Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som några kanske vet så startar jag nu till sommaren ett eget aktiebolag; Crazy Pictures AB, och därför behöver vi även sätta ett stabilt och säkert workflow när vi arbetar. Jag är trött på att hela tiden försöka få saker att fungera med 1000 olika codecs, onödiga konverteringar och massa andra osmidiga omvägar för att få den färdiga produkten. Så nu undrar jag om ni här på voodoo kan hjälpa mig med tips på sätt att arbeta för att smidigt få en slutprodukt med så hög kvallité som möjligt!

Det jag vill ha med i mitt arbetsätt är:

* Filma på Sony PMW EX1

* Spela in ljudet separat på hårddisk

* Importera ljud och bild till en MacPro

* Klippa i antingen FCP eller PPro (är van vid PPro men har diskuterat att gå över till FCP för att de alltid är med etablerade när det gäller nya format och stöd)

* Bearbeta ljudet i Cubase/Nuendo

* Synka ljudet med bilden. (innan eller efter klippning?)

* Få tillbaka ljudet till Cubase/Nuendo genom klippschema för mixning

* Färgkorrigera bilden

* Composing och andra effekter i After Effects

* Få tillbaka färgkorrigerad bild och effekter till redigering

* Få tillbaka mixat ljud som steroespår till klippningen

* Exportera filmen i så bra kvallité som möjligt

Jag har som sagt gått igenom denna process på 10000 olika sätt, men nu behöver vi bestämma 1!

Det enda som egentligen är satt är att vi filmar med en Sony PMW-EX1, klipper i antingen FCP eller PPro, gör effekterna i AE och redigerar ljudet i Cubase/Nuendo. Annars är jag helt öppen för förslag av plug-in, format, codecs m.m. Tips, förslag, hur gör ni?

Detta är ju en väldigt bred fråga, men jag hoppas verkligen någon har tid att sätta sig ner och ge ett ordentligt svar. Uppskattar det!

• 3 veckor senare...
Postad

Adobe marketing mode ON:

Formatsupporten har fram tills 2.0 legat som en "new feature" i de olika releaserna. Den är från och med november 2007 utflyttad från de olika "nyreleaserna" vilket syns i stödet för P2 (CS 3.1) och stödet för EX1/EX3 (CS3.2) som bägge var gratis.

Så det ska förhoppsningsvis gå mycket snabbare i fortsättningen när ett nytt format dyker upp.

Adobe marketing mode OFF.

Kommenterar ur Adobesynvinkel - eftersom jag själv kört Premiere sen -95.

* Filma på Sony PMW EX1

- Filma på EX1 = Filma på bara...

- Ta ljud - jag är ingen expert på ljud. Ngn annan får ta vid... :)

* Klippa i antingen FCP eller PPro

- Har man separat ljudupptagning måste man ju synka ihop ljud och bild. Beror på om man spelar in med klappa eller TC-baserat. PPro kan tyvärr inte autosynka mot ljudspår med TC så där krävs manuellt jobb med länkningen. Annars tycker jag programmen skiljer sig rätt lite (min personliga åsikt).

* Bearbeta ljudet i Cubase/Nuendo

- Överlåter ljudsnacket åt ngn annan men... Här ser jag väl iofs ett problem med att PPro saknar en BRA fungerande AAF och OMF export. De flesta som jobbar mer "high end" med PPro och vill till ProTools eller liknande kör ut alla ljud spåren som separata "ljudklipp" med nån "synkblipp" i början. Sen ser man till att ha lite handles för ev justering av övergångarna.

I perfekt, men det funkar i alla fall ganska ok.

- Färgkorr går ju att göra i PPro via de verktyg som finns eller via extra pluggar Red Giants Colorista (väldigt snabb och jobbar i 32-bit) eller i AE i AE's verktyg eller via pluggar som Color Finesse/Colorista/etc.

