Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hey! Köpte idag en Canon HV20, har filmat litegrann och ska lägga över på datorn, men noob som man är och utan tidigare erfarenhet undrar jag vad det är jag behöver? Spelar in på minidv band och har förstått från manualen att man måste ha något kort i datorn för att kunna överföra? Om man inte spelar in på ett minneskort dvs. (Vilket ger egentligen bäst kvalite?) Sååå, var får ja tag i ett sånt kort för att kunna överföra till datorn? Har inte firewire, bara usb.. Tacksam för svar! Hittade ingen forumsdel som passade bättre att ställa frågan i så ber om ursäkt om den ligger helt galet..

Trevlig helg!

Postad

Du ska föra över filmen med firewirekabel till datorn. Kort till datorn är ganska billigt. Finns nog i din närmaste databutik.

USB-överföring är för stillbilder.

Min HV-30 ger otroligt fin film, men kräver enorm kraft av datorn när man ska föra över cinema-kvalitet, vanlig dv 725x546 pix ska inte bli problem.

/nils

Postad

övriga frågor om HV20 och om du kan engleska... då finns ju alltid forumet http://www.hv20.com ;)

Mig veterligen så kan inte HV20 spela in på minneskortet... så bäst video blir ju på bandet i HDV-läge... eller ja... riktigt bäst bild får du genom att koppla upp HDMI-sladden till ett specialfångarkort så du får 1920x1080p 4:2:2-bild (eftersom det ska då fångas innan den går genom HDV-codecen (som minskar upplösningen till 1440x1080p 4:2:0))...

Överföring av HDV-strömmen till dator måste du ha Firewire för att uppnå. som Team_Fagott säger... FW-kort är billigt... och är oftast inte svårare att installera än att trycka in i ledig PCI-kort-plats (fråga närmsta datorspelande ungdom om du är osäker så kan han fixa det på en pisskvart;)).

Jag är också stolt ägare av hv20... välkommen in i klubben:e När du fixat intankningen så råder jag dig att läsa dig in på hur man kommer runt den uppenbara avsaknaden av helt manuella exponeringskontroller. ( http://www.hv20.com/showthread.php?t=180 )

Postad

Tack som fan boys ! .. Känns som ja fattar lite bättre nu, får bli att installera ett firewire kort då och hoppas att allt ordnar sig =) Har varit inne en hel del på hv20.com, speciellt och kollat footage, är inget proffs på engelska om man säger så, haha. Tack än en gång ;)

Postad

Tänkte störa lite till.. Ska köpa ett firewire kort nu idag om allt går som planerat men tänkte höra så att datorn räcker till först? Jag har en helt tom dator stående som jag tänkte använda till att pyssla med film/video i..

specifiken på den är:

Unknown CPU type

1.53 GHz, 512 mb ram

Vet att detta inte är mycket att hurra för men skall som sagt inte ha något annat än film/video i den.

Undrar även om jag ska köpa några extra sladdar till? Blir bara tokig om jag kommer hem och ytterligare saker fattas haha.

Mvh

Postad

StenR: Tack!! .. Ännu en fråga, jag dyker tydligen bara på problem hela tiden, eller ja, ingenting verkar vilja det jag vill.. Var och köpte en firewire port nu för en stund sen (FireWire Boost), har stoppat i den i en PCI port men det händer absolut ingenting med datorn? Får inte upp något meddelande, ingen ny hårdvara eller nånting, vad är felet? Har provat ansluta kameran också men det händer ingenting då heller, har testat båda PCI portarna ? Tacksam för svar !

Postad
Har du satt i CD:n som följde med kortet? Ser du några röda kryss i Enhetshanteraren?

Det medföljde ingen cd, gick in på tillverkarens hemsida och kollade då jag tyckte detta var lite konstigt, där står det att windows fixade allt själv.. Där är ett rött kryss i Enhetshanteraren japp, ''Andra enheter / RAID - Styrenhet'' med en gul ikon ?

Postad
Hittar du ingen "1394 Net Adapter" under Nätverkskort?

Nix, finns bara en som heter ''Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC? Tycker detta är lite märkligt :P

Postad
Nix, finns bara en som heter ''Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC? Tycker detta är lite märkligt :P

Och du kör Windows XP? Har du kollat att du tryckt i kortet ordentligt?

Postad
Och du kör Windows XP? Har du kollat att du tryckt i kortet ordentligt?

Yes, XP.. De sitter stenhårt, och provat båda dom lediga portarna, får fan tuppjuck på detta snart ;P ..

Postad
Yes, XP.. De sitter stenhårt, och provat båda dom lediga portarna, får fan tuppjuck på detta snart ;P ..

Har du prövat det som står i manualen för kortet, att ansluta den kortet till den interna strömförsörjningen i lådan, dvs samma sorts kontakt som till den interna cd/dvd-brännaren?

Postad
så bäst video blir ju på bandet i HDV-läge... eller ja... riktigt bäst bild får du genom att koppla upp HDMI-sladden till ett specialfångarkort så du får 1920x1080p 4:2:2-bild (eftersom det ska då fångas innan den går genom HDV-codecen (som minskar upplösningen till 1440x1080p 4:2:0))...

Vad heter ett sånt kort? var finns det?

ha de!

De va inget - har hittat grafikkort. Men menar du att själva filmen blir i bättre i kvalite när du ÖVERFÖR till datorn med HDMI kabel eller menar du att det ser snyggast ut när man VISAR upp det via HDMI?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...