Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Söker ett program som kan backa upp från en enhet till en annan automatiskt, tex från en intern hårddisk till en extern, och att den bara känner av vilka förändringar som gjorts och backar upp dom. Nån som vet? Gratis eller cash spelar ingen roll bara det funkar smidigt och är stabilt

Postad

Blev lite nojig, och skulle göra en ny backup, på mina runt 50 gb foton.

Efter att jag provat lite var mappen, borta på båda ställena.

Blev kallsvettig och insåg att flera års minnen var helt borta och jag såg framför mig att sista möjliga utväg var att skicka iväg hårddiskarna till ngt högteknologiskt företag som kan rädda data.

tack och lov hade jag lyckats fixa in mina 50 gb i några i några undermappar.

tog ngr min innan pulsen återgick till det normala

(inget fel på programet, bara jag som klantat:))

Postad

GK backup verkar funka skitbra, kollar så att synkroniseringen funkar nu, men det verkar inte va några problem, den är på svenska med så lätt att förstå

Postad

Visste inte ens att det fanns nån, är helt ny på backup. Var, hur?

Jag frågade faktiskt våran tekniker om windows hade nån egen men han visste inte

Postad

Nu skojar du? Och teknikern visste inte?

I XP heter programmet ntbackup.exe och startar så snällt från kommandoprompten. Då får man till och med en wizzard om man vill. Annars letar man i Start;Programs;Accessories;Systemtools;backup och får då också en wizzard om man vill.

Man kan starta propgrammet med en massa växlar och går att schedulera med antingen at-kommandot eller scheduleraren. Jag tror man till och med kan schemalägga innefrån wizzarden. Man kan välja att backa upp hela systemet, systemstate, välja filer, full backup, incrementell och diff. Hela rasket indexeras med datum och versionshantering. Man välja att backa till backupmedia (om man har) eller filyta.

Full backup är alla filer (som man väljer ut, om man vill) och incrementell backup är alla filer (som man väljer ut, om man vill) som ändrat sig sen senaste backup. Diff är alla filer som ändrat sig sen senaste full backup. Den senare är lite lättare att hantera om när man skall läsa tillbaka backupen. Man kan också välja om backup skall skriva över backupfilen, eller göra append (skarva på). Eller göra nya filer varje gång.

Och som sagt, allt går att schemalägga allt helt automatiskt, typ full backup på måndagar och diff varje dag.

Det går också att läsa tillbaka filer riktigt lätt, med datum och versionshantering.

Det här är faktiskt ett program som går att använda och används proffesionellt, typ på servrar. Ända skälet att köpa extra backupprogram är om man kör exchange-server eller databas-server som inte kan stoppas medan backupen körs (enligt min mening).

(Obserbera att backup.exe inte är nån skit-filsynkning/kopiering så man inte har en aning om versioner eller innehåll som bara skriver över befintliga filer)

Postad

Nä skojar inte, men han e nog inte så bra på PC, kör nog mest Mac, sen e han inte huvudtekniker men alltid den som är ledig så de e lättast att fråga han.

Diff är nog det jag är ute efter, vill itne göra en full backup varje gång, det tar för lång tid. Men om man tex har en fil på disk 1 och backar upp den till disk 2, tar bort filen på disk 1 och nästa gång backar upp med diff, tar den då bort filen från disk 2 med eller ligger den kvar?

Den sista meningen förstod jag inte riktigt

Postad

Windows backupen gör ju .bkf filer. Jag skulle helst vilja kunna se mina filer även på backup disken utan att behöva packa upp dom igen

Postad

Nja, du behöver inte göra full backup varje dag. Man gör det första gången eller en gång i veckan (eller månaden? Beror lite på hur mycket ändringar man hinner göra på en vecka). Sen kör man tex inkrementell varje dag. Då sparar man alla ändringar sen senaste backup, tex sen igår. Diff är alla ändringar sen i måndags, dvs det du backade upp på tisdagen backar du upp en gång till på onsdagen.

Om du backar upp alla filer i "mina dokument" på c: och sparar backupen på D:\backup så kommer du ha en enda fil i d:\backup, typ d:\backup\backup.bkp

När du vill ta tillbaka nått, startar du backup.exe och väljer restore och läser tillbaka den filen du markerar i programmet (med det datum du väljer). När du väljer så får du alla filer indexerade med datum och ett gränssnitt som liknar en filhanterare. När du läser tillbaka kan du välja att återläsa till annan plats än där den först låg (typ om du vill kolla i den). Om du raderar en fil, så är det bara att läsa tillbaka den.