* Compositing och andra effekter i After Effects

- Här är det ju en given styrka att köra PPro och AE eftersom det är så enkelt att få över klippen dit utan Automatiska Ankor och annat. Copy > Paste, importera PPro projekt direkt mm.

* Få tillbaka färgkorrigerad bild och effekter till redigering

- Här kan man ju köra massor av varianter, men för en mer avancerad film med massor av klipp är ju Dynamic Link inte den bästa då den drar mycket minne.

Men ett enkelt script i AE kan ju lätt lägga upp en serie klipp i AE's "render que" och exportera ut dom som separata klipp om man vill.

Stu har ett par riktigt bra tips för workflow i sin "DV Rebels Guide".

* Få tillbaka mixat ljud som steroespår till klippningen

- Få tillbaka ljud: Överlåter till andra...

* Exportera filmen i så bra kvalité som möjligt

- SD eller HD? Vart ska dom visas?

Jag ska villigt erkänna att jag inte kör så mycket längre filmer/spelfilmer, men min workflow ser mest ut så här. Och det är INGENTING som säger att detta är rätt. Men jag kör iaf så i "Adobes Suite" :

- Filma på tape eller P2 kort. Är det studio är det direkt till disk via antingen OnLocation eller via SDI-kort eller bägge samtidigt. Backup görs omg till en separat, extern disk som förvaras på annan plats. Försöker köra OnLocation i alla fall som går - då materialet på disk direkt (funkar iofs INTE med EX1). Edit: Är det studio och på HD/HDV - man måste nästan ha en riktig HD monitor för skärpan... trist för det är dyrt. Men det är minst lika dyrt (eller MYCKET dyrare) att ha nästan skarpa bilder...

- Ljudet tas oftast via kameran (i vårt fall oftast som referens för trampet). Men annars på nån HD inspelningsmaskin - med för- och efterklappa.

- Loggning och import till PPro. Grovklipper och konfererar via FTP med kollega. Vi ser till att ha exakt samma mediafiler och utbyter endast projektfiler och ev mattepaintings mm.

- Gör snabba mockups av ev green screen bilder och andra effekter. Bara som man ser hur det ska se ut, vilka tagningar man ska ha mm. Jag kan ofta göra misstaget att meka FÖR mycket med effekt testerna bara för att inse att man i slutänden inte använde tagningen alls... :(

- Klippet låses och vi börjar med effekter och ljud. Jag gör effekter och kompisen gör en ljud-sketch. Import till AE sker oftast via Copy > Paste men ibland via import av hela projektet. För tester kör jag Dynamic Link för att kolla timing och annat.

- Jag byter ut effekt mockups/sketcher mot riktiga scener i PPro. Exporterar klippen från AE som Quicktime Animation med AE projektlink inbäddad.

- All färgkorrigering sker till 95% i After Effects via Decklink SDI kort till en JVC monitor. Använder Colorista och levels och Magic Bullet.

- Jag kör ut filmen som en Quicktime och kompisen exporterar ljudspår separat som wav filer (med "handles") och drar till en studio (oftast i Stockholm) och gör ljudet klart. Oftast Pro Tools, men emellanåt i Nuendo. Brukar inte vara några problem även om OMF/AAF hade varit bättre.

- Vi får en stereomix med oss som vi sedan lägger på den färdiga filmen.

- Färdig film ftp:as till servern som sedan skickar filen till tv-kanalen som ska sända.

- Master sparas på DVD eller HD eller Bluray skiva. Förvaring sker på två olika ställen.

Är det reklamfilm sparar jag alla källfiler också eftersom jag vill kunna göra en uppdaterad version senare.

Kommer säkert på mer snart - kul att höra mer från andra...

Just my $0.02

/Max

Postad

Jättebra svar Max! Tack!

* Filma på Sony PMW EX1

Har EX1:an något stöd för att filma med timecode? aldrig tänkt på det. Eller gäller det synka med en klappa?

