Vollan Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Köpte en HV20, behöver firewire för att överföra, köpte ett firewire kort (sandberg) på pc city, kom hem och gjorde som man skulle men det fungerade inte, frågade runt lite här på forumet + på massa andra ställen och dom sa att jag skulle byta kortet. Jag bytade kortet, fick ett nytt (ST LAB firewire pci controller card) och samma problem med detta.. Det händer absolut ingenting, har testat plugga in kameran och allting men det kommer inte fram något, har kollat enhetshanteraren och provat att söka efter ny maskinvara men icke.. Samma problem på två datorer, vad är det som är felet?! Jag håller på att bli galen, vill filma och få över det nu när det är så härligt väder.. Snälla hjälp ! Mvh 0 Citera
Pehrbau Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Jag förmodar att du har kameran inkopplad efter kamera-manualens instruktion och att kameran är tillslagen. När du slår på kameran och den är ansluten till datorn så bör det dyka upp en skylt eller symbol i datorn som säger att den hittat ny hårdvara. Om det inte gör det så är nog inte ditt Firewire-kort korrekt installerat. Kolla då om du kan se kortet i enhetshanteraren. Du kan ju också prova med att ansluta någon annan enhet till samma port t ex en stillbildskamera. 0 Citera
Vollan Postad 16 maj 2008 Författare Postad 16 maj 2008 Jag förmodar att du har kameran inkopplad efter kamera-manualens instruktion och att kameran är tillslagen. När du slår på kameran och den är ansluten till datorn så bör det dyka upp en skylt eller symbol i datorn som säger att den hittat ny hårdvara. Om det inte gör det så är nog inte ditt Firewire-kort korrekt installerat. Kolla då om du kan se kortet i enhetshanteraren. Du kan ju också prova med att ansluta någon annan enhet till samma port t ex en stillbildskamera. Som ja skrev där uppe så har ja kollat enhetshanteraren o.s.v, har också testat att plugga in kortet i alla pci-portarna och ja vet att där e ström i dom.. Tycker de e lite skumt, två datorer också, även hört att det är ovanligt men att de förekommer att visa moderkort inte tillåter firewire portar? Stämmer det? 0 Citera
Pehrbau Postad 16 maj 2008 Postad 16 maj 2008 Kollade på ditt 1394-kort från ST Lab och ser att det innehåller Texas chipset vilket brukar fungera. Det skall också ha tre 1394-ingångar och jag förmodar att du har anslutit rätt typ av kabel till rätt ingång. Det står väl i HV20-manualen vilken typ av kabel som passar. När du kollade i enhetshanteraren så undrar jag vad du såg. Fanns kontrollern där och kunde du se under egenskaper att den fungerade korrekt? Har du också kollat i enhetshanteraren att det inte är kollisioner mellan olika PCI-enheter. Om man jobbar med video är det en fördel att video enheten/controllern har egen IRQ eller åtminstone inte delar IRQ med något enhet som också gör täta anrop till IRQ. Om du t ex inte använder com2, com1 eller lpt så är det ok om någon av dem använder samma IRQ. Det följde kanske med någon programvara från kortets leverantör där man kan kolla vad som händer med kortet när det är installerat? Leta på supporten för kortet hos tillverkaren om de har något tips. Windows inbygda drivers skulle kunna fungerar enligt vad jag kunde se på ST LAB produktsida. Visst finns det moderkort som inte accepterar vissa kombinationer men om det är så i ditt fall har du nog en rejäl otur. Vad står det i kamerans manual om 1394 anslutningen och kabeltyper? Likaså vad står det om hur kameran skall vara inställd vid överföring till datorn. Slutligen: Om du filmar i DV-läge borde det fungera direkt. Om du filmar i HDV-läge krävs det ett speciellt program för att överföra data till din hårddisk. För att redigera om du filmat i HDV-läge bör den lagrade filen konverteras till ett intermedieformat som i regel är specifikt för det redigeringsprogram du använder. Kan tyvärr inte komma på något ytterligare att testa. 0 Citera
