Gå till innehåll

2min klipp på 10mb för mac och win


orrbo

Recommended Posts

Hejsan!

Håller på och mekar lite med bästa möjliga sätt att komprimera ner 2 minuters klipp till ca: 10mb och undrar vilka inställningar/filformat som är optimala (både ur liten filstorlek, bra bild och kompabilitet) för dels windows men även macintosh.

 

Filmerna måste kunna ses av 99,999% av windows och mac användare, och får inte vara mycket större än 10mb som sagt.

 

MOV är kanske självklart för mac? vad vet jag? men vilken compressor osv?

 

AVI för windows kanske? eller WMV? Help needed!!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ankattakk]om du har premiere så komprimerar du som WMV, altså altså användandes av WMP 9 codecsen. Då får du bra kvalité och filerna tar inte mycket plats, beror på om du väljer kompression för 256kb/s lr 512 lr kanske till o med 1024...[/citat]

 

Ajo, men fungerar wmp9 på t ex en w2000 burk utan några uppdateringar? Äldre mediaplayers uppdaterar väl inte sej själva?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vil du ha ett format som kan ses av ALLA så finns det förmodligen inget större än MPEG 1!

Det är gammalt som gatan så alla system undantagslöst som stödjer filmvisning över huvud taget klarar garanterat MPEG.

Jag har vet iof inte exakt hur kvaliten blir om du pressar ihop en 2 minuter till 10 meg, men eftersom VCD har såpass tydlig (men grov, jag vet) bild & klarar sig på 10 meg/minuten, så låter det bra lovande :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Vil du ha ett format som kan ses av ALLA så finns det förmodligen inget större än MPEG 1!

Det är gammalt som gatan så alla system undantagslöst som stödjer filmvisning över huvud taget klarar garanterat MPEG.

Jag har vet iof inte exakt hur kvaliten blir om du pressar ihop en 2 minuter till 10 meg, men eftersom VCD har såpass tydlig (men grov, jag vet) bild & klarar sig på 10 meg/minuten, så låter det bra lovande :-)

 

Pax Vobiscum! Christian[/citat]

 

Sant sant sant..

MEN. Mpeg skulle bli för grötigt. Och 10mb/minuten blir ju 20mb på två minuter och således för stort. Det behöver inte vara ett filformat som stödjer alla utan ett för windows och ett för mac skulle fungera alldeles utmärkt. Men men, det verkar inte vara många som har svaret på frågan.. tyvärr..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]På apples hemsida kör dem med .mov, alltså quicktime. Codecen de använder är Sorensen.[/citat]

 

Aa ok, behöver man ha nåt plugin installerat för att kunna köra det på en mac? Man verkar ju bara behöva quicktime på en pc?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha nåt som funkar fint på båda formaten så är Quicktime ett bra val tycker jag!

Visserligen måste man installera det på pc, men då behöver du garanterat inte göra två separata filer & spar plats!

Där finns det dessutom en codec som heter Alternative Quicktime (vill jag minnas) som funkar mä Mediaspelaren!

Annars är även DivX ett alternativ jag kört en hel del på Mac åsså, men däremot XviD har jag aldrig fått funka på Mac (än). Kanske finns?

Men om du verkligen vill göra det lätt för alla så rekomenderar jag varmt en version i Quicktime (inbyggt i Mac) & en i DivX!

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...