Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kort och gott; hur ska man göra för att filmen inte ska vara inerlaced om jag vill exportera med Xvid codec? Ska man först göra en vanlig okomprimerad exportering där man deinterlacar materialet och sen exportera till Xvid? Tveksamt om det ens fungerar. Men då återstår frågan; hur gör man? Xvid är ju omåttligt populärt så att det går är det ingen tvekan om. Men när jag bara sparar ner den färdiga filmen med Xvid så är det inerlacat. Fattar inte vad problemet är - alla andra codecs fungerar men inte Xvid.

Posted

Kanske hjälper lite om du talar om vilka program du använder. Det är t.ex. inte några problem att göra deinterlacingen i virtualdub eller via avisynth och spara till xvid. Om du lägger in deinterlacing-filter i ditt redigeringsprogram och sparar till xvid där borde det bli samma sak.

Posted

Så här arbetar jag:

Kör in filmen i Vegas. Sparar ner den som 2pass Xvid och lägger på ljudet manuellt som mp3-spår i Virtualdub, och sparar som direct stream copy. Om du är snäll och berättar hur man de-interlacar när man ska spara en fil i Virtualdub så slipper jag börja leta.

• 4 months later...