Om du sparar sönder en fil, och inte märker det, kan backup.exe ta tillbaka föregående backup. Om den också är trasig, backar du ett par dagar till, tills du hittar en version som inte är trasig.

Att ha en exakt filstrukturskopia på en annan disk är inte backup. Det är enbart fil-synk och funkar inte effektivt. Du behöver inte se filerna i backupen, men vill du titta, så startar du backup.exe och tittar där.

Precis som du säger, vid filsynk har du inte en aning. Du kommer bara få dubbel uppsättning korrumperade filer.

Postad

Om jag backar upp, låt oss säga, varje dag med diff. Så har jag ett projekt med en videofil på 10gb och 3 jpg-bilder. Så gör jag en backup på den på måndag, den sparar till en bkf-fil, ändrar lite i bilderna på tisdagen och backar upp igen, kommer en till bkf-fil skapas då med min 10gb videofil och dom 3 bilderna eller kommer det bara skapas en fil med dom 3 bilderna som jag ändrat? Sen kanske jag vill radera lite filer för att få utrymme på min disk 1, men jag vill samtidigt kunna gå in och hämta samma 10gb videofil från min backup för att använda i ett nytt projekt. Då låter inte windows egna som en bra lösning.

Postad

Du kan välja, men det snålaste alternativet blir att du sparar undan 10 bg videofil och 3 jpgbilder på måndagen som full backup i en bkf-fil. På tisdagen ändrar du i i bilderna och kör en diff. Då backas endast bilder upp (eftersom de övriga 10gb är redan backade) i samma bkf-fil.

Raderar du filer på c: finns de kvar i backupen och kan läsas tillbaka när du vill. Det är så praktiskt taget alla backuper fungerar och det är du själv som bestämmer hur schemat ser ut. Det är inte programmet som bestämmer utan du själv.

På riktigt har man förståss band och man byter band mellan varje fullbackup. Om man inte har band, kan man göra en ny bkf-fil för varje vecka vid varje full backup. När man tycker att tex tre veckors backup är tillräcklig backup kastar man de gamla bkf-filerna och sparar tre versioner av bkf-filer. Det är du själv som bestämmer.

Att ha fullbackup på måndagar är ett exempel bara. Man kan köra full backup på ny bkf-fil varje dag om man vill, bränna dem och arkivera. Eller bara göra en enda fullbackup och köra bara inkrementella till samma fil hela tiden.

Edit: Kör hjälpen i startmenyn och sök på backup så får du en utförlig kurs i backup. Jag lovar att det är såhär man kör proffesionell backup. Det enda som skiljer är möjligen att man köpt backup av Veritas, men det ändrar inte principen.

• 4 veckor senare...
Postad

Jag har för mig det bara är vissa versioner av windows som har medföljande programvara för säkerhetskopiering. När det gäller exempelvis Windows Vista så är det bara business, enterprise och ultilmate versionerna som har fullständiga backup-funktioner.

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/n/choose.mspx

Jag är lite skeptisk till att använda backup-program som skapar arkiv-filer istället för att kopiera filerna rakt av. Om man till exmpel byter operativsystem så stödjs kanske inte detta filformat längre.

Postad

Jodå, det gör det. Alla versioner av Windows har backupprogramvara, men homeversionerna installerar det inte default alla gånger. Finns i windowskomponenter.

Vista är jag lite mer osäker men jag tror det är schemalagda backupper som inte funkar, men manuell skall vara som vanligt. Jag har inte haft tillfälle att lägga händerna på Basic vista nångång. Men å andra sidan är jag tveksam till om nån skall redigera med basic vista.

Och, det är backuper som är designade för att spelas in på band. Men att man lagt till att det går att spara dem på disk också. Det är för backup. Om man vill spegla eller filarkivera så är det en annan sak. Eller bränna på tex media. Då kanske man vill ha filkopior. Men då får du ingen indexering eller versionshantering av backupperna.

Backup.exe är till för daglig backup där man kan leta fram banden när det går åt skogen. Om man har tex två eller tre band som man roterar så faller backupen över åldershorizonten efter en tid i alla fall.

Ett annat sätt kan vara att slå på shadow copy i windows. Det är ingen riktig backup, men kan återställa av misstag överskrivna eller raderade filer, dvs ta tillbaka föregående version. Är inte heller arkivbeständigt.

Edit: Jo, det var som jag trodde. Automatisk backup finns inte i Home basic eller vista starter. Däremot tjatar de om att man skall komma ihåg att backa upp datorn.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...