Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Tyckte att det kunde vara kul att presentera mig med en ansökan jag gjort till animal planets realityserie Unearthed: film school wild. Blir man uttagen till programserien så får man kamera och proffshandledare och en månad i ett reservat i afrika för att utbildas till naturfilmare.

Naturfilm är ett av mina filmintressen, det och dockfilm och så animation förståss...

Filmen heter sunshine och hittas på tuben

Kommentarer mottages tacksamt!

Tack och hej!

Henning

Postad

Hej Henning!

Tyckte det var en riktigt trevlig antagningsfilm, Hade jag varit med i juryn så hade jag valt dig som elev! Nyfiken vad använder du för kamera? Sedan skulle jag helst vilja se denna film på något annat än youtube. Har aldrig gillat att titta på film där eftersom kvaliten är så dålig. Vimeo verkar klart bättre. Stort lycka till!

Hälsningar Karl-David

http://www.wildlifevideopicture.se

Postad

Hej!

Jag har ingen avancerad kamera utan valde canons MD110 som låg kring 3000 när jag köpte den för ett år sen. Men om ljuset är bra och man bländar ner(om det heter så i videosammanhang) något/några steg kan det se bra ut. Är egentligen ganska petig med bildkvalité men valde att hellre skaffa en kamera och börja filma än att spara till en xl2a eller liknande. Har du några bra tips på kamror kanske?

Youtube var en nödlösning, det är synd på detaljerna i filmen. Letade efter någonstans där jag kunde lägga upp en version över 100Mb och hittade google-video där det var obegränsat enligt deras skryt men det visade sig att de komprimerade ner materialet så det såg gräsligt ut. suck.

Jättekul med ditt inlägg, tack!

Postad

Hej Henning

sjysst antagningsfilm... Jag har följt serien på AP under bägge säsongerna och skulle ansöka till serie 1 men pga att jag hade deltagit i en produktion så fick jag inte söka.

Det kan vara ett problem för dig då den sista bilden visar dig vid en dator med redigeringsprogram och så håller du på med animering va? jag vet inte vart de drar gränsen för "deltagit i en produktion" och om det bara innebär att om man fått betalt för något man producerat... hoppas att det funkar för dig och med tanke på säsong 2's deltagares kunskaper så borde du ligga bra till... alltså de var jävlig kassa och du verkar ha koll på det hela.

lycka till

Postad

Hej igen!

När det gäller att filma djur av alla slag, så vill man ju komma så nära man bara kan, varför en kamera med utbytbara objektiv är en stor fördel. Då är XL kamerorna fantastiska, innehar själv en XL2 som jag är supernöjd med, har inte än så länge hängt med i HD svängen kommer fortfarande att avvakta ett par år för att se vad som händer på marknaden.

Naturligtvis rekommenderar jag t.ex XLH1 HDV men den är fortfarande väldigt dyr, har ju kommit några nya varianter på dessa kameror idag, XLH1A och XLH1s sök på nätet om info på dessa! Annars beg XL1s eller XL2 som du kan få för ett överkomligt pris idag. Om du nu köper en XL kamera tänk på att införskaffa ett bra videohuvud och ett stabilt stativ. Jag har provat många olika huvud stativ men köpte nu precis i veckan ett begagnat Miller 30 series II huvud som är helt suveränt, samt ett Manfrottostativ 520 MVB. Finns mycket fina huvud och stativ på marknaden av olika märken!

Jag märker en avsevärd skillnad vad det gäller mjuk panorering, tiltning och eliminering av skakningar. Tyngden att bära blir ju naturligtvis skillnad någonstans runt 20kg beroende på vad för objektiv som är monterat på kameran.

Lycka till!

Hälsningar Karl-David

Postad

Hej!

Tack för omtanken Magnus:) Jag har tyvärr inte haft möjlighet att jobba "på riktigt" med film produktion. Jag har lärt mig filmredigering m.m. när jag läste på högskola och gjort egna budgetfria små filmer. Så det ska inte vara något som är mot reglerna på Unearthed.

Och tack för tipsen Karl-David, det blir tungt bara man har med sig lite grejer. Har ett bra stativ men utan videohuvud... Det finns på önskelistan...

/Henning

• 4 veckor senare...
Postad

Hejsan!

Tack för att du delar med dig av din film till oss här på voodoo. Den var trevlig och hade ett klart lyckat kreativt drag med spegeln. Hoppas att det går bra för dig i tävlingen.

Mvh Mikael

Postad

Hej! Kul med kommentaren! Jag har börjat ge upp hoppet på att komma med i tävlingen men själva ansökandet har varit en sporre. Filmade vildsvin förra veckan. Andra gången i mitt liv jag ser dem i det vilda. Det slutade med att jag fick springa därifrån...

Postad
Hej! Kul med kommentaren! Jag har börjat ge upp hoppet på att komma med i tävlingen men själva ansökandet har varit en sporre. Filmade vildsvin förra veckan. Andra gången i mitt liv jag ser dem i det vilda. Det slutade med att jag fick springa därifrån...

Filmade du jakten ;)

Postad
Filmade du jakten ;)

Nja, själva partiet när ledarsuggan letar efter mig filmade jag. Så långt som jag vågade sitta kvar vill säga. Sen är det massa suddigt gräs som far förbi och ljudet av mina raska steg:) Lägger upp det när jag hunnit klippa det!

Postad
Nja, själva partiet när ledarsuggan letar efter mig filmade jag. Så långt som jag vågade sitta kvar vill säga. Sen är det massa suddigt gräs som far förbi och ljudet av mina raska steg:) Lägger upp det när jag hunnit klippa det!

Ska bli trevligt att se :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...