Najka Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Finns det någon mölighet att få bort dessa vindpustar i redigeringen? Hur gör jag detta isf? Har final cut... Pleeease help meee! 0 Quote
Luzer Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Om de ligger långt ner i registret kan du få bort mycket genom att skära bas (lowcut, finns i FC). Men beroende på var de ligger så kan man ju skära olika mycket. Under dialog tex vill man gärna ha kvar det mesta under 150Hz eller nåt beroende på hur scenen ser ut eller vad för typ av röst det är. Rör det sig om nån atmosfär eller liknande är det ju enkelt att bara limma över med annat ställe. Du får helt enkelt prova dig fram och se hur högt du behöver skära och hur mycket det påverkar. Blåser det mycket och ligger högre i registret är det så gott som omöjligt att få bort, bara att hoppas på att det inte ligger i dialogen. 0 Quote
JRvideo Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Jag har Ppro och har filmat mycket på en båt. Vet du hur jag gör där för att få bort brus och vind... 0 Quote
hampusforev Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Nej? Hur som helst, jag vet inte riktigt vad för möjligheter du har i FCP. Jag har Ppro och exporterar över ljudfilen till Soundbooth där man kan göra "noise-reduction". Brukar fungerar. Sen som Luzer säger så kan du väl kolla på ljudspectrumet och se vart det stör. 0 Quote
16kolon9 Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Du kan alltid installera rerecord-filtret på din kamera och ... 0 Quote
JRvideo Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Du kan alltid installera rerecord-filtret på din kamera och ... ooh..... 0 Quote
Recommended Posts