Gå till innehåll

10 min. film, bäst kvalité på DVD el. CD?


bengt20700

Recommended Posts

En produktion på ca 10 min. skall brännas ut, det känns förkastligt att bränna en DVD-skiva (värde ca 10-15:-) då jag istället kan bränna ut en CD-skiva (värde ca 5:-, då denna korta produktion ryms på en CD), MEN blir kvalitén densamma????

 

Här råder olika uppgifter. Är det någon som testat (TV:n ger bättre skärpa än dataskärmen), syns det någon skillnad på TV:n med de olika skivorna när det gäller skärpan om man tittar noga? (Har en kamera SONY TRV-27 för ca 15.000:-, som materialet spelats in på om det nu har någon betydelse för slutresultatet).

 

Om jag bränner ut ca 30 DVD-skivor och det inte är nödvändigt, blir det ju en ökad kostnad på ca 200:- i "onödan"..... men det kan vara värt kostnaden om skillnaden syns. Jag har inte testat själv ännu, men troligen har någon annan redan gjort det..? Jag vet att här finns proffsfolk/redigerare från SVT som läser denna sajt som borde veta, intressant om någon som vet/testat skriver ett inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man säger så här:

Kvaliten beror inte på vilket medium du lägger filmen på utan självklart vilken typ av kodning och graden av kompirmering.

 

Dock tror jag att jag förstår hur du menar om du tänker "dvd-kvalitet"

 

Om filmen bara är 10 min kan du utan problem få superkvalitet på en CD men frågan är väl snarare hur du vill att filmen ska spelas upp. Lägger du den på en DVD kan man spela den på nästan alla DVD-spelare som finns. Då ka ndu ju även få med någon snygg meny.

 

Lägger du den på en CD måster du antingen utgå ifrån att alla som får filmen har en dator med rätt codec installerat (samma som du använde vid kodning). Eller att dom har en DVD-spelare som klara spela formatet (tex SVCD).

 

Kort sagt så är kanske DVD det "proffsigare" alternativet medan CD det mer praktiska och billigare.

 

Hoppas det hjälper i ditt val...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, om man skulle dra ut filmen som svcd som har man ju redan där sänkt bildkvaliten jämfört med en dvd eftersom man då har en begränsad dataström. Jag kan egentligen noll om dvd-bränning, men det som är skillnaden mellan dvd-formatet och exempelvis svcd är ju bitraten (lite förenklat), men om det är möjligt att bränna dvd-standard till en cd (ingen aning om det är möjligt) så är ju det något att försöka.

 

Men visst är det inte mediet som är det relevanta egentligen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

SVCD är "sämre" jämfört med DVD men det är just därför som DVD är på 4+ GB och en CD är på 700 MB, som du själv säger är det bitraten som är skillnaden.

SVCD är dock så pass bra att det utan tvekan går att anväda för att distribuera,svårt ord :), för mindre produktioner som inte ska spelas på kalasstor bioduk eller liknande. Samma problem gäller för DivX, Xvid osv

 

Frågan var dock om kvaliten blev samma och det blir den självklart inte men vad jag menade var också att man måste se lite till målgruppen också.

Det är klart att du kan göra en DVD produktion som är liten och lägga på en CD men om det går att spela den i en DVD sen är ju frågoan.

 

Jag har själv inte provat om det går men det borde kanske gå (?)... nästan värt att prova :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Brände ut på en vcd = helkass skärpa.

 

Brände ut på en S-vcd = Bra skärpa (ngt sämre dock än med mini-dvd, men skillnaden syntes inte för ögat på TV-rutan) + menybild på TV:n, dock ej på datorn. Displayen på min dvd-spelare intill TV:n visade dock "VCD" trots att det nu var SVCD som kördes, kanske taskig spelare... Bilden blev dock avlång dvs lik widescreen, även ansiktena blev utdragna vilket ej var bra. Menybilden på TV:n startade inte upp automatiskt, däremot startade bilderna upp med automatik efter 10 sek. som jag programmerat menyn till alt. så kunde man även klicka på knappen så gick mitt bildcollage igång. (4 bilder blev 8,5 MB).

 

Brände på Mini-DVD = Funkade ej på min dvd-spelare online med TV:n. Ingen meny syntes. Bra skärpa på datorn. (4 bilder blev 17 MB).

 

Till samtliga tre tester ovan har jag använt en CD-skiva.

 

Sist brände jag ut i DVD-formatet och satte in en DVD-skiva i brännaren = Visar menyn på TV:n + autostart + HELBILD denna gången över hela rutan 4:3 stl på TV:n. På datorn syns menyn automatiskt + autostart. Skärpan på datorn samma som med S-VCD. (4 samma bilder blev även här 17 MB).

 

Hängde ni med?

Kort sammanfattat blev det följande:

Valet står alltså mellan SVCD eller DVD när man bränner, MEN då måste du använda en CD-skiva för SVCD-läget och en DVD-skiva för DVD-läget, annars slår NERO-mjukvara bakut dvs skivan kommer bara ut från brännaren, (5:- för CD resp. ca 12:- för DVD).

Med SVCD blev det en avlång bild trots att jag satte in 4:3 (eller om det var 3:4), så blev det wide-screen ändå, knepigt. DVD blev fullgod bild över hela TV-rutan, vilket är att föredra. MEN så kommer en grej till, man kan ju ändra bitraden.

Som standard i NERO verkar inställnigen vara runt 4000 kb (allt över denna siffra är bra, allt under är sämre. Kvalité står ju kontra utrymme på skivan).

Testade lite att ändra, vid "hög upplösning" blev det 9.475 kb (som är max.), och bränningen fungerade utmärkt med 1x1385 kb och, ojdå vilken skärpa i TV:n det blev, trots min 50 MHz TV.

 

Då har jag själv rett ut det här problemet, tur man inte ger sig. Hoppas någon annan nu har nytta av denna test som "kostade" några DVD-skivor, men det var det värt. I fortsättningen kommer jag bara att distribuera still- som rörligt media på DVD-skivor, helt klart. Kanonskärpa med den högre bitraden samt med helbild på TV-rutan!!!! De du.

 

När det gäller rörligt media, dvs film, kommer jag att göra en liknande test, men den testen får vänta ett tag. Besök gärna min filmsida under tiden, den behöver få besök annars tar tydligen TRIPOD bort gratissidan.... ej bra.

Ha det gött i brännartider. /Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...