Gå till innehåll

Det sjunkna inseglet (39 sek)


kg.stenb.org

Recommended Posts

Liten parodi på en scen i Det sjunde inseglet:

 

 

Visades som exempel på "sweded" (eller låter "swedad" bättre på svenska?) film av Nyhetsmorgon (TV4) i går torsdag. De tappade dock bort ljudet och beskar bilden konstigt. Deras recensent nämnde den också som ett av få exempel på svenska filmer som blivit "sweded". Sen är frågan om det verkligen är en "sweded" film eller mer en vanlig parodi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Termen "sweded" kommer från långfilmen Be Kind Rewind (premiär i dag!) och går ut på att man gör en lågbudgetnyinspelning av en känd film. Vanligtvis är sweded versionerna kortare än originalen. På tex YouTube har det på senaste tiden dykt upp en massa sweded-filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, jag skulle nog säga att det mer är en parodi. Lite småskoj är den i af, men Draculafiskarna va bättre =)

 

Håller med om att Draculafilmen är bättre. Den står för sig själv och har en början, mitt och slut medan detta bara är en parodi på en känd filmscen.

 

Har hunnit smälta det hela nu i alla fall. Förra söndagen efter att spenderat hela helgen med att filma en svensk-persisk kortfilm hade jag fortfarande lite energi och tänkte att det skulle vara kul att klippa ihop någonting som kunde vara med i Stockholms filmfestivals sweded-tävling.

http://www.stockholmfilmfestival.se/bekindrewind

 

Redan 2005 spelade vi in Sjunde inseglet-fiskarna och jag kom på att det borde gå använda. När dessutom jag kom på titeln "Det sjunkna inseglet" insåg jag att jag måste göra ett försök. Det var bara att leta upp hårddisken med materialet i min gamla kraschade dator. Skruva ut den och kopiera över allt till nya redigeringsdatorn och sätta igång att redigera. Kl 2 på natten till måndag var filmen uppladdad till Stockholms filmfestival.

 

Under tävlingen på tisdagens förhandsvisning av Be Kind Rewind vann vi inget pris men fick i alla fall höra att TV4 var intresseradde av att visa bitar ur några av Sweded-filmerna. Så när jag kom hem 12 på natten fick jag ladda upp filmerna igen, denna gång i högupplöst kvalité.

 

Sedan på torsdagsmorgon sitter jag klistrad framför Nyhetsmorgon och plötsligt under slutet av Be Kind Rewind recensionen nämner Cicci Renström Suurna Det sjunkande inseglet (även om hon sa lite fel på titeln).

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.384886&renderingdepartment=2.4034

Problemet var bara att hon sa att filmen fanns på YouTube vilket den inte gjorde så det var bara att sätta igång och ladda upp den dit också :)

 

Efter nyheterna visade TV4 sedan lite av filmen också!

 

Från att komma på titeln kl 19 på söndagkvällen till att få en tv-visning av filmen på torsdagmorgonen är ju hyfsat snabbt tycker jag. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att Draculafilmen är bättre. Den står för sig själv och har en början, mitt och slut medan detta bara är en parodi på en känd filmscen.

 

Har hunnit smälta det hela nu i alla fall. Förra söndagen efter att spenderat hela helgen med att filma en svensk-persisk kortfilm hade jag fortfarande lite energi och tänkte att det skulle vara kul att klippa ihop någonting som kunde vara med i Stockholms filmfestivals sweded-tävling.

http://www.stockholmfilmfestival.se/bekindrewind

 

Redan 2005 spelade vi in Sjunde inseglet-fiskarna och jag kom på att det borde gå använda. När dessutom jag kom på titeln "Det sjunkna inseglet" insåg jag att jag måste göra ett försök. Det var bara att leta upp hårddisken med materialet i min gamla kraschade dator. Skruva ut den och kopiera över allt till nya redigeringsdatorn och sätta igång att redigera. Kl 2 på natten till måndag var filmen uppladdad till Stockholms filmfestival.

 

Under tävlingen på tisdagens förhandsvisning av Be Kind Rewind vann vi inget pris men fick i alla fall höra att TV4 var intresseradde av att visa bitar ur några av Sweded-filmerna. Så när jag kom hem 12 på natten fick jag ladda upp filmerna igen, denna gång i högupplöst kvalité.

 

Sedan på torsdagsmorgon sitter jag klistrad framför Nyhetsmorgon och plötsligt under slutet av Be Kind Rewind recensionen nämner Cicci Renström Suurna Det sjunkande inseglet (även om hon sa lite fel på titeln).

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.384886&renderingdepartment=2.4034

Problemet var bara att hon sa att filmen fanns på YouTube vilket den inte gjorde så det var bara att sätta igång och ladda upp den dit också :)

 

Efter nyheterna visade TV4 sedan lite av filmen också!

 

Från att komma på titeln kl 19 på söndagkvällen till att få en tv-visning av filmen på torsdagmorgonen är ju hyfsat snabbt tycker jag. ;)

Jo, det är ju defenitivt en merit! Grattis till det antar jag :)

Men jag måste säga att jag tyckte att filmen var fruktansvärt torr och tråkig, tyvärr. Några klipp med fiskar och en dialog på 20 sec håller inte helt enkelt. Mer action, alltså handling, kanske få med en av intrigerna ifrån filmen, hade hjälpt.

 

Ett tips för Swedade filmer är denna som är lite små rolig: http://www.youtube.com/watch?v=AtSYLGXnnE8 Sagan om ringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken är att den skulle ha en väldigt torr humor (fast den utspelar sig i vatten). Sen håller jag (precis som jag skrev ovan) med om att det inte är mycket till handling utan bara en parodi på en scen. Hade det inte varit för att de på Stockholm filmfestivals sweded-tävling uppmanade en att filma en kortvariant på en känd film eller en FILMSCEN hade jag nog aldrig färdigställt Det sjunkna inseglet just pga avsaknade på handling.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...