Gå till innehåll

Manus till film


Luke

Recommended Posts

Okej, för den här storyn känns ungefär som mallen till en typisk Hollywood-actionfilm. En 100% ond karaktör, en 100% god karaktär, en händelse utförd av antagonisten som påverkar protagonisten/hjälten på ett personligt plan och däreigenom påbörjar en kedjereaktion, lite humoristiska repliker och ett lyckligt slut. Känns mer som en Austin Powers-ripoff, om jag får använda mig av ett sådant hårt omdöme ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej Luke.

Din historia är bra, men jag skulle bara ge lite kritik.

På ditt manus (eller om det är det du skrev) eller var det bara en story)

I alla fall, om det är ett filmmanus vill jag bara säga att du skriver bra för du skriver i rätt form som ett filmmanus skrivs (då menar att du skriver i nutid)

 

Men du skulle kunna sätta scene nummer på ditt manus, annars blir det svårt för den som ska regissera ditt manus att veta var scenen slutar och när börjar nästa scenen.

 

typ så här:

 

01. EXT/INT. SKOLGÅRDEN - DAG.

Och din text här.

 

Så fort mannen försvinner från skolgården då blir det en annan scene....

 

Du kan kolla på mitt filmanus som jag skrev och filmat in nyss.

 

http://www.willysmovie.cjb.net

Kändis livet.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

lwillyk81: Min erfarenhet är att man INTE ska sätta ut scennummer förrän i inspelningsversionen av manuset. Det krånglar till det när man ändrar och stryker. Vilket är vanligt att man gör ända in i det sista.

 

Undrar lite över ditt manus. En del scener leder ingenstans. Eftersom varje scen ska ha ett syfte tänkte jag bara påpeka det om du har blivit hemmablind och inte ser det. Väldigt många slarvfel också. Lite onödigt kanske...

Länk till kommentar
Share on other sites

Monic: Detta manuset "Kändislivet" är det första av alla jag skrev, då visste jag inte hur man skrev ett filmmanus. men när jag filmade in det många blev imponerade och filmen har t.o.m visats i Tv. Fast jag var tvungen att ändra lite på det men hela manuset. Jag tror att det beror på hur den som ska spela in filmen uppfattar manuset, det kan vara ett bra manus men ger ett dåligt resultalt. Så är det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst peace. Men du frågade efter vad folk tycker. Om manuset redan är filmat, sänt i TV och publiken blev imponerad, varför vill du då ha ytterligare kommentarer? Och varför lägga ut första versionen och inte inspelningsversionen? Det verkar inte riktigt som om du verkligen vill ha kritik tycker jag...

 

Om man kommenterar något och får ett försvarstal som svar är det ju inte så fruktbart, eller hur? Känns som om man gör något helt i onödan. Du vet redan allt, det var bara det att...

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...