ett Blackmagic Design Decklink Intensity. Räkna med att du behöver en rätt fet raid också (1080i uncompressed är över 100Megabyte/sek). Du kan också köra Decklinks MJPEG codec som lär vara ganska bra.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vill ha ett Blackmagic Design Decklink Intensity. Räkna med att du behöver en rätt fet raid också (1080i uncompressed är över 100Megabyte/sek). Du kan också köra Decklinks MJPEG codec som lär vara ganska bra.

 

/Max

 

Vad menar du med "en rätt fet raid". En kraftfull pc?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dator: http://decklink.com/support/detail.asp?techID=177

Diskar: http://decklink.com/support/detail.asp?techID=30

 

1920 x 1080 uncompressed i 8 bitar är ca 100 Megabyte / sek och även om du kan få ut det på ex 2st raidade S-ATA diskar så är det inte alls säkert att diskarna tål det under en längre period. Jag skulle rekommendera minst 4st S-ATA diskar i raid för en rimlig säkerhet.

 

Om du har dålig koll på RAID: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

 

Och tyvärr är det inte alla datorers moderkort som klarar både ett Decklink HD- och ett raidkort med bibehållen fart och stabilitet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir det mindre krävande på hårdiskarna om jag fångar in råmaterialet till Cineforms HD codec?

Det blir ju mycket mindre i alla fall. Och det blir ju också billigare i med att jag inte har möjlighet att raida med mitt moderkort.

 

Någon som har erfarenhet av Cineform hd och fångat in raw material med det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du göra?

 

Skall du fånga det du spelat in på band eller skall du ha kameran i tex en studio och då fånga live från kameran utan att använda band?

 

Tänk på att det du spelar in på band redan är komprimerat, så att fånga det som tex okomprimerat ger ingen bättre kvalitet alls. Så det beror lite på vad du tänk göra och hur du arbetar. Att spela in på band och ha som mål att fånga okomprimerat för att editera semesterfilmen är inte den bästa lösningen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jaha jag trodde det inte komprimerades på bandet. Det är ett studio jobb så det går att koppla till dator och det verkar som att det är det enda alternativet för att kunna få raw material från canon hv20.

 

Går det att köra live inspelning med Cineform Aspect, prospect hd? Det verkar okså som att det bara är Prospect som stödjer raw inspelning.

 

Jag är öppen för andra lösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ett studio jobb så det går att koppla till dator och det verkar som att det är det enda alternativet för att kunna få raw material från canon hv20.

Ja, livecapture direkt från kameran, dvs inte från tape, är det enda sättet att få det du vill ha från kameran. Jag vet inte hur Cineform kan lösa det, men vad jag vet går det inte.

 

Jag hade inte tvekat att köpa Intensitykortet då du ju dessutom får titt ut till monitor när du redigerar, till HDMI med Intensity och till HDMI och Component/S-Video/Composite med Intensity Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

jaha jag trodde det inte komprimerades på bandet. Det är ett studio jobb så det går att koppla till dator och det verkar som att det är det enda alternativet för att kunna få raw material från canon hv20.

 

Går det att köra live inspelning med Cineform Aspect, prospect hd? Det verkar okså som att det bara är Prospect som stödjer raw inspelning.

 

Jag är öppen för andra lösningar.

 

Jag vet inte vad du menar med "raw-inspelning", men du kan köra live-capture direkt från HV20 till Intensity-kortet (via Premiere) och på så sätt undvika HDV-kompressionen. Prospect är i ditt fall onödigt då den endast behövs för 10-bitars material eller om kameran klarar 1920 x 1080 filer.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...