Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja,

jag måste fråga. Jag funderar ju på vilken sorts kamera jag skall köpa. Rimligen måste den funka för två situationer. Dels vill jag spela in seminarier - och jag kommer själv att hålla i dem. Då är det väl oundvikligt att jag väljer HDD - jag kan ju fn inte springa och byta band en gång i timmen!

Frågan är nu: duger en HDD-kameras kvalitet för en säljbar dokumentär?

Bjurge

Postad

Det är ju inte hårddisken som begränsar kvalitet (kan man ju säga inom rimliga gränser), koppla en Sony HVR-DR60 till en bra kamera så lär du säkert kunna sälja produkten. I alla fall som men ser på bildkvaliteten.

Postad

V'ldigt nice l;sning, men tyv'rr lite utanf;r min budget ... f;r min del g'ller snarare en kamera med hdd ombord f;r under 10000 (exklusive myggor och annan ljudutrustning)

bjurge

Postad

DV/HDV kamera (tape är i mina ögon svårslaget för dokumentärer), sen så spelar du in direkt på disk vid föredragen (enklast möjliga laptop och valfri mjukvara)?

/Max

Postad

Max,

det är på sätt och vis en briljant lösning - men jag är rädd att det låter lite för pyssligt. När jag spelar in seminarier vill jag helst ha point and shoot. Eller överskattar jag mängden jobb för att rigga en sådan grej?

Bjurge

Postad

Det är inte krångligt!

När jag spelade in längre föredrag så kopplade jag kameran till en laptop med DV-Rack, finns en mängd program för detta samt en extern hårddisk. Mycket stabilt!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...