plf66 Postad 9 juni 2008 Postad 9 juni 2008 Jag behöver avveckla mitt gamla stativ (som inte ens längre är värt att nämna vid namn :-) ), och byta upp mig. Beställning ska ske inom några dagar, för nytt stativ behövs i juli. Kamera idag är Sony PDX10, och nya stativet ska passa ny kamera inom närmaste året. Just nu så är kanidaterna Canon XH-A1 eller helst sony Z7. Tyngre kamera än Z7 blir det inte i alla fall. Det jag tittar på är Manfrotto (har en del stillbildssaker från Manfrotto redan). Ben 525MVB. Huvud funderar jag på om jag ska köpa 503, eller om jag ska nöja mig med 501. Huvudena är ju balanserade för olika kameravikt. 503 anges klara 8 kg, men är optimalt balanserat för 2,5 kg 501 anges max 6 kg, men också optimalt balanserat för 2,5 kg Någon som har dessa modeller, vad tjänar jag ev på att ta den större (och lite dyrare) 503? En Z7 väger ca 2,8 kg utan massa lampor etc. Nuvarande A1 vet jag inte, men sannolikt ungefär som min PDX10, dvs ca 1,5 kg. Jag tittar inte på dyrare stativ idag, utan dessa modeller är ett klart kvalitetshopp jämfört med det som tjänat ut nu. (Jag har tittat i FAQ och sökfunktionen, och hittar inga svar på dessa frågor där.) 0 Citera
yooonis Postad 9 juni 2008 Postad 9 juni 2008 Har precis beställt en Manfrotto huvud 503 och en ben 350MVB. Tror det kommer bli riktigt bra. Jag tror att ett stabilt huvud är viktigast. Sen skadar det inte heller om man har bra ben som står stadigt. Samma sak i kampsport. Kan ge dej mer info när jag testat grejerna. Ha de, Y 0 Citera
Octavianus Postad 9 juni 2008 Postad 9 juni 2008 jag har ett 503 huvud, tycker det är helt ok, för priset, men har bara en HV20,dvs en plutt kamera. Men när man drar det lite för långt fjädrar det tillbaka, så man måste hålla emot vid hårda pannoreringar och ntiltningar. Men kolla i säljes avdelningen där är det en som säljer ett 503huvud, med ben. Kan nog vara det du letar efter. 0 Citera
plf66 Postad 10 juni 2008 Författare Postad 10 juni 2008 Tack, ja det är sånt jag letar efter. Men begagnat utan bild på verkliga varan känns trist. Eftersom det inte verkar ha avdragbar moms blir slutsumman ungefär samma eftersom jag låter företaget köpa stativet eftersom det är för företagets användning. 0 Citera
PLA Postad 14 juni 2008 Postad 14 juni 2008 Hej! Om du ska panorera och tilta under inspelning så ska du definitivt välja ett annat huvud än 501/503. Det ger en liten återfjädring när man släpper panorering samt att det är svårt att få känsla i huvudet särskilt med en liten kamera som pdx10, Z7 eller dyl. Det blir inte snyggt i bild kan jag säga, särskilt vid tele. Pdx10 med 503 och 525 som är en av mina kombinationer fungerar utmärkt så länge man inte rör huvudet under inspelning. Fenomenet på 503 som Octavianus skrev om gäller även Pdx10. Skall du upp på Z7 och göra panoreringar under inspelning i HDV så budgetera för t ex Vinten Vision 3. Men som alltid, testa själv hos dem som säljer dessa med din kamera samt de kameror du skall uppgradera till. Prova gärna ett proffsstativ som Vision 3 med minsta fjädern så märker du skillnaden. Lycka till! 0 Citera
plf66 Postad 15 juni 2008 Författare Postad 15 juni 2008 Tack för värdefulla synpunkter och kommentarer. Jag är fortfarande villrådig, har inte budget att lägga för mycket pengar på stativ, det ska bli över för kamera, mikrofon etc senare också. Samtidigt inser jag som vanligt att kvalitet kostar. Det som gör mig villrådig angående Vinten är ju bla när man läser en recension i engelska Dvuser (annars mycket informativt blad och webbplats). http://www.dvuser.co.uk/back-issues.php Nr sju, http://www.dvuser.co.uk/images/magazine/back-issues/issue-7.pdf, testar ett Vintenstativ, som uppges ha sina rötter i Manfrotto 503. Kostar 665 pund inkl VAT uppger man, vilket inte alls blir dyrt om man hittar en återförsäljare på nätet som kan leverera till Sverige. Detta liknar påtagligt Vinten Vision 6 som kostar 33000 kr i Sverige, men med den prisskillnaden kan det ju inte vara samma. Jag funderar lite på vad man infört för skillnader mellan Manfrotto 503 och 503HDV, kanske är det nya förfinat för att minimera en del problem med det? Eller bara varumärkerslek för att locka fler köpare. Jo, angående filmning så kan vi väl säga att tilta gör jag så gott som aldrig, men panorera gör jag ofta, och det vill jag få mjukare och mera följsamt förutom en allmänt bättre stabilitet. Ska jag filma helt fasta bilder så kan jag ta mitt Manfrotto stillbildsstativ som håller för en orkan. :-) Men video vill man kunna röra sig mjukt. Usch, svårt när man bor på vischan och måste förlita sig på postorder. 0 Citera
PLA Postad 21 juni 2008 Postad 21 juni 2008 Detta är ett stativ som inget alls har med Vintens Vision-serien att göra utan är ett lågbudgetstativ som lånat huvud från Manfrotto/Bogen, därav att det är billigare än Vision 3 och har absolut inget att göra med t ex Vision 6. Jag tror att det baseras på Manfrotto 503 samt att benen är Vintens egna aluminium dock ej de som ingår i Vision-paketen. Nya HDV503 är nydesignad samt att man kan ställa fjädern i några olika lägen för lite mer flexibilitet mellan olika kameravikter. Jag testade detta huvud för att se om det kunde ersätta mitt gamla 503. Hade dock svårt att få ett tillräckligt tiltmotstånd på det så jag skall testa det igen hos en annan handlare. Jag anser personligen att stativet är lika viktigt som val av kamera och objektiv. Därav att jag tjatar om dyra stativ som Vision-serien t ex. Mikrofoner, ljus mm måste man ändå anpassa till lokala förhållanden och jag brukar ganska ofta hyra den sortens utrustning vid behov. Lycka till med ditt val och din produktion! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.