Gå till innehåll

35mm-optik på XL1s-test


Pompom

Recommended Posts

ser jävligt äckelbra ut!

men hur har du gjort? gör ett schema: vi andra har ju kört.. bl a:

 

action -> 35mm slr objektiv -> CD -> condenser lins -> +10 macro -> vx1000

 

hur har du gjort? om du använde en glugg på din xl1 så säg vilken.. ja, förklara helt enkelt allt.

:)

 

ladda upp några frames också... filmklipp... typ då kameran rör sig lite(om den gjorde det). om du inte har utrymme så maila mig på eric-ohman@telia.com så kan du få lösen till min ftp

Länk till kommentar
Share on other sites

Som det ser ut nu så har jag filmat igenom en Nikon F4:a och setupen är av det själet väldigt klumpig. SuperClamps och stativ, ytterst immobilt. På måndag ska jag slakta kameror och bygga ihop en prototyp där jag ersätter XL1:ans objektiv helt med min egna prototyp och har en fixerad optik mot mattskivan som också kommer att bytas ut.

 

Jag postar mer här när jag vet mer, men principen visar ju att en fullgod bild är möjlig med denna kombination.

 

EOS-adaptern kommer med en brännviddsförlängning på 7,2x. Värdelös mao, typ.

Länk till kommentar
Share on other sites

var tänkte du köpa din mattskiva utan grid? blir det nikon d-screenen eller? vilken glugg hade du på din xl1 när du filmade igenom?

 

problemet är ju vinjettering (i det här fallet benämnt "hotspot"). det uppstår inte eftersom du filmer igenom din nikon f4 som har en mattskiva som redan reduceras detta tack vare fresnel-glas på båda sidorna om själva mattskivan. då du köper en mattskiva utan grid, crosshair eller nåt.. en helt ren alltså. då kommer den inte att ha fresnel-glas så då kommer ditt material också börja ha samma vinjettering och problem som det du sett i mini35-tråden. provade filma igenom min tjejs minolta dynax 4 idag och det såg också skitbra ut faktiskt. förutom att mattskivorna är en slags "cirkulerad" plast så det som är i oskärpa ser lite skumt ut.. lite typ, randigt.

 

anyway... hjälp att hitta ett ställe med billiga nikon d-screens. scandinavian tar kring 750 spänn för dom! bhphoto tar 240 men då är frakten $35 haha, ett skämt.. plus tull osv. jessops har dom inte överhuvudtaget. att köpa begnagnat vore rätt idiotiskt eftersom man måste ju ha en kliniskt ren skiva.

 

 

- BANTE...

Jag tycker du borde prova slipa ner nå mer. Om man ägnar typ 4 timmar som dom på dvinfo.net gjorde (MINST(!!)) så borde man kunna få ett bra resultat tror jag. Upp till bevis, eller? ;)

Om du dessutom har sjyssta condenser-linser på båda sidor så får du ingen vinjettering och då kommer man inte upptäcka kornen tack vare en jämnljus yta.

 

jag är skitpeppad. snart når det här sitt mål känner jag!!!

// Eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...