Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vill börja med att säga att jag är nybörjare och kan inte så mycket om teknik. Har in iMac med 1 GB minne och har köpt en Canon HV 30. När jag ska föra över min första inspelning från kameran till iMovie så spelas allting in i hastigheten 1/2. Hur ändrar man hastigheten så att videon spelas upp med rätt hastighet. Har letat på forumet och i bruksanvisningen utan att hitta rätt information.

Tacksam för hjälp.

Postad

Jag har en 20 tums iMac, 1.8 MGZ och 1 GB ram. Behöver jag en kraftfullare eftersom det går med halva hastigheten både under import och när jag spelar upp i iMovie.

Vet någon vad som krävs i ram och prestanda för att importen inte ska lagga.

Postad

Jag vet inget om Mac men kan ju våga mig på en gissning eftersom du inte fått något annat svar.

Om du spelar in med din kamera i SD-läge (Standard Definition = 720*576) så tycker jag att din mac skulle hinna med.

Om du däremot spelar in i HD läge så tror jag att Canon HV30 använder HDV format vilket är ett mycket mer komplicerat kompressionsformat. Detta behövs för att kunna klämma in så mycket data på bandet som HD kräver. För att packa upp detta i realtid krävs ordentlig "datorkraft" och det är här jag gissar att din dator inte riktigt hänger med.

Om du spelar upp din film direkt till en monitor/TV genom kamerans analoga utgång så bör bandets innehåll spelas upp utan problem. Jag förutsätter att kameran har en analog utgång.

Om min gissning stämmer så behöver du alltså en kraftfullare dator.

Det finns säkert fler användare här på forumet som kan detta bättre så vänta ett tag så dyker det nog upp någon.

Postad

Tack för svar. Du bekräftar det jag misstänker. Nu är bara frågan vad som krävs i prestanda för att importen ska bli problemfri. Räcker min iMac till överhuvudtaget. Jag kan lägga in ytterliga 1 GB ram, sedan är det stopp vad gäller minne. Kan detta räcka eller behövs det mer. Processorn kan jag inte göra någonting åt.

Postad

Är det HDV eller SD du provar med?

Kan du spela upp din video direkt från kameran till t ex TV?

Om det går direkt från kameran med både SD och HDV så ligger problemet i datorn.

Som sagt jag kan inte macen men jag tvivlar på att det räcker med mer minne om du inte har en massa program snurrande i bakgrunden.

Åtminstone SD borde kunna fungera att läsa in till disken förutsatt att din hårddisk inte är nästan full och fragmenterad. Men HDV kräver väldigt mycket mer kraft både vad gäller processor och vad gäller snabbhet på diskarna.

Postad

Jag provar med HDV (HDV 1080i), det är där problemet uppstår. Jag kan tanka in i läge HDV 720p men då med sämre bildkvalitet. Jag har ca 100 GB ledigt utrymme på hårddisken och inga program som tar kraft i bakgrunden så jag tror inte att det är problemet.

Om det skulle räcka med ytterligare minne så är det möjligt att lösa men behövs det en ny kraftfullare dator då är det en helt annan sak.

Visserligen kan jag leva med en något sämre bildkvalitet men poängen var ju att kunna njuta av HDV-kvalitet.

Postad

Om det funkar med 720p så tycker jag att du inte skall bekymra dig utan behålla det. Att du tycker dig uppleva sämre bildkvalitet är nog mest beroende på att 1080i är interlaced och att 720p är progressivt. Det är en väldigt marginell skillnad. Datorns monitor är sämre på att visa interlaced TV än vad en vanlig TV-apparat är. Prova med att ansluta din kamera till HDMI-ingången på en TV så ser du skillnaden.

SVT HD sänder i 720p och t ex Canal Digital i 1080i och att se skillnad är svårt. Det finns tillfällen när det ena är bättre än det andra formatet beroende på hur bilden förändras från en ruta till nästa.

Att 1080i inte går bra pekar på att datorns kapacitet inte räcker riktigt. Om du har en hårddisk i maskinen och har kvar 100GB på den garanerar inte heller att datorn hänger med.

Det skall ju till ordentligt med resurser att först läsa in ett antal bildrutor, sedan jämföra informationen mellan det antal rutor som ligger mellan referensrutorna, sedan utifrån detta beräkna hur rutorna mellan referensrutorna ser ut och slutligen skriva in resultatet på hårddisken. Allt detta skall hinnas med under tiden som nästa grupp av rutor kommer in.

Har man bara en hårddisk så skall datorn förutom att hinna med ovanstående operation hinna med att hämta instruktioner från samma hårddisk om vad dels videoprogrammet skall göra och dels vad alla andra program som finns i datorn skall göra samtidigt. Då vill det till att det finns så få flaskhalsar som möjigt.

En av de största flaskhalsarna är kapaciteten på dels disken och dels kommunikationen med disken. Är det sedan så att disken är fragmenterad så måste datorn dessutom hinna med att hitta de lediga ytorna på disken som kan ta mot videodata och koppla ihop de ytorna med andra lediga ytor för att få ihop en sammankopplad kedja av ytor där hela videofilen lagras.

Postad

Tack för ditt utförliga svar. Jag är nöjd med 720p och får nu istället koncentrera mig på att använda kameran så skickligt som möjligt. Tack än en gång.

Postad
SVT HD sänder i 720p

Helt OT jag har hört att de jobbar med DVCpro HD. Vet du om det är 720p25 eller 720p50. Eller kanske rent av båda, beroende på vilken typ av program?

Postad

Vet inte vilken variant SVT valt. Har sett en artikel från någon av deras tekniker om detta och motiveringen varför de inte använder 1080i men har glömt var.

Postad

SVT sänder i 720P 50, så vitt jag kommer ihåg, främst av bandbreddsskäl. Jag såg en massa exempel som SVT gjorde åt EBU (filmat med 70mm film) och där var 720P 50 klart bäst. Och jag tycker, precis som Pehrbau skrev, att det är svårt att se skillnad (fast jag har inte detaljstuderat dock).

Internt kör dom DVCPro 25 och 50 för SD men anger i sin HD-leveransspecifikation att dom vill ha leverans som HDCAM SR eller vid undantag HDCAM. Produktionsformat ska 720P 50 eller 1080psf 25 i 10-bit 4:2:2.

Master-bandet, har jag också för mig, kan vara både 1080 eller 720P 50 för konverteringen sker vid utsändningen.

HDV ej godkänt som HD... Fast specen jag har, har nått år på nacken så det kan ju ha ändrats.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...