Don_Burro Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Hej. Jag och några kompisar har skrivit ett manus som vi just nu filmatiserar. Arbetsnamnet är "Författaren" än så länge. Tänkte lägga upp det här och höra vad ni tycker om det. Det handlar om en ung man i 23-24 årsåldern som låter sitt liv kretsa kring de författardrömmar han har. Enjoy!Screenplay FÖRFATTARE.pdf 0 Citera
Shelly Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Jag har uppenbarligen börjat ta skada av alla manus jag läser för jag irriterade mig på alla närbilder. Om du vill att vi ska se ett anteckningsblock och en bläckpenna som skriver för fullt, skriv det. Försök att lura oss till att se saker i närbild genom att bara skriva det som ska visas. ”Ett anteckningsblock, en bläckpenna far fort över sidan.” Hoppa sedan till tex ”Intensiva mörka ögon, fokuserade.” och sedan ”Pennan klottrar över allt som nyss blev skrivet” tex alltså. Så känner jag och jag kanske är den enda men föredrar det istället för en massa närbilder. Som lite wannabe författare själv så måste jag säga att jag gillar det fast det känns inte riktigt som om du nått hela vägen. Eric borde vara ordentligt på botten, det borde vara värre än så här så att han verkligen känner att man måste ge upp drömmen för att kunna överleva. Krossa honom ordentligt, nu känns det som om (visst han blev av med jobbet) det bara är ett refuseringsbrev och syrran som skriker på honom, det behövs lite mera för att det ska gå hem hos mig. Men jag gillar det, att välja bort en dröm kan inte vara lätt, svårt val så visa hur svårt det är för Eric att ta det beslutet. 0 Citera
jbergman Postad 2 maj 2008 Postad 2 maj 2008 Ja, alla de där explicita kamerainstruktionerna gjorde att jag gav upp på första sidan, men så är det ju inte heller särskilt intressant att kommentera ett manus som redan är i produktion. /Jakob 0 Citera
Don_Burro Postad 3 maj 2008 Författare Postad 3 maj 2008 Då är det tydligen lite skiftande åsikter gällande kameraanvisningar i manus. I ett tidigare manus som vi skrev fick vi påbackning av vår lärare i Rörlig Bild eftersom han tyckte att vi borde skrivit mer "tekniskt" och mer förklarande när det gällde kameravinklarna. Fast det kanske var för att han inte kunde se filmen framför sig annars, hehe =P Tack ändå. Även om filmen är i produktion så tar jag gärna emot kritik. 0 Citera
tomgrejs Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 Det finns ju olika slags manus, ett som man skriver helt utan anvisningar vare sig till regi, skådisar eller andra medarbetare. tex, foto ljus osv. För det är inte författarens jobb att göra det. Och det är det vanligaste manuset. Dels för att det går så mycket smidigare att läsa och kameraåkningar är aldrig relevant.. Om det nu inte är så att det ska vara ett intepslningsmanus, sk. shooting script. där kan man skriva med ganska mycket. men det är inget mer än medarbetarbna behöver ta del av. så lägger man upp ett manus på voodootex, får man tänka oss som tänkta skådisar, regissörer, producenter elle rnågot annat. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.