henrikp Posted April 10, 2008 Posted April 10, 2008 Jag brände en AVI-fil i NTSC-format på dataformaterad DVD-skiva och skickade till USA. Personen där kan ö.h.t. inte spela upp skivan, trots test på flera DVD-spelare. Nån som har nåt tips? 0 Quote
jbergman Posted April 10, 2008 Posted April 10, 2008 Personen där kan ö.h.t. inte spela upp skivan, trots test på flera DVD-spelare. DVD-spelare? Den skall ju läsas i en dator. /Jakob 0 Quote
henrikp Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Ja, och i datorn sitter en DVD-spelare... ;) Dock har jag ställt just den frågan, om han menar dvd-spelare i en dator, men jag utgår ifrån det eftersom det hela tiden varit tal om att skicka en filmfil. Men för att förtydliga frågan: Finns det något som kan vara inkompatibelt i USA när det gäller data-DVD-skivor? Är deras marknad mer dominerad av antingen - eller +-skivor, t.ex.? (Jag litar inte helt på mottagarens datorkunskaper...) 0 Quote
jbergman Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Ja, och i datorn sitter en DVD-spelare... ;) Hehe, det var mest uttrycket "spela upp" som förvirrade mig. Det är lite oklart vad det skulle betyda när man talar om en data-dvd. Allt skulle ju vara så mycket bättre om mottagaren kunde specificera problemet lite bättre. Fattar inte datorn ens att det sitter en skiva i spelaren, eller ges det något felmeddelande? Jag antar att du själv inte hade några problem att läsa skivan, så att det inte handlar om att det bara blev något slumpstrul vid bränningen? Jag menar, det borde ju inte vara något problem... Nu överlämnar jag frågan till dem som nog kan sådant här bättre än jag. Strulande teknik är inte min starka sida. /Jakob 0 Quote
StenR Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Det finns väl hur mänga sätt som helst det kan gå fel på, dvd-skivan är +R och mottagaren kan bara läsa -R eller tvärtom, skivan är inte avslutad om det är en RW-skriva, rätt codec finns inte i mottagarens dator för att spela upp filen. Har mottagaren t ex kopierat filen till datorn innan uppspelning? 0 Quote
henrikp Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 Det finns väl hur mänga sätt som helst det kan gå fel på, dvd-skivan är +R och mottagaren kan bara läsa -R eller tvärtom, skivan är inte avslutad om det är en RW-skriva, rätt codec finns inte i mottagarens dator för att spela upp filen. Har mottagaren t ex kopierat filen till datorn innan uppspelning? Ja, de där "felen" riskerar ju alltid att uppstå. Att skivan är avslutad står helt klart, och att han som ska kompilera en DVD med mitt och andras material har rätt codec förutsätter jag tills vidare. Jag hoppas också att han har koll på +r och -r. ;) Men då drar jag slutsatsen att det inte finns några inkompatibilitetsproblem för data-DVD:er (DVD-skiva med datafiler på, helt enkelt) mellan länderna, som någon känner till. 0 Quote
Recommended Posts