mzreklam Postad 31 maj 2008 Postad 31 maj 2008 Kan någon förklara skillnaden mellan HDCAM o XDCAm kontra HDV kameror, vilka skillnader är det 0 Citera
hampusforev Postad 31 maj 2008 Postad 31 maj 2008 XDCam är minneskortbaserade, HDVcam är HD fast inspelningsformatet är DV-band. Ärligt talat, du kan lätt googla detta. 0 Citera
video_sync Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 HDCAM (Går även under Sony CineAlta serien) är digitala bandbaserade videokameror som spelar in en videoström på ca 140 mbit / sek. Väldigt populära bland både video och filmfotografer, dock ett dyrt format. Dataström: 140 mbit / sek, Färgsampling: 3:1:1 Nivå: Pro-sumer. XDCAM: PDD samt SxS baserade videokameror (Solid State) med inspelningsmöjligheter i flera olika format. Såsom standard DV25, MPEG IMX samt lågupplösta MXF strömmar. XDCAM HD varianter spelar även in en HDV ström på 25 till 35 mbit / sek. Nyligen har möjligheter för 1920x1080 full raster MPEG-2 422P@HL (4:2:2) på 50 mbit / sek, blivit tillgängligt i Sony´s senaste PDW serie. Inspelningen sker då på D-Layer PDD skivor. Även kännt som XDCAM HD422. Dataström: Beroende på inspelningsformat, Färgsampling: Beroende på format (4:1:1 - 4:2:2). Nivå: Semipro - Prosumer. HDV är ett inspelningsformat baserat på MPEG-2 standarden (MPEG-2 MP@H1440) som tillåter inspelning i samtliga av dagens HD standarder (720p-1080p) på medium som MiniDV/DV band, PDD skivor, SxS kort samt även på hårddiskbaserade videokameror. För att dataflödet på ca 25 mbit / sek i snitt, skall kunna hantera en tillexempelvis 1080i/p ström, så har man fått dra ner på en del saker: HDV bandstandarden för 1080i/1080p har tillexempelvis en nedsamplad horisontell upplösning på 1440x1080 vilket skiljer sig från den egentliga standarden på 1920x1080. HDV standarden komprimerar ljudströmmen från DV25´s PCM 48khz/16 bit, 2 kanaler okomprimerat, ner till 384 kbit / sek MPEG-1 Layer 2 (MP2). En HDV videoström baseras på så kallade GOP´s. Utan att bli alltför advancerad, så är GOP´s uppbyggt i videoströmmen som en "Grupp Av Bilder", bestående av skillnader och vektorer. Den otroligt smarta uppläggningen av denna metod beräknar grovt sagt ut, hur en videosekvens delar skall läggas upp, innan den visas för tittaren. Medans en bildruta i strömmen visas, så räknas nästa ut med hjälp utav föregående bildruta, osv osv. Allt detta för att kunna komprimera kraftigare, med mindre förluster. GOP´s tynger även på prestandan i en dator vid redigering. 0 Citera
Munthe Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Lite magstarkt att kalla HDCAM för "pro-sumer" får jag nog säga. ;) ALLT är inte siffror. Det finns nåt som heter rena algorithmer och hårdvara också. Sånt som gör att man väljer att skjuta filmer som Sin City, Star Wars osv på HDCAM. Nu ska man iofs tänka på att Sony förmodligen kommer att styra bort från det vanliga HDCAM-systemet (HDCAM SR blir kvar) och mer fokus på CineAlta-linjen av XDCAM HD kan man nog vänta sig. Helt rätt val av Sony att göra så. XDCAM-systemet fungerar och kamerorna blir bättre oc bättre (och mindre). Stabiliteten och funktionaliteten är det som gör att Sony alltid kommetr att tävla med tuffa uppstickare som t ex RED (som saknar stabilitet och funktionalitet rakt igenom). 0 Citera
video_sync Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Lite magstarkt att kalla HDCAM för "pro-sumer" får jag nog säga. Tycker jag deffinitivt inte att det är, trots den markanta differansen mellan HDCAM samt HDCAM SR så är uteslutande HDCAM även inriktat för prosumer only. Mycket riktigt att bandmediumet inte alltid är lagringspunkten för HDCAM filmning, större produktioner kräver större möjligheter. En del har resurserna att nytja videoströmmens fulla förmåga via okomprimerade signaler. Då används SDI utg. uteslutande i koppling med till exempelvis Avid Nitris eller annan fältinspelningsutrustning som hanterar dessa dataflöden. XDCAM-systemet fungerar och kamerorna blir bättre oc bättre (och mindre). Stabiliteten och funktionaliteten är det som gör att Sony alltid kommetr att tävla med tuffa uppstickare Lite väl för magstarkt där ;) , XDCAM PDD kameran PDW-F330 bland andra av Sony´s XDCAM serie har ju sin lilla con på SMPTE 259M/292M ut signal. Vilket är att DSPn sköter en nedsampling av den råa 4:2:2 signalen till 4:2:0 innan utskick görs av 4:2:2. Dvs. ingen ren signal i grunden. 0 Citera
Max_H Postad 5 juni 2008 Postad 5 juni 2008 Jag ar nog bojd att halla med munthe... vilken "prosumer" har rad att lagga minst en halvmille pa kamera och optik? Jag skulle (personligen) kalla Z1/A1/Fx1 osv for prosumer. Edit: det kan ju iofs vara prosumer kanske... Men visst det ar en definitionsfraga... /Max 0 Citera
video_sync Postad 6 juni 2008 Postad 6 juni 2008 Jag skulle (personligen) kalla Z1/A1/Fx1 osv for prosumer. /Max Z1 har möjligen en plats som prosumer, ur personlig åsikt. Vill dock inte påstå att A1 samt FX1 tillhör prosumer segment. Prosumer kan djupare definieras / diskuteras i helt olika nivåer. Vilken prosumer har råd att lägga minst en halv mille på kamera samt optik ? Jo, helt beroende på budget och sammanhang så finns det även den delen av prosumer grupper där ute. Dock totalt meningslöst att spekulera vidare i den detaljen. Står fortfarande i min riktning av att HDCAM klassas som prosumer. 0 Citera
Max_H Postad 6 juni 2008 Postad 6 juni 2008 Ändrade fel i min egen post - jäkla iPOD Touch... :) Det skulle stått: Edit: det kan ju iofs vara SEMIPRO kanske... Håller med...meningslös debatt. Men min åsikt står fortfarande kvar också och då kan vi fortsätta som värsta politikerna... ;) /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.