Vi tänker spela in ljudet med en TascamHD P2. Vore ju schysst om man kunde utnyttja timecode funktionen tillsammans med EX1:an

* Klippa i antingen FCP eller PPro

- Har man separat ljudupptagning måste man ju synka ihop ljud och bild.

Vi har ju förut gjort så att vi lagt in vårat material i redigeringen, synkat med ljudet och klippt bort allt slask och sen exporterat ut det igen och då namnge klippet efter klappa och så. Det känns som ett väldigt onödigt och jobbigt sätt att göra det på. Eller är det så man gör? För att sitta och synka endast de klipp man valt att klippa med mitt i projektet blir väldigt bökigt då man måste dra ut klippen och synka med klappan. Mycket skönare då ljud och bild sitter ihop från början. Så hur mer exakt är det man gör i "verkligheten"?

* Compositing och andra effekter i After Effects

- Här är det ju en given styrka att köra PPro och AE eftersom det är så enkelt att få över klippen dit utan Automatiska Ankor och annat. Copy > Paste, importera PPro projekt direkt mm.

Nu är det så att vi kommer köra både FCP och PPro. I vilket format tycker du man ska använda för att få klippet från FCP till AE? Eller finns det något annat sätt som inte innefattar onödiga exporter?

* Exportera filmen i så bra kvalité som möjligt

- SD eller HD? Vart ska dom visas?

Det ska ut i HD, så bra kvallité som möjligt. Det kommer vara en väldigt variation på vart det ska visas, det jag är intresserad av är att få en så bra master som möjligt man kan lagra.

Ännu en gång. tack så mycket för din hjälp!

Postad

EX1 har väl TC som alla kameror. Har ingen aning om den kan skicka eller ta emot extern TC.

Avid kan ju köra "autosynk" mot externa ljudfiler som har samma TC, PPro kan det tyvärr inte (ur det är med FCP vet jag inte). Det är ju faktiskt schysst att kunna exportera ut materialet med ljud, men det blir ju med en generationsförlust och den kan vara trist i och med EX1: ans lång gop format. ProRes kan ju vara ett alternativ eftersom ni sitter på Mac. (Vet inte hur mycket FCP trasslar med EX1-filerna, men det kan ju i worst case scenario vara så att PPro/AE inte kan öppna FCP's EX1 filer. Både PPro och AE kan öppna EX1:ans klipp som "native", dock får inte AE med ljudet.)

Tillika för exporten till AE. Där finns det ju iofs inga copy/paste/import funktioner utan det är att exportera ett klipp i taget eller gå via Automatic Duck eller via följande script:

http://www.creative-workflow-hacks.com/2007/04/15/final-cut-pro-to-after-effects-scripting-without-the-hassle/

Bäst är ju att göra en helt okomprimerad master, men även ProRes lär vara mycket bra (liksom Cineforms codec).

/Max

Postad

Det jag menade var att ta emot en extern timecode. Mer specifikt från våran ljudinspelare som är en Tascam HD P2.

Har även funderat på om det går att arbeta med Cineform-filer på en Mac i FCP, om man lagt in dem och kodat om dem på en PC genom PPro? Det borde gå va?

Postad
Det jag menade var att ta emot en extern timecode. Mer specifikt från våran ljudinspelare som är en Tascam HD P2.

Det verkar som den inte kan ta emot extern synk.

Har även funderat på om det går att arbeta med Cineform-filer på en Mac i FCP, om man lagt in dem och kodat om dem på en PC genom PPro? Det borde gå va?

Det bör fungera så vitt jag vet, men kräver en mac-version av deras codec. Alt kan man ev kör Neo Player för att kunna spela upp dom. Har för mig att jag sett en "konverter" som gör om filen från AVI QT men jag kunde inte hitta den nu...

/Max

Postad
Tror du de är snälla nog att låta en byta sin licens för PC mot en till MAC?

Dom brukar vara ganska bra att ha och göra med vad det gäller byten/(returer (även om deras aktiveringsmetid är lite trasslig), så man kan ju hoppas.

Kolla med dom och be snällt...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...