Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag är en riktig gräsrot när det gäller ny teknik. Har inhandlat en Samsung filmkamera med sån där mini-DVD. Problemet är att jag inte fattar ett dugg av hur man skall ta bort oönskade avsnitt från filmen. Jag har provat i datorn med lite av ditt o datt, men tycks bara röra till det för mig. Trodde det skulle vara enklare med ny teknik än det gamla super8 och video8, men ack, det här nya det begriper jag nada av. Finns det någon på detta forum, fullt av know how, som vill ägna lite tid åt att förklara för en novis? Finns det lämplig literatur att tillgå i ämnet?

Måste tilllägga att jag läst och sparat bla http://www.seniornet.se/contents/dow...video_2007.pdf . Jag efterfrågar det allra enklaste av redigering, att ta bort bitar av en film och sen kunna se resterande på TVn. Måste det verkligen kosta skjortan att utföra dessa enkla ingrepp?

Postad

Det måste inte kosta skjorta att redigera video, (du har köpt en videokamera, inte en filmkamera) Om du har windowsdator så finns movie maker med i windows från början, har du en mac kan du köra med imovie (det kan inte bli enklare). Finns också ett flertal bra nybörjarprogram, Premiere elements t.ex (895 kr på clasolssons) Om du inte vet hur du ska gå till väga rek. jag dig att gå en studiecirkel i videoredigering. Här på voodoo finns massor med bra info också.

Lycka till!

Postad

Om din kamera använder formatet MPEG2 för att spara på DVD så har du ett litet problem. Om din kamera sparar i DV-format bör det fungera som Team fagott säger med det program som är inbyggt i ditt system i datorn.

Det vanliga formatet för DVD är MPEG2 som är olämpligt att redigera i. Här komprimeras endast en del bildrutor fullt ut (referensrutor) och alla mellanliggande rutor mellan två referensrutor beräknas i datorn med hjälp av den information som har lagrats och beskriver förändringen mellan en ruta och referensrutan. På så sätt sparar man mycket plats men förlorar i att man inte kan klippa mellan två referensrutor utan speciell programvara för det.

DV-formatet som är det vanliga sparar varje bildruta i komprimerad form och där kan man klippa var man vill.

Om du har DVD-format på din videofil så behövs det antingen ett redigerinsprogma som kan hantera detta - och det kan inte de allra enklaste programmen - eller ett konverteringsprogram som packar om din videofil så att alla rutor blir komprimerade var för sig och sedan kan klippas i alla redigeringsprogram.

Följde det inte med någon programvara till kameran eller står det inte i manualen hur du skall gå till väga för att kunna klippa?

Några av de program som jag skrev om i den artikel du nämnde klarar att klippa MPEG2 och andra format direkt men de är långt ifrån gratis.

Den första frågan är alltså att ta reda på vilket format din kamera använder?

Postad

Om du nu har en mini-DVD kamera har du köpt en konsument pryl som är tänkt för de som vill filma, det heter sâ fast det är video, och sedan ta ut DVD:n och snabbt in med den i vilken DVD spelare som helst. Enkelt, inga krussiduller. Det mâ vara den mest moderna kamera du har men den är inte gjord för att redigera i dator med i första hand.

Du kan dock göra det om du gör som Pehrbau säger. De som säljer hemelelektronik har lösningen att du köper en inspelningsbar DVD med hârddisk och där finns det möjligheter att "redigera" dina filmsnuttar. Jag vill inte säga att som säljer och tillverkar DVD-kamror lurar konsumenterna för det finns massor som vill ta rörliga bilder frân semestern och sedan titta pâ allt. Det gâr ju att snabbspola. Men annars är DVD-Kamror rätt kass.

Postad

Det finns enklare redigeringsprogram för MPEG-2 om man vill klippa och klistra lite mestadels. Ta en titt på videoReDo till exempel.

http://www.videoredo.com/en/index.htm

VideoRedo TVSuite verkar ju användbar eftersom den kan läsa in video direkt från DVD-skiva, redigera och sedan bränna ny DVD. Just det programmet tror jag inte har så mycket för att manipulera bilden men däremot för att klippa bort avsnitt så ska det funka bra.

Vill du ha ett gratisprogram så testa VirtualDubMod, det kan importera MPEG-2 och sedan spara ut det till avi-format. Kör med någon förlustfri komprimering under själva redigeringen, exempelvis lagarith eller huffyuv och när du är nöjd med resultatet så konvertera tillbaka till DVD. Det är fullt möjligt att köra med gratisprogram hela vägen men det är betydligt mera pyssel så det man tjänar i inköpspris förlorar man mångfallt i nedlagd tid framför datorn, men tycker man det är kul att pyssla så kan det ju gå an.

Postad

Tusen tack ska ni ha, det har klarnat betydligt. Konstaterar att jag valde fel kamera, men det löser sig nog med "VideoReDo". har kollat lite på deras demo, verkar vara vad jag behöver. Inte så dyrt heller. Vet någon om det finns att köpa med tillhörande svensk manual?

Postad

Ett annat program som klarar lite mera redigering med övergångar och liknande är

Womble MPEG Video Wizard DVD. Kan ju vara värt att kolla in också.

http://www.womble.com/products/dvd.html

Ett tredje alternativ är TMPGEnc MPEg Editor 3:

http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tme3.html

Vill du upp till en högre nivå så ska det även funka bra att redigera MPEg-2 med Premiere Pro tillsammans med Mainconcept MPEG-2 plugin.

(Hittade denna info här: http://forum.videohelp.com/topic351741.html)

Postad

Min första videokamera var en Sony med DVD-lagring. Och som du själv upptäckt så ställer DVD-formatet till med lite problem. Det finns två sätt att lösa detta.

1. Antingen söker du efter ett program som kan konvertera DVD-innehållet till AVI-formatet som är lämpligt att redigera med tex gratisprogrammet MovieMaker som ingår i operativsystemet Windows. Söker du på nätet så finns det säkert ett sådant konverteringsprogram.

2. Det följer kanske med ett program till din kamera som gör det möjligt att tanka ut MPEG2-filer från kameran. Det gjorde det med min Sonykamera.

Faktum är att Sonyns program fungerar även till din kamera eftersom det kan tanka ur MPEG2-filerna från datorns DVD-spelara också. Tyvärr så är programmet kommersiellt och kan mig veterligen bara fås genom att köpa en Sonykamera. Annars kan du kolla med Sony om det går att friköpa. Kommer faktiskt inte ihåg vad programmet heter hur än mycket jag tänker. Måste vara värmeböljan som får skallen att stanna. Pixela någonting har jag för mig.

Nackdelen med dessa DVD videokameror har en sämre bildkvalitet på grund av den höga och förstörande MPEG2-komprimeringen. Tanken från tillverkaren är väl att det ska vara bekvämt och bara sätta i DVD:n och titta på resultatet direkt utan redigering. Lite som att backa till gamla VHS-tiden enligt min mening.

Lycka till med redigeringen...

Mats Findell

Grängesberg

Postad

Jag kan ett jätte lätt sätt att redegera med mpeg filer man kaske inte spela det i media spelare då kan man ladda ner den här codecen http://www.free-codecs.com/download/XP_Codec_Pack.htm

och sedan instalerar man det funkar på Vista också storlek ca 5-10 mb ( då kan man spela alla video och ljud format )

i Moviemaker som finns på alla Windows datorer är det lätt att redegera det är bara att inportera men då ändrar man från alla mediafiler som står neranför filnamnet så änrar man till videofiler.

//Theodor_film

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...