frehåk Postad 13 maj 2008 Postad 13 maj 2008 Hej! Hur gör man för att stillbilder och texter ska få en bra kvalité på filmen. Bör man tex. alltid välja deinterlace eller kanske flicker remove i field options? Tycker nämligen inte att stillbilder och texter brukar bli så bra. Redigerar i premiere pro 2.0. /F. 0 Citera
High1ander Postad 13 maj 2008 Postad 13 maj 2008 Vart kommer stillbilderna ifran? Ska filmen projiceras pa TV eller dator? TV = Interlace Dator = De-Interlace (men kor inte de-interlace pa "vanliga stillbilder") 0 Citera
frehåk Postad 14 maj 2008 Författare Postad 14 maj 2008 Bilderna kan vara sådana som jag fotat eller en logga elller texter/bilder som jag gjort i photoshop. Har det någon betydelse om filmen spelas upp på en dataskärm eller tv-skärm!? En tv-skärm kan ju också användas som skärm till datorn. Det avgärande måste väl vara varifrån filmen spelas upp, från en dator eller från en DVD-spelare, eller!? /F. 0 Citera
16kolon9 Postad 14 maj 2008 Postad 14 maj 2008 För rullandet texter på TV; skippa fonter med anfanger. För stillbilder, scanna till ditt format på TIMELINE och lägg in där. Inte mycket mer du kan göra än att ta bra bilder till att börja med. 0 Citera
Max_H Postad 14 maj 2008 Postad 14 maj 2008 Och ytterligare ett tips: Ska du inte zooma/åka i bilden, se till att den har korrekt format från början. Skala inte om den i redigeringsprogrammet i onödan. Och undvik gamla kopparstick med 100.000 linjer... /Max 0 Citera
frehåk Postad 14 maj 2008 Författare Postad 14 maj 2008 "För stillbilder, scanna till ditt format på TIMELINE och lägg in där." Ursäkta men vad menar du? "Och ytterligare ett tips: Ska du inte zooma/åka i bilden, se till att den har korrekt format från början. Skala inte om den i redigeringsprogrammet i onödan." Du menar att en bild/text/logga ska ha tex. 1024*576 pixlar om man ska lägga det på en film i 16:9 formatet!? /F. 0 Citera
Max_H Postad 14 maj 2008 Postad 14 maj 2008 Antingen 1024 x 576 eller 720 x 576 med 1.422 aspect ratio. /Max 0 Citera
frehåk Postad 15 maj 2008 Författare Postad 15 maj 2008 När en text eller en bild rör sig snabbt så blir det streck när jag tittar i tex. mediaspelaren. Har prövat både avi och mpeg 2 format. Det försvinner dock om jag kryssar i deinterlace knappen när jag ska spara filmen. Men då blir vissa texter och annat inte lika skarpt längre. Hur ska jag göra? /F. 0 Citera
Max_H Postad 15 maj 2008 Postad 15 maj 2008 Alltid ett problem... Jag brukar köra, om jag från början vet att det ska göras för webben, ett progressive projekt. Då jobbar PPro i progressive mode redan från början. Då kan iofs videoklippen se skumma ut, men det brukar fungera. Du skapar en egen projekt-preset genom att klicka på fliken "custom", när man startar ett nytt projekt. Ändra render-setting till "No fields". /Max 0 Citera
frehåk Postad 15 maj 2008 Författare Postad 15 maj 2008 Måste jag inte ha filmat progressivt om jag ska redigera filmen i ett progressive projekt!? /F. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.