Vollan Postad 19 maj 2008 Författare Postad 19 maj 2008 Har inte fått rätt på det än, fattar inte vad som är fel.. Varför händer det inget?! Som sagt, det är som att kortet inte existerar överhuvudtaget, jag gör rätt på kameran och allt men jag får inte upp att något nytt hittas, det gör heller inte enhetshanteraren eller ''lägg till ny maskinvara'' Behöver ett konkret tips på vad jag ska göra nu, är det moderkorten i 2 datorer som är för dåliga eller kan det vara fel på kameran, eller vad kan det vara? I manualen för kameran står det att man behöver ''En dator med IEEE1394-kontakt (DV) eller ett IEEE1394 (DV) expansionskort''. Vad är det för skillnad på dom? Får tillägga att ja är noob inom området och inte alls hemma på det här så lättförståeliga svar uppskattas! 0 Citera
StenR Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 En dator med IEEE1394-kontakt (DV) har redan firewire förinstallerat och framdraget, t ex på en laptop eller på en "multimediadator". Har du visat det för någon datorkunnig kompis? Annars så får du nog ta dig tid (och lite pengar) och söka upp en bra datorbutik där du bor. 0 Citera
Pehrbau Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Skillnaded är att den ena redan har 1394 på moderkortet och den andra kräver ett instickskort avsett för 1394. Du har uppenbarligen det senare. Du har kollat i enhetshanteraren säger du men vad svarar den? Troligen är det antingen fel på kortet (ej troligt om det är nytt) eller i installationen av Windows XP. Eftersom du inte kommenterade mitt tidigare inlägg så utgår jag från att det inte fanns programvara med kortet och det inte heller finns drivrutiner att hämta hem från tillvekaren. Det hade underlättat om du berättade vad din dator innehåller - Windows version, programvara relaterad till video, övriga portar på datorn. Dessutom hade det varit intressant att höra vilka svar du fått på dina olika tester. Som StenR säger: då återstår det nog bara att be någon om hjälp. 0 Citera
Stefan_holst Postad 19 maj 2008 Postad 19 maj 2008 Som ja skrev där uppe så har ja kollat enhetshanteraren o.s.v, har också testat att plugga in kortet i alla pci-portarna och ja vet att där e ström i dom.. Tycker de e lite skumt, två datorer också, även hört att det är ovanligt men att de förekommer att visa moderkort inte tillåter firewire portar? Stämmer det? Några elementära frågor först.... Kollar du under nätverksanslutningar? Det vet du säkert men Fire Wire funkar inte på samma sätt som USB portar. IEEE1394 visas under nätverksanslutningar. Har du ett capture program igång när du försöker hitta kameran? 0 Citera
Vollan Postad 20 maj 2008 Författare Postad 20 maj 2008 Några elementära frågor först.... Kollar du under nätverksanslutningar? Det vet du säkert men Fire Wire funkar inte på samma sätt som USB portar. IEEE1394 visas under nätverksanslutningar. Har du ett capture program igång när du försöker hitta kameran? Ja kollar under nätverksanslutningar, japp ! Finns ingenting som kan vara den. Capture program ? Ja har installerat de som följde med på cd, ''ZoomBrowser EX'' och ''EOS Utility''. Dom verkar dock bara vara till stillbilder o.s.v, fattar nada .. 0 Citera
Vollan Postad 20 maj 2008 Författare Postad 20 maj 2008 Skillnaded är att den ena redan har 1394 på moderkortet och den andra kräver ett instickskort avsett för 1394. Du har uppenbarligen det senare. Du har kollat i enhetshanteraren säger du men vad svarar den? Troligen är det antingen fel på kortet (ej troligt om det är nytt) eller i installationen av Windows XP. Eftersom du inte kommenterade mitt tidigare inlägg så utgår jag från att det inte fanns programvara med kortet och det inte heller finns drivrutiner att hämta hem från tillvekaren. Det hade underlättat om du berättade vad din dator innehåller - Windows version, programvara relaterad till video, övriga portar på datorn. Dessutom hade det varit intressant att höra vilka svar du fått på dina olika tester. Som StenR säger: då återstår det nog bara att be någon om hjälp. Okey ! .. Datorn ja testar på just nu är en ''AMD Athlon XP 2400+ , 2.00 GHZ OCH 512 MB RAM'', De enda videoprogramet ja har på datorn just nu är MovieMaker, men har även vegas liggande på skiva, men har inte installerat de p.g.a att ja inte ens får över materialet, kan de va så att man MÅSTE ha något sånt ''fetare'' program installerat för att ens få de överfört ? Firewire kortet borde ju visas på något sätt ändå ? 0 Citera
