Gå till innehåll

Fakturera USA?


Ubbe

Recommended Posts

Fakturera utan moms till USA som export av tjänst eller produkt. Sedan får videokillen importera till USA och sköta eventuella tullar och skatter där på sitt bolag. Bolag registrerade för sales-tax i USA brukar inte behöva betala importmoms för att sedan få tillbaka den. Endast nettobetalningar sker till rätt skatteinstans. Det finns lokala, delstatliga och federala skatter som deklareras och betalas separat. Det kan bli krångligt och det är inte din uppgift att kunna allt som gäller för honom.

 

Det viktiga är att du deklarerar din export till skatteverket i sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att om man så mycket säger pip om att jobba utan grönt kort i usa så sitter man på tillbakastol snabbare än man hinner säja "rappakalja".

 

Däremot kan man besöka usa i tre månader på turistvisa som man som svensk inte behöva söka i förväg utan man fyller i ett kort vid inpassage, det kort man brukar fylla i på planet. Om det innefattar arbete vete tusan. Kommer ni ihåg när svenske prinsen av sverige fastnade i imigrationskontrollen?

-Är ni här för nöje eller affärer?

-Jag skall jobba här.

-Jasså, och vem är du då?

-Jag är prinsen av Sverige.

-

Länk till kommentar
Share on other sites

Du åker till usa för att jobba utan för att samordna med klienter. Jobbet faktureras från sverige och betalas till sverige via banköverföring. I din visumansökan anger du att du åker till USA för både nöje och business. Nöjet består av avkoppling med vänner och lite sightseeing. Business består av samordning med klienter.

 

Du åker alltså inte in till usa för att utföra arbete åt ett företag utan för att samla informationen du behöver för att utföra arbetet i produkten i sverige.

 

För att arbeta som anställd till ett företag i USA krävs arbetstillstånd som söks av företaget.

 

Det är en stor skillnad mellan att arbeta åt ett företag och att utföra en entreprenad åt ett företag från utlandet. Det är slutprodukten som räknas. Att samla in rådata är inte produkten.

 

Om prinsar reser med diplomatisk immunitet eller inte vet jag ej i det enskilda fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

16:9, det låter inte osannoligt det du säger så jag är helt övertygad om att du har rätt. Klart det måste vara så.

 

Berättelsen med prinsen skall inte läsas som de har imunitet. Det har de inte. Men jag tror att tjänstemannen bara väntade på rödluvan ochså, eller presenterade sig själv som maharadjan av istanbul.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...