Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar om nån har några erfarenheter av att producera musik som ska användas i tv, och vad man kan ta betalt för det? Jag har en nämligen en grej på gång, men är lite osäker vad man kan begära som kompensation. Tillexempel bör man ta mer för en introlåt som kommer att sändas flera gånger (i serien), eller ska man gå på tiden det tog att skapa musiken?

Alla tips är välkommna.

Posted
Hej

Jag undrar om nån har några erfarenheter av att producera musik som ska användas i tv, och vad man kan ta betalt för det? Jag har en nämligen en grej på gång, men är lite osäker vad man kan begära som kompensation. Tillexempel bör man ta mer för en introlåt som kommer att sändas flera gånger (i serien), eller ska man gå på tiden det tog att skapa musiken?

Alla tips är välkommna.

Va e de för Tv grej? blev lite nyfiken. :P

De beror väl lite på om de e lokaltv eller en större tvkanal. Om det är en större tvkanal så ska du definitivt stimma musiken så får du mycket pengar. men om det är en mindre lokaltv kanal så har dem oftatst inte så mycket pengar, så dem vill betala en engångskostnad för att få spela dem så så mycket dem vill. Men som sagt om de e lokaltv så kan du nog inte begära mer än ett par hundra för varje grej.

Posted

Du har rätt till ersättning varje gång låten spelas, och ett sätt att se till att få den ersättningen är att ansluta sig till STIM så sköter de indrivningen av pengarna. Det finns standardmallar för hur stor den ersättningen ska vara (STIM vet mer). Utöver det kan du ta betalt för själva arbetet att göra låten, och där är det rent marknadspris som gäller, och det kan ju variera hur mycket som helst.

Posted

fast om det är lokaltv vi pratar om är det inte alltid någon skyldighet att rapportera in till stim. har råkat ut för det vid ett par tillfällen, även med lokalradio så ta reda på detta i förväg. Fråga både producenten och stim. fast om det är svt behöver du inte bry dig...