Pehrbau Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Ja, firewire kortet skall synas i enhetshanteraren och sannolikt också i bland nätverksresurserna. Det verkar inte som om datorn har hittat kort för då skulle det synas enhetshanteraren under nätverkskort. Det första du måste göra är att hitta en drivrutin som passar kortet. Tycker du skall kontakta den du köpte kortet av och säga som det är. Jag antar att du kör Windows XP med servicepack 2. 0 Citera
Pehrbau Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Ja, firewire kortet skall synas i enhetshanteraren och sannolikt också bland nätverksresurserna. Det verkar inte som om datorn har hittat kortet för då skulle det synas enhetshanteraren under nätverkskort. Det första du måste göra är att hitta en drivrutin som passar kortet. Tycker du skall kontakta den du köpte kortet av och säga som det är. Jag antar att du kör Windows XP med servicepack 2. 0 Citera
Max_H Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Låter väldigt skumt - har aldrig varit med om en XP med SP1 eller mer som inte automatiskt hittar ett fw-kort. Har iofs nästan aldrig byggt på AMD-komponenter. Nästan så man är pessimistisk och misstänker att en burk "bränner" kortet första gången... /Max 0 Citera
Vollan Postad 26 maj 2008 Författare Postad 26 maj 2008 Låter väldigt skumt - har aldrig varit med om en XP med SP1 eller mer som inte automatiskt hittar ett fw-kort. Har iofs nästan aldrig byggt på AMD-komponenter. Nästan så man är pessimistisk och misstänker att en burk "bränner" kortet första gången... /Max Är det något som kan ha inträffat då ? Att burken ''bränner'' kortet ? 0 Citera
Vollan Postad 26 maj 2008 Författare Postad 26 maj 2008 Ja, firewire kortet skall synas i enhetshanteraren och sannolikt också bland nätverksresurserna. Det verkar inte som om datorn har hittat kortet för då skulle det synas enhetshanteraren under nätverkskort. Det första du måste göra är att hitta en drivrutin som passar kortet. Tycker du skall kontakta den du köpte kortet av och säga som det är. Jag antar att du kör Windows XP med servicepack 2. Var hittar jag en drivrutin som passar kortet då ? Som sagt, är inte alls inne på detta området. Dom på Pc City där ja köpte kortet vet ingenting och dom har inte tid att testa kortet i någon av deras datorer heller, dom säger bara ''ja, du får ta ett nytt, eller pengarna tillbaka'' Jag kör Windows XP med servicepack 2, yes! 0 Citera
Max_H Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 Normalt sett, ska du inte behöva en driver alls, framförallt inte som om det var ett Texas-kort. Men kolla på Microsofts hemsida efter firewire updates - det finns några uppdateringar eftersom dom gjorde lite ändringar för firewire-protokollet i just SP2. /Max 0 Citera
Pehrbau Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 Du kanske också skall prova ett nytt kort. Jag har dels inbyggd port på moderkortet och dels ett PCI-E kort med två portar. Båda fungerar utan problem. När du stoppar i ett nytt kort på PCI-bussen skall datorn hitta det och troligen automatiskt installera lämplig driver från vad som finns inbyggt i Windows XP. Kortet skall ha OHCI klassad 1394 port och kostar ca 200:-. 0 Citera
StenR Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 Jag vet att du har testat det mesta vid det här laget. Har du ingen datorkunnig kompis så lämna tillbaka kortet och försök sen att hitta en liten datorbutik med personlig service. 0 Citera
Kimster Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 Ta reda på om kortet funkar alls t.ex. sätt i det i en annan dator Funkar det där = din dator har problem --- Funkar det inte är kortet sönder av okänd anledning 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.