potatis18 Postad 21 april 2008 Postad 21 april 2008 hej Jag har funderat på att köpa ett videoredigerings program. Jag har processor Intel Celeron och på de program som jag har hittat är systemkraven att man ska ha Pentium. Funkar det att använda programet ändå? lr kommer det inte funka? tacksam för svar 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 på programet står det troligtvis pentium eller SENARE, celeron är senare. så ja det kommer funka, i a f om det är ett relativt nytt program. Abbe 0 Citera
potatis18 Postad 22 april 2008 Författare Postad 22 april 2008 på programet står det troligtvis pentium eller SENARE, celeron är senare. så ja det kommer funka, i a f om det är ett relativt nytt program. Abbe ok tack så mkt, jag trodde att pentium var nyare än celeron :P aja men tack 0 Citera
jmalmsten Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 ok tack så mkt, jag trodde att pentium var nyare än celeron :P aja men tack namnet "pentium" om jag minns rätt kom av att intel började bygga processorer som byggde på 586-arkitektur jämfört med de tidigare 386 och 486-datorerna (pent- från penta som betyder 5). Ett bra tag körde intel med både pentium och celeron och då var celeron en slags budget-variant av pentium... jag antar att dom slutade räkna uppåt eftersom det skulle vara svårt att uttala hextion, septempium, etcetera... så istället körde dom pentiumII, pentiumIImmx, pentiumIII, etcetera... Nu verkar ju celeron ha gått om pentium och blivit normala processorn dock... Nu är det ju även fler än en kärna i dom... dual core quad core etcetera... Men allt detta säger jag ur mitt minne som föredetta datornörd... jag kan ju minnas fel på flera punkter... Nu minns jag plötsligt varför jag alltid föredragit att spela spel på konsoller... ;) 0 Citera
DDeridex Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Intel skulle ha fortsatt med 586 efter 486 men AMD eller om det var Motorola snodde patentet på namnet 586, kommer dock inte ihåg om AMD/Motorola någonsin använde det. Därav namnet Pentium. Observera att det är något som jag läste i en usel datatidning årgång typ 96 så jag kan inte garantera att det är så. 0 Citera
jmalmsten Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Intel skulle ha fortsatt med 586 efter 486 men AMD eller om det var Motorola snodde patentet på namnet 586, kommer dock inte ihåg om AMD/Motorola någonsin använde det. Därav namnet Pentium. Observera att det är något som jag läste i en usel datatidning årgång typ 96 så jag kan inte garantera att det är så. tycker jag känner igen den historien jag också... men som sagt... källan tål inte mycket granskning... 0 Citera
ronnylov Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Ofta skriver de minst pentium4 i systemkrav men har man en någorlunda modern dator så funkar det då med alla processorer från intel och AMD (även celeron och sempron). Om din dator är någorlunda ny (helst inte äldre än 3 år) så ska det nog fungera bra även om det kanske kan vara segt att komprimera video. Men man kan ju alltid låta den jobba över natten med sådant som tar lång tid. 0 Citera
jbergman Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Intel skulle ha fortsatt med 586 efter 486 men AMD eller om det var Motorola snodde patentet på namnet 586, kommer dock inte ihåg om AMD/Motorola någonsin använde det. Därav namnet Pentium. Nej, det där stämmer inte så vitt jag minns. Anledningen var att sifferbeteckningarna (386, 486 etc) inte kunde varumärkesskyddas. Det hade därför varit möjligt för AMD att kalla en processor för exempelvis "AMD 586". Intel ville slippa risk för sammanblandning och valde därför "pentium", vilket utan problem kunde varumärkesskyddas. /Jakob 0 Citera
beta75 Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Jag so had för mig att det hade med denna produkten att göra: Länk Det var det jag fick höra när det begav sig i alla fall. Min världsbild håller på att få sig en törn inser jag..... /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.