Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vill börja med att säga att jag är nybörjare och kan inte så mycket om teknik. Har in iMac med 1 GB minne och har köpt en Canon HV 30. När jag ska föra över min första inspelning från kameran till iMovie så spelas allting in i hastigheten 1/2. Hur ändrar man hastigheten så att videon spelas upp med rätt hastighet. Har letat på forumet och i bruksanvisningen utan att hitta rätt information.

Tacksam för hjälp.

Postad

Jag har en 20 tums iMac, 1.8 MGZ och 1 GB ram. Behöver jag en kraftfullare eftersom det går med halva hastigheten både under import och när jag spelar upp i iMovie.

Vet någon vad som krävs i ram och prestanda för att importen inte ska lagga.

Postad

Jag vet inget om Mac men kan ju våga mig på en gissning eftersom du inte fått något annat svar.

Om du spelar in med din kamera i SD-läge (Standard Definition = 720*576) så tycker jag att din mac skulle hinna med.

Om du däremot spelar in i HD läge så tror jag att Canon HV30 använder HDV format vilket är ett mycket mer komplicerat kompressionsformat. Detta behövs för att kunna klämma in så mycket data på bandet som HD kräver. För att packa upp detta i realtid krävs ordentlig "datorkraft" och det är här jag gissar att din dator inte riktigt hänger med.

Om du spelar upp din film direkt till en monitor/TV genom kamerans analoga utgång så bör bandets innehåll spelas upp utan problem. Jag förutsätter att kameran har en analog utgång.

Om min gissning stämmer så behöver du alltså en kraftfullare dator.

Det finns säkert fler användare här på forumet som kan detta bättre så vänta ett tag så dyker det nog upp någon.

Postad

Tack för svar. Du bekräftar det jag misstänker. Nu är bara frågan vad som krävs i prestanda för att importen ska bli problemfri. Räcker min iMac till överhuvudtaget. Jag kan lägga in ytterliga 1 GB ram, sedan är det stopp vad gäller minne. Kan detta räcka eller behövs det mer. Processorn kan jag inte göra någonting åt.